Svět volá po čipech. Ty jsou dnes téměř ve všech elektronických zařízeních a moderní společnost bez nich neumí fungovat. Koncern onsemi v Rožnově pod Radhoštěm využil potenciálu bývalé TESLY, podpořil vlastní výzkum a vývoj nových technologií s využitím korporátního know-how a v posledních letech realizoval miliardové investice do výroby polovodičových materiálů a součástek. Dnes tu vyrábějí 10 milionů čipů denně a je reálná šance produkci ještě podstatně navýšit. Mnoho zajímavého nám o tom při rozhovoru s předsedou redakční rady Radúzem Máchou pověděl Aleš Cáb, viceprezident onsemi pro rožnovskou výrobu.
Začněme představením vaší nadnárodní korporace a jejich aktivit v České republice.
Působíme ve dvou lokalitách – v Rožnově pod Radhoštěm a v Brně, celkem máme 2 200 zaměstnanců. V Brně máme návrhové centrum pro automotive – jako jsou senzory a prvky autonomního řízení, v Rožnově je návrhové středisko pro oblast výkonové elektroniky pro automotive, ale i pro další aplikace v průmyslové, spotřební nebo komunikační elektronice. V každém z našich vývojových center pracuje na 200 vysoce kvalifikovaných inženýrů. Výrobní linky v Rožnově zahrnují vlastní úseky výzkumu a vývoje nových technologií pro výrobu polovodičových materiálů a součástek. V našem portfoliu je aktuálně na 650 různých druhů čipů. Nová technologie výroby desek karbidu křemíku je výsledkem naší skupiny výzkumu a vývoje polovodičových materiálů a za největší úspěch lze považovat světově významnou inovaci klíčové technologie řezání desek karbidu křemíku.
Dříve v Rožnově existovala obchodní značka TESLA – zhodnotíte pro nás časový vývoj od té doby do dneška?
Roku 1993 jsme začali spolupracovat s firmou Motorola, zprvu s malým portfoliem, na které jsme navázali a rozvinuli náš zkušený tým na světovou technickou úroveň. Byli jsme schopni přenést projekty z Japonska, Francie i USA do Rožnova, zároveň s tím jsme rozšiřovali naše vlastní portfolio obvodů převzatých od bývalé TESLY. Vyrostli jsme na současnou úroveň, kdy vyrábíme čipy pro stovky různých polovodičových obvodů, máme vlastní technologie, se kterými dosahujeme nejlepších parametrů na světě. Rožnovské čipy najdete nejen v automobilech, běžné domácí elektronice, ale i v letecké a kosmické technice, stejně jako v těch nejnáročnějších vědeckých projektech. Ve výrobě křemíkových desek jsme rozšířili kapacitu tak, že dodáváme 60 % materiálu pro naši mateřskou společnost.
Denně vyrobíte 10 milionů čipů. Přesto zákazníci hlásí jejich stálý nedostatek. Co tedy vytváří tuto situaci?
Je to především rostoucí automotive, se stále novými systémy, zejména u elektrických aut, kde je potřeba čipů až desetinásobně větší. Potom průmyslové aplikace: robotizace – to je celosvětový trend, potom využívání v solárních a větrných elektrárnách a u komunikací v zaváděných 5G a vyšších sítích. Nové výzvy pak jistě přinese prudce rostoucí segment umělé inteligence.
Podívejme se teď do budoucnosti – kde byste rádi byli za 5-10 let? Nedávno jste prezentovali váš ambiciózní rozvojový záměr s rozšířením výrobních kapacit a zavedením nových výrobních procesů právě v Rožnově.
Budeme stále pracovat na technologiích, které jsou tu už delší dobu – na křemíkových čipech, ale to, kam musíme hlavně napřít naše úsilí, a kde očekáváme největší růst, je technologie karbidu křemíku, kde máme jedinečnou možnost využít příležitosti, která se otevírá jednou za čas – a to v automobilovém průmyslu. Z pohledu polovodičů se jedná o poměrně konzervativní zákazníky, ale jak se začínají masivně prosazovat elektromobily, budují si automobilky nové dodavatelské řetězce. Potřebují zcela nové komponenty, jejichž základem jsou polovodičové čipy, které právě my vyrábíme. Firma uzavřela dlouhodobé kontrakty s předními výrobci automobilů – jako je Volkswagen, Mercedes, Tesla, Hyundai, Nio. Máme ambici být světově nejvýznamnějším dodavatelem pro tento segment trhu. Korporace aktuálně oznámila, že investuje do této oblasti další 2 miliardy dolarů: O tuto investici se uchází jak Rožnov, tak výrobní linky onsemi v USA a v Koreji. Naší snahou je získat výrobu nové generace čipů právě do Rožnova, což by znamenalo výrazné posílení evropského automobilového trhu. Jde o nastavení dodavatelského řetězce na dalších 10-20 let a automobilky nemají potřebu to pak měnit, takže pro nás je to teď jedinečná šance.
Máte smělé investiční plány, ale chce to peníze, kvalifikovanou pracovní sílu, moderní sofistikovaná řešení, technickou infrastrukturu apod. Vyrovnáte se s tím vším?
V posledních dvou letech jsme investovali 400 milionů dolarů do oblasti výzkumu, vývoje a výroby leštěných desek karbidu křemíku a desek s epitaxními vrstvami. Získali jsme sebevědomí, že naše způsobilost pro budování polovodičové infrastruktury je na světové úrovni. Víme, že budeme potřebovat kvalifikované zaměstnance, proto na přípravě talentů dlouhodobě spolupracujeme s VŠ, ale budeme muset více spolupracovat i se SŠ. Naše vize a strategie míří více než pět let dopředu.
Celý rozhovor si přečtěte v magazínu POSITIV Business & Style 2/2023 ZDE.