Neratovice získají novou architektonicky významnou a důstojnou dominantu. V šestnáctitisícovém středočeském městě vyroste Kostel Nejsvětější Trojice a pastorační centrum Kardinála Josefa Berana podle návrhu architekta Zdeňka Fránka. Investorem výstavby za téměř 244 mil. Kč je Nadace neratovického komunitního centra. Generálním dodavatelem projektu je česká stavební společnost HSF System, která je součástí mezinárodní stavební skupiny HSF System patřící do holdingu PURPOSIA Group. Dokončení je plánováno na rok 2027.
Nový kostel a fara budou postaveny na velmi členitém a rozsáhlém pozemku s charakterem biotopu na hranici měst Neratovice a Libiš. Stavební pozemek vznikl navážkami a vyvážením odpadků, takže výstavba zajistí rovněž kultivaci místní nehostinné krajiny. Čtyřpodlažní budova kostela ve tvaru oválu (cca 40 x 22 metrů) bude vysoká 14,7 metrů s věží o výšce 22,8 metru. Objekt fary bude jednopodlažní na úrovni prvního poschodí kostela. „Společným a důležitým hlediskem obou staveb je důraz na udržitelnost. Nízkoenergetické objekty pokryjí zelené střechy zavlažované z retenčních nádrží a kolem budov vyroste velký park s jezírkem a dětským hřištěm,“ popisuje Tomáš Hess, obchodní ředitel a člen představenstva mezinárodní stavební skupiny HSF System.
Chybějící kostel a potřebné zázemí pro setkávání a pořádání akcí v Neratovicích jsou hlavní důvody chystaného projektu kostela, který by měl sloužit také jako komunitní a nízkoprahové centrum včetně pořádání koncertů, výstav nebo přednášek. „Kostel chceme postavit tak, aby se z něj stala důstojná dominanta města, místo pro setkávání lidí dobé vůle, vyhledávaná kulturní památka a také jakési memento novodobých českých dějin, protože společenské centrum bude odkazovat na Kardinála Josefa Berana,“ uvádí Peter Kováč, předseda správní rady Nadace neratovického komunitního centra a administrátor farnosti Neratovice.
Architektonické řešení zpracoval přední český architekt Zdeněk Fránek. Samotný vstup do objektu upoutá pozornost čtyřdílným oknem, které symbolizuje čtyři evangelisty. Architektura lodi kostela připomíná archu, zatímco věž evokuje postavu, která se k arše sklání. Místo, kde se kostelní věž dotýká obvodového pláště, je identické s držením dítěte madonou. Po obvodu svatyně ve spirále stoupá bezbariérová stezka, stejně jako se ve spirále mezi zemí a nebem vyvíjí lidský život. Tato stezka je lemována provozními místnostmi určenými k setkávání. „Celá stavba zosobňuje církevní společenství daného místa, ale svým tvarem také odkazuje na dynamiku dějin, které zmítají celým lidstvem,“ doplňuje Zdeněk Fránek.
Zdroj: TZ HSF System, Crest Communication