Americká inflace pokračuje v ústupu. To ovšem stále neznamená, že by americká centrální banka (Fed), plánovala otočku ve své měnové politice. Naopak deklarovala další zvyšování sazeb. Meziroční tempo růstu spotřebitelských cen v USA ukázalo slábnoucí inflační tlaky, kdy inflace poklesla na 6,4% z prosincových 6,5%. Ceny ve srovnání s předchozím měsícem vzrostly o 0,5%.
Maloobchodní tržby nezaskočily
Loňský rok byl ve znamení spotřebitelské recese. Maloobchodní tržby se meziročně snížily reálně o 7,3 %. V nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží se tržby zvýšily o 10,2 %. Česko stále zůstává favoritem nákupu ve fyzickém světě a to se projevilo i ve snížení tržeb internetových a zásilkových obchodů o 10, 6 %. Za zajímavý lze považovat i meziroční pokles tržeb v odvětví potravin a nepotravinářského zboží, které klesají již osmý měsíc v řadě.
Airbnb je stále silný
Kdysi průlomová ubytovací platforma, u které se z různých stran spekulovalo o jejím zeslabení kvůli vstupů nových konkurenčních platforem a očekávaném úbytku poptávky, zveřejnila své výsledky hospodaření za 4Q 2022. Jak v oblasti výnosů i zisku EBITDA dosáhla výsledků nad očekávání kvůli své silné poptávce. V meziročním srovnání zvýšila svůj výnos ve čtvrtém kvartálu o 0,43 mld. USD.
Rok českých startupů
Během loňského roku si české startupy nabraly přes 46,5 mld. Kč ve 119 transakcích. V průměru dosahovala jedna transakce 338,9 mil Kč. Mezi nejčastější obory, do nichž se investovalo, patří data, AI, e-commerce, fintech, cestování a kryptoměny.
Za rok 2022 proběhlo 9 miliardových investic do českých startupů, v minulém roce pak o čtyři méně. Došlo také ke 2 prodejům startupů s českými zakladateli. U startupu Around, který se zaměřuje na online konference, došlo k prodeji za rekordních 6 mld. Kč americké Miro a startup Alter, se zaměřením na digitální avatary, odkoupil Google za 2,5 mld. Kč.
Action posiluje
Stejně jako si Švédové u nás získali trh nábytku, získává trh diskontního nepotravinového zboží řetězec Action. Ten za loňský rok zaznamenal meziroční růst prodejů o 30%, přičemž dosáhl 8,9 mld. eur. Tento řetězec se stále více zaměřuje na střední Evropu, kdy během loňského roku rozšířil svou síť o 280 obchodů. Na Slovensko má v plánu expandovat letos v březnu.
Schéma: Základní informace o řetězci Action
Ceny materiálů stojí
Za poslední čtvrtletí minulého roku byla zaznamenána zejména stagnující cena stavebních materiálů.
Grafy: Srovnání cenového vývoje u vybraných stavebních materiálů 2021 a 2022
Další články ze seriálu FINANCE:
- SRPEN 2022: Nárůst akcií a pokles stavebního materiálu?
- ZÁŘÍ 2022: Léto skončilo, zpátky do reality
- ŘÍJEN 2022: Úroky stojí a trh odepisuje
- LISTOPAD 2022: Nekonečné téma inflace
- PROSINEC 2022: Nejdražší ulice světa a nová verze Disney+
- LEDEN 2023: Novoroční věštění z koule
Autor článku: Ing. Jakub Lukšík
ROYAL VISION s.r.o. (člen skupiny DRFG)
kancelář: Janáčkova 1020/7, 702 00 Ostrava
mobil: +420 774 431 860
email: jakub.luksik@royalvision.cz