Čtvrtek, 21 listopadu, 2024

Vodík je fenomén budoucnosti, Dolní Vítkovice o něm proto učí

Se začátkem školního roku pokračují v Dolních Vítkovicích další lekce vodíkového vzdělávání, kterým se DOV zabývá již od roku 2020. Účastníci se na seminářích dozvědí více o vodíku a jeho využití v budoucím životě lidí. Výsledkem je znalost základních principů vodíkových technologií napříč firmami, profesemi a populací vůbec. Vodíkových seminářů se účastní jak lidé z podnikové sféry, zejména výrobních společností, tak studenti či pedagogové středních škol nebo zájemci o problematiku z řad veřejnosti. Podstatnou částí popularizace vodíku jako energetického zdroje, prvku pro ukládání energií z obnovitelných zdrojů a alternativy pro pohon aut, jsou jak expozice Světa techniky v Dolních Vítkovicích, tak například výrobní provozy společnosti Vítkovice Cylinders, která s areálem sousedí a je producentem systémů pro skladování, přepravu a využívání vodíku. „Účastníky seminářů provádíme i přímo místy, kde se vyrábí největší protlačované ocelové lahve na světě a vodíkové lahve až pro tlak 1000 barů. Ukazujeme jim i montáže tlakových zásobníků,“ uvedl Zdeněk Vomočil z technického rozvoje Vítkovice Cylinders a jeden z odborných lektorů seminářů o vodíku.

Všem účastníkům je nabídnuta možnost podívat se do prostoru první veřejné vodíkové stanice pro plnění osobních vozidel, kterou do provozu uvedla společnost VÍTKOVICE, a.s. Plnička se nachází na dohled od science centra Svět techniky, nová technologie je tak k vidění jen pár kroků od míst, kde se o těchto věcech učí studenti a kde probíhají vodíkové semináře pro firmy.

Vodíková plnička se kromě stavebních prvků a inženýrských sítí skládá ze tří základních částí: odolného zásobníku vodíku o objemu 7,26 m3, kompresoru a výdejního stojanu. Plnicí stanice má denní výkon 40 kg vodíku a je schopna naplnit zhruba 8–10 osobních aut denně, při zvětšení kapacity vysokotlakého zásobníku až 40 aut denně.

Společnost VÍTKOVICE, a.s., která v roce 2022 postavila první vodíkovou plničku v ČR dostupnou veřejnosti, zakoupila také první vodíkový Hyundai Nexo prodaný v České republice. Vítkovicím bude vodíkový Hyundai sloužit hned dvojím způsobem: Jednak bude jako firemní vozidlo přirozeně propagovat vodíkové technologie, jednak bude sloužit ke vzdělávání ve Světě techniky. Tam donedávna stejnou roli plnila Toyota Mirai, kterou s pořadovým číslem jedna v ČR koupila v roce 2021 skupina Cylinders Holding. Hyundai NEXO se řadí mezi ekologické alternativní vozy budoucnosti a je jedním z prvních elektromobilů s palivovými články. Vozidlo získalo pětihvězdičkové ocenění od organizace Green NCAP, která seřazuje a hodnotí automobily dle jejich energetické hospodárnosti a produkce emisí. Hyundai Nexo má dojezd až 666 km a spotřeba vodíku je 0,95 kg na 100 km.

Celý článek včetně anglického překladu naleznete ve speciálu HYDROGEN magazínu POSITIV Business & Style ZDE.

RELATED ARTICLES