Úterý, 6 května, 2025

Češi stále častěji nakupují online. V Evropě patří mezi nejaktivnější zákazníky

Záliba Čechů nakupovat online zůstává nadále vysoká. Nová data společnosti Mastercard ukazují, že devět z deseti spotřebitelů nakupuje online, v průměru třikrát až čtyřikrát měsíčně, což převyšuje evropský průměr. Dominantní platební metodou při těchto nákupech zůstává platební karta – platí s ní téměř tři čtvrtiny zákazníků. Současně ale ubývá těch, kteří manuálně zadávají číslo karty do platební brány, a roste zájem o digitální peněženky. Stále oblíbenější je univerzální metoda Click to Pay, kterou už vyzkoušelo 19 procent českých zákazníků. Na popularitě získávají i nákupy přes mobilní aplikace obchodníků, které využívá 43 procent lidí. Vyplývá to ze dvou nejnovějších průzkumů[1] společnosti Mastercard.

V meziročním srovnání nejvíce vzrostl počet zákazníků, kteří nakupují online alespoň jedenkrát týdně, a to z 16 na 22 procent. Češi přitom překonávají i evropský průměr. Zatímco třikrát měsíčně nakoupí online 51 procent Evropanů, v Česku je to 57 procent zákazníků.

Online nákupy v Česku překonávají evropský průměr

„Češi patří mezi evropské premianty v online nakupování. Nejvíce nakupují oblečení, elektroniku a vybavení do domácnosti. Zákazníci oceňují především pohodlí, rychlost a bezpečnost, které jim online nákupy přinášejí. Mastercard se dlouhodobě zaměřuje právě na to, aby celý proces placení byl maximálně jednoduchý a bezpečný – proto intenzivně rozvíjíme platební metody, jako je Click to Pay, které zákazníkům šetří čas a poskytují nejvyšší úroveň zabezpečení,“ říká Jana Lvová, generální ředitelka Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.

Češi chtějí pohodlí a bezpečí při online platbách

Většina Čechů na online nakupování oceňuje právě tyto atributy – komfort, rychlost a možnost zaplatit kdykoli a odkudkoli. K pohodlnějšímu nakupování přispívá i rozmach aplikací obchodníků a digitálních peněženek, které celý proces zjednodušují. Kupující už nemusí manuálně zadávat čísla karet, hledat peněženku ani fyzickou kartu.

Roste využití tokenizace a Click to Pay

Počet plateb, které probíhají takto prostřednictvím tokenizovaných karet, se za poslední tři roky téměř zdvojnásobil. Z agregovaných transakčních dat společnosti Mastercard vyplývá, že v roce 2022 šlo o 34 procent online plateb, zatímco dnes už jich takto probíhá 60 procent. Rostoucí obliba digitálních peněženek včetně Click to Pay zároveň ukazuje na sílící důraz, který zákazníci kladou na bezpečnost svých online nákupů.

Co Čechy odrazuje od dokončení nákupu

Každý čtvrtý zákazník uvádí, že právě zadávání platebních údajů jej často odradí od dokončení online nákupu. Další bariéry představují nedůvěryhodnost webů (29 procent), pomalé načítání stránek (26 procent) a povinná registrace (26 procent). Až polovina lidí se také zdráhá ukládat číslo platební karty u jednotlivých prodejců.

Mastercard míří k bezdotykové budoucnosti online plateb

„Bezpečnost zákazníků je pro nás prioritou, proto jsou údaje platebních karet v rámci služby Click to Pay uloženy ve vysoce zabezpečených datových centrech společnosti Mastercard. Díky technologii tokenizace se číslo karty nikdy neobjevuje u obchodníků, což výrazně snižuje riziko zneužití. Do roku 2030 chceme zcela eliminovat nutnost ručního zadávání čísel karet, což online platby nejen zrychlí, ale také učiní ještě bezpečnějšími,“ doplňujeJana Lvová, generální ředitelka Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.

Trend „kup teď, zaplať později“ získává na síle

Na popularitě v posledních letech nabírá trend „kup teď, zaplať později“ (Buy Now, Pay Later – BNPL). Využívání této možnosti vzrostlo z tří procent v roce 2022 na pět procent v roce 2024, a to zejména při nákupech oblečení, kosmetiky, elektroniky a vybavení pro domácnost.


O společnosti Mastercard

Mastercard podporuje výkon ekonomik a posiluje postavení lidí ve více než 200 zemích a teritoriích světa. Společně se svými zákazníky buduje Mastercard udržitelnou ekonomiku, v níž dokáže prosperovat každý. Společnost podporuje širokou škálu digitálních platebních možností, které zajišťují zabezpečené, jednoduché a chytré transakce dostupné každému. Vzájemné propojení technologií, inovací, partnerství a sítí společnosti Mastercard vytváří jedinečný soubor produktů a služeb, které lidem, firmám i veřejným úřadům umožňují naplňovat jejich maximální potenciál.

[1] Průzkum Mastercard iResearch zrealizovala výzkumná agentura G82 v prosinci 2024 na reprezentativním vzorku 1 204 českých respondentů.

Průzkum Mastercard Click to Pay se uskutečnil na 12 trzích v Evropě v listopadu a prosinci 2024 a v České republice se ho zúčastnilo 1 000 respondentů.

Zdroj: TZ Mastercard

RELATED ARTICLES