Čtvrtek, 21 listopadu, 2024

Revoluční vodíkový vůz na tradičním tatrováckém podvozku

Green Deal, digitalizace, autonomní a asistenční systémy, to vše a mnoho dalšího dnes ovlivňuje inovace v silniční dopravy. Tlak na změny přichází nejen ze zákonodárných institucí, ale i od provozovatelů a řidičů vozidel. TATRA nikdy nestála mimo trendy, vždy přinášela do pokladnice světové automobilové konstrukce nová, jedinečná a efektivní řešení.

Nedávno TATRA TRUCKS oznámila, že pracuje na vývoji nákladního automobilu poháněného vodíkem. Proč jste se rozhodli vydat tímto směrem? Je vodík palivem budoucnosti?

V segmentu nákladních vozidel aktuálně probíhá diskuse o nejvhodnějším pohonu. Ve hře je plně bateriový pohon (BEV), elektrický pohon s vodíkovými palivovými články (FCEV) a někteří z výrobců prosazují i zachování klasického motoru, ovšem spalujícího vodík. 

Pro rozhodnutí, zda je vhodnější BEV nebo FCEV, je zásadní typ provozu. Tatra patří do segmentu těžkých terénních vozidel, kde se jeví jako výhodnější varianta FCEV. Jde o elektrický pohon, s tím, že palivový článek vyrábí potřebnou elektrickou energii z vodíku přímo na palubě vozidla. Kromě trakčního elektromotoru, baterií a palivových článků jsou na vozidle také tlakové nádrže na vodík v plynném stavu. 

Výhoda FCEV je především ve velmi krátké době plnění vodíkových nádrží, která trvá zhruba 15 minut. To je v porovnání s nabíjením baterií u BEV, které v nejlepším případě zabírá čtyř či více násobek času, velmi příznivé pro využití vozidla, a tedy i efektivitu podnikání koncového zákazníka.

Kdy odhadujete, že bude vůz v běžném provozu? Probíhá vývoj vodíkové Tatry výhradně v Kopřivnici nebo s někým na projektu spolupracujete? 

První prototyp bude vyroben ve 2. pololetí 2023, provozní zkoušky proběhnou v roce 2024. Pro nás jde o zcela nový typ pohonu, proto na projektu spolupracujeme s dalšími výzkumnými institucemi, jako jsou ÚJV Řež, Centrum výzkumu Řež, VŠCHT Praha a firmou Devinn Jablonec n. N.

Celý rozhovor si můžete přečíst v e-verzi magazínu POSITIV Business & Style 4/2022 ZDE.

RELATED ARTICLES