Před čtvrtstoletím založil českou pobočku prémiové německé značky Dallmayr a dodnes ji vede. René Sion v rozhovoru vzpomíná na začátky podnikání, inspiraci z autosalonu i rodinné kuchyně, a přibližuje vznik inovací, jako je chytrá aplikace D2M nebo designový kávový pult Cafédock. Mluví také o výzvách pandemie, digitální komunikaci s klienty a trendech v kávovém světě.
Před 24 lety jste přijal výzvu založit českou pobočku Dallmayr. Vybavíte si okamžik, kdy jste se definitivně rozhodl? Co Vás v tu chvíli motivovalo? Je něco, co Vás během prvních let nejvíc překvapilo na tuzemském trhu nebo lidech?
Manažer Springer tehdy cestoval po zemích střední a východní Evropy a přirozeně nevynechal ani Českou republiku. Setkával se s poskytovateli podobných služeb jako Dallmayr, aby mohl jejich prostřednictvím vstoupit na tamní trh. Dallmayr tehdy vytipoval několik firem, které chtěl oslovit. Mezi nimi byla i společnost, kde jsem tenkrát pracoval. O něco později jsme se znovu setkali v Praze. Hovořili jsme o vzájemném očekávání i potenciálu trhu, vyjasnili si cíle. Nakonec jsme se dohodli právě na spolupráci v České republice.
Tehdy jsme si mysleli, že je český trh v našem oboru plný. Ale naštěstí jsme se mýlili. Nabídli jsme vysokou kvalitu a noblesu, přičemž nám samozřejmě pomohla německá image kvality.
Byl moment, kdy jste měl chuť to vzdát, nebo naopak kdy jste si řekl „ano, tohle dává smysl“?
Vzhledem k našemu zaměření na B2B sektor a nabídku kávového řešení na pracovišti pro nás bylo velkou výzvou období covidu. V tomto období využívali lidé ve velkém možnosti práce z domova a nám tedy klesaly prodeje. Ale vzdát jsem to nechtěl nikdy.
„Díky D2M si nyní můžete kávu objednat přesně v okamžiku, kdy se vám to hodí, což vám umožní zůstat soustředěný a efektivní.“
Krize jako příležitost: Cafédock i D2M vznikly z osobní zkušenosti
Inspirace z autosalonu a babiččiny kuchyně
Vzpomínáte si, kde přesně jste dostal nápad na Cafédock? Jak jste věděl, že to není jen „hezký nápad“, ale skutečné řešení?
Před lety jsem trávil odpoledne v autosalonu. Věnovali se nám perfektně, nabídli kávu, džusy, sendviče, ale ten prostor byl neuspořádaný. Byl čistý, naleštěný, ale působil chaoticky a pro obsluhu to bylo zatěžující. Čaj museli vytáhnout z jedné skříňky, pro cukr sáhnout do druhé, skleničku vzít z drátěného držáku, pro vodu odběhnout do kuchyňky, a tedy opustit showroom a klienty. A tak jsem uvažoval, jak by se to dalo ucelit a zjednodušit. Vzpomněl jsem si na kredenc, která stávala u babičky v kuchyni a byla jakýmsi srdcem domácnosti. Dallmayr a svět automobilů se evidentně přitahují, vždyť první automaty na kávu firmy Dallmayr byly instalovány pro BMW v Mnichově a moderní nástavba v podobě Cafédocku se zrodila opět v automobilovém prostředí. Každopádně od prvního nápadu jsme urazili ještě dlouhou cestu. Kredenc se mi nakonec jevila jako příliš hřmotná a nemobilní. Radku Váňovi coby architektonickému odborníkovi na design z firmy Idealab jsem se zmínil, že bych rád angažoval mladé začínající umělce, a tak jsem získal kontakt na Romana Kvitu. Vyšel z našich cateringových pultů, ale dodal jim moderní švih a nadčasovou svěžest.

Chytré objednávání kávy během meetingů
Co Vás motivovalo k vytvoření D2M aplikace? Bylo to na základě vlastních zkušeností z meetingů, nebo poptávky od klientů?
Aplikace vznikla na základě mých osobních zkušeností z meetingů, kdy jsem cítil potřebu být plně koncentrován a nerušen. Díky D2M si nyní můžete kávu objednat přesně v okamžiku, kdy se vám to hodí, což vám umožní zůstat soustředěný a efektivní.
Používáte D2M na schůzkách i Vy osobně? Kolik káv během běžného pracovního dne vypijete?
Ano, a to nejen u nás, ale i u klientů, kteří tuto aplikaci aktivně používají. Vždy mě potěší, když někam přijdu a vidím D2M samolepku s QR kódem nebo NFC pro objednání.
Během běžného pracovního dne vypiji 3-6 káv.
Je nějaká aplikace nebo digitální nástroj, bez kterého si dnes už nedokážete představit svůj pracovní den nebo podnikání?
Klasicky Microsoft Outlook a Teams, dále pak je pro nás velice zásadní Business central a Sharepoint.
„V Dallmayr nabízíme ochutnávky i workshopy pro firmy. Ochutnávky jsou naším hlavním nástrojem podpory prodeje.“
Je nějaký trend v segmentu kávy, který Vás osobně nadchnul, ať už jde o technologie, farmáře nebo samotnou přípravu? Je nějaký kávový zážitek, který Vás v poslední době nadchnul?
Flat White – vychází vstříc všem, kteří mají rádi cappuccino, ale na druhou stranu si myslí, že je tam příliš mnoho mléka a málo kávy. Nabízí skvělý poměr mléka a kávy.
Stále více sofistikované a automatizované tradiční pákové kávovary.
Digitální nástroje i ochutnávky: moderní přístup k firemní kultuře
Kávové teambuildingy a klientské zážitky
Děláte v Dallmayr ochutnávky nebo workshopy i pro firmy? Lze u Vás například objednat teambuilding spojený s kávou?
Ano, v Dallmayr nabízíme ochutnávky i workshopy pro firmy. Ochutnávky jsou naším hlavním nástrojem podpory prodeje. Teambuilding spojený s kávou představuje skvělý způsob, jak posílit týmového ducha a zároveň se seznámit s přípravou kvalitní kávy. Naše kávové semináře jsou zážitkem, na který účastníci dlouho vzpomínají. Stejně tak semináře dokáží zaujmout klientovi obchodní partnery nebo zákazníky.

Komunikace B2B v digitálním věku
Jak vnímáte proměnu komunikace s klienty v digitálním prostředí? Který kanál je pro Vás osobně nejpřirozenější?
Pro naši B2B komunikaci je klíčové ji udržet efektivní a cílenou, což nám umožňuje například e-mailová komunikace, LinkedIn nebo online meetingy, které jsou přirozenou součástí našeho každodenního fungování. Osobně mi nejvíce vyhovuje kombinace e-mailů pro detailní a strukturovanou komunikaci a videohovory pro osobní interakci, což nám pomáhá budovat silnější vztahy s našimi obchodními partnery. Nadále samozřejmě zůstává alfou a omegou osobní kontakt.
Udržitelnost jako základní ingredience podnikání
Důraz na férovost, životní prostředí i vzdělání v Etiopii
Dallmayr podporuje férový obchod, menší farmáře a iniciativy jako Rainforest Alliance. Co Vás osobně na tomto přístupu těší nejvíce? Kam podle Vás směřuje téma udržitelnosti v kávovém průmyslu?
Káva je přírodní produkt, který urazí dlouhou cestu a projde mnoha mezistupni zpracování, než se z něj stane nápoj v šálku. Každý den pracujeme na tom, abychom dodavatelský řetězec řídili ještě udržitelněji, šetřili přírodní zdroje a zajistili důstojný život všem účastníkům cesty od rostliny po lahodný nápoj. Jako rodinný podnik vnímáme udržitelnost jako nedílnou součástí firemní filozofie a jako téma, o němž budeme i v budoucnu intenzivně diskutovat.
Těším mě pomoc lide žijícím v Etiopii (kolébce kávy), a to od sázení stromů, přes stavbu studní, aby lidé měli k dispozici dostatek pitné vody, až po vybudování školy pro tisíc dětí.
Co chystá Dallmayr do budoucna?
Na co se teď nejvíce těšíte v práci? Je něco nového, co chystáte pro český trh?
Až se trhy a cesty opět stabilizují a opět nastane trvale udržitelný rozvoj.
Různé nové přístroje pro prodej a výdej všeho, co je na pracovišti žádané.
Děkuji za rozhovor.