Čtvrtek, 13 února, 2025

Česká ekonomika příští rok zrychlí růst na 2,6 procenta

Česká ekonomika v příštím roce zrychlí růst na 2,6 procenta, což bude jedno z nejrychlejších temp ve středoevropském prostoru a mnohem silnější růst než v eurozóně. Odhad zveřejnil Institut pro ekonomiku společnosti Mastercard (Mastercard Economics Institute, MEI) ve svém výhledu pro rok 2025. K růstu v Česku přispějí i maloobchodní tržby, které by měly v roce 2025 stoupnout o 3,9 procenta. 

Institut pro ekonomiku společnosti Mastercard očekává, že globální ekonomika v roce 2025 zrychlí svůj růst na 3,2 procenta oproti růstu o 3,1 procenta v roce 2024. V Evropě se nicméně čeká skromnější výkonnost: v eurozóně by to mělo být 0,9 procenta po letošních 0,8 procenta. Mezi země s vyšším tempem budou patřit Polsko nebo také Česko.  

Tabulka růstu očekávaných ekonomických ukazatelů na rok 2025: 

 Česko Maďarsko Německo Polsko Rakousko 
HDP (%) 2,6 2,0 0,6 3,4 1,1 
Inflace (%) 2,2 3,5 2,1 4,5 1,4 
Maloobchodní tržby (%) 3,9 2,2 0,8 3,5 1,8 

„V roce 2025 hospodářský růst v Evropě mírně zrychlí. Podporovat jej v tom bude pokles úrokových měr. Výraznějšího rozletu však nedosáhne kvůli přísnější fiskální politice a nejistotě v mezinárodním obchodu. Silnou stránkou zůstane spotřeba domácností díky dobrým základním charakteristikám a pokračujícímu oživování kupní síly. I když již oslabuje citlivost na cenu, spotřebitelé si budou i nadále při výběru zážitků i nových věcí vážit skutečné hodnoty,“ říká Natalia Lechmanova, hlavní ekonomka Institutu pro ekonomiku společnosti Mastercard pro Evropu. 

ECB sníží sazby na 1,75 procenta 

 
Evropská centrální banka (ECB) podle předpovědi sníží úrokové sazby v roce 2025 o 1,25 p.b. na 1,75 procenta. Ve většině evropských zemí se míra inflace bude blížit cíli centrálních bank díky zpomalování růstu cen v sektoru služeb. Celkový hospodářský růst bude podporován dalším poklesem úrokových měr, zatímco ho současně bude brzdit přísnější fiskální politika a nejistota v mezinárodním obchodu. 

Evropští spotřebitelé neztrácejí svou sílu 

Očekává se, že míra nezaměstnanosti se bude nadále držet na historických minimech, přestože se může mírně zvýšit. Růst reálného disponibilního důchodu domácností, tedy rozdíl mezi růstem mezd a inflací, zůstane kladný a bude tak nadále podporovat oživení kupní síly obyvatel. Pokles úrokových měr sníží hypoteční zátěž domácností s možností změny úrokové sazby hypotéky. V severských zemích, kde jsou hypotéky s proměnlivou úrokovou sazbou běžné, přinese pokles úroků oživení trhu s bydlením a růst spotřeby domácností. Nižší úrokové sazby také sníží atraktivitu spoření. 

Neutuchající touha po zážitcích 

Výdaje spotřebitelů za zážitky a „velké okamžiky“ zůstávají i nadále vysoké. Předpokládá se však, že klesající úrokové míry podpoří utrácení i za dražší spotřební zboží, jako je elektronika, nábytek nebo domácí spotřebiče. Evropští spotřebitelé však nadále za své peníze chtějí hodnotu a také se jim jí dostává. Inovace a moderní technologie využívané v sektoru maloobchodu přinášejí spotřebitelům větší výběr a obchodníkům vyšší provozní efektivitu. 

Na oblibě získávají alternativní destinace 

V sektoru cestovního ruchu si na cenu citliví evropští turisté oblíbili alternativní destinace, tj. méně drahé či méně vyhledávané alternativy k tradičně oblíbeným turistickým cílům. Díky tomu například Dublin zažívá vyšší tempo růstu tržeb za hotelové ubytování než Londýn, zatímco Kodaň zase poráží Amsterdam. Stejně tak má Stockholm jako „Benátky severu“ navrch nad Benátkami ve Středozemí a Sevilla se ukazuje jako dostatečně lákavá alternativa Madridu. Soudě podle výdajů za ubytování je zejména v Evropě přeshraniční cestovní ruch poněkud ve stínu cestování v rámci regionu. 

O společnosti Mastercard 

Mastercard pomáhá rozvíjet ekonomiky a zlepšovat životy lidí ve více než 200 zemích a regionech po celém světě. Společně se svými zákazníky budujeme udržitelnou ekonomiku, ve které může prosperovat každý. Podporujeme širokou škálu digitálních platebních možností, které zajišťují zabezpečené, jednoduché a chytré transakce. Vzájemné propojení technologií, inovací, partnerství a sítí společnosti Mastercard vytváří jedinečný soubor produktů a služeb, které umožňují lidem, firmám i institucím naplňovat jejich potenciál. www.mastercard.com 

O Institutu pro ekonomiku společnosti Mastercard

Institut pro ekonomiku společnosti Mastercard (Mastercard Economics Institute) byl založen v roce2020. Jeho posláním je analyzovat makroekonomické trendy pohledem spotřebitele. Tým ekonomů, analytiků a datových vědců čerpá z poznatků společnosti Mastercard, včetně služby Mastercard SpendingPulse™, a údajů třetích stran. Institut na jejich základě poskytuje pravidelné výstupy na různá ekonomická témata pro potřeby klíčových klientů, partnerů a tvůrců politik.

Zdroj: TZ Mastercard, Tomáš Jelen

Ilustrační foto pixabay.com

RELATED ARTICLES