Pátek, 20 června, 2025

Bednění z OSTROJe urychluje výstavbu metra D v Praze

Efektivní řešení pro novou linku metra

Společnost OSTROJ dodala kompletní systém mobilního bednění, včetně zařízení pro pokládku hydroizolace a armování, na stavbu nového úseku pražského metra D. První zkušenosti ze stanic Pankrác a Olbrachtova potvrzují, že bednění z Opavy přináší výrazné zefektivnění prací a zvyšuje bezpečnost přímo v tunelu.

Spolupráce s hlavními dodavateli staveb

Na tomto klíčovém infrastrukturním projektu využívají zařízení z OSTROJe všechny zapojené stavební firmy – HOCHTIEF CZ, Strabag i Subterra. Nasazení mobilních zařízení proběhlo dokonce o dva měsíce dříve, než bylo původně plánováno. OSTROJ dodal také plošiny pro ražbu eskalátorových tunelů.

Komplexní řešení pro betonáž a izolaci

„Zařízení jsme dodali nejen pro betonování sekundárního ostění, ale i pro pokládku hydroizolací a armování. Všechny stavební firmy ocenily technické a provozní parametry našich zařízení i vysokou úroveň bezpečnosti. Úspěšně jsme zvládli i složité přestavby pro dvoukolejné tunely, které jsme dokázali realizovat přímo v podzemí,“ uvedl Martin Čmiel, ředitel divize Důlní a průmyslové technologie společnosti OSTROJ.

Bednění z OSTROJe při betonáži nové linky pražského metra

Bezpečný přesun zařízení a flexibilní konstrukce

Nasazená zařízení již v tunelech zabetonovala několik stovek metrů. Jejich modulární konstrukce umožňuje snadné přizpůsobení různým geometriím tunelů. Přesuny zařízení mezi jednotlivými stavebními objekty probíhají v rámci podzemních prostor, výjimečně bylo nutné zařízení rozebrat a přesunout mezi staveništi.

„Naše zkušenost s opavským systémem posuvného bednění je velmi dobrá. Jde o propracovanou koncepci vyhovující našim potřebám v tunelářském stavitelství. Jako velké plus vidím také dodržování dohodnutých lhůt při přestavbách na jiné profily,“ uvedl David Chyba, stavbyvedoucí ze společnosti HOCHTIEF CZ.

Vývoj nové generace tunelových zařízení

„V současnosti jsme ve fázi maximálního nasazení našich strojů. Plánujeme, že práce budou probíhat až do konce roku 2026. Zkušenosti ze stavby metra D využijeme pro vývoj nových generací zařízení určených pro stavbu jak tunelů metra, tak silničních a železničních tunelů, jejichž hlavním cílem bude další zvýšení efektivity i bezpečnosti,“ doplnil Martin Čmiel.

Bednění z OSTROJe při betonáži nové linky pražského metra

O společnosti OSTROJ

OSTROJ a.s. patří k významným strojírenským firmám v České republice. Na trhu působí od roku 1948, ale její historie sahá až do druhé poloviny 19. století. Je ryze českou akciovou společností se sídlem a výrobním závodem v Opavě. Společnost zaměstnává téměř 800 pracovníků a dosahuje tržeb na úrovni 1,25 miliardy Kč (rok 2023).

Zdroj: TZ OSTROJ a.s.

RELATED ARTICLES