Zuzana Stachelová založila se svým manželem značku lněného textilu Linai před téměř devíti lety. V Metylovicích a v šicí dílně na Ostravici tak vznikají originální lněné kousky. U zákazníků jsou oblíbené nejen povlečení nebo ubrusy, ale také pánské kousky jako košile, kalhoty či kraťasy. U Linai si prostě vyberou všichni, kdo oceňují lokální výrobek s designovým vzhledem.
Z lásky ke lnu vznikla značka Linai
Co přesně znamená název Linai? Protože vím, že se jedná o lněný textil, tak předpokládám, že název asi bude nějak odkazovat ke lnu.
Ano, když jsme vymýšleli název, tak jsme chtěli ať koresponduje s materiálem, ze kterého jsme plánovali šít. Takže jsem si dala do Google překladače slovo len a projížděla různé jazykové varianty, až jsem došla k litevskému slovu ‘linai’ a ten název se mi hned zalíbil.
První výrobky? Lněné povlečení
Jak jste se vůbec dostala k textilu? Byla to oblast, kterou jste vystudovala?
Ne, já jsem původně vystudovala sociální antropologii, ale nikdy jsem v tomto oboru nepracovala a zůstalo mi to vyloženě jenom jako koníček. Hned po škole jsem si hledala práci a v té době jsem se dostala do Bašky do textilní firmy. Tam jsem pracovala až někdy do roku 2018, kdy jsem se osamostatnila. Ten impuls k Linai tehdy vzešel právě v mé tehdejší práci. Měli jsme v té době na skladě spoustu lnu, který nebyl zdaleka tak oblíbený jako dnes. A mě napadlo jej nějak využít. Tady vznikla má láska ke lnu.
Oblečení pro pány má smysl
Primárním zaměřením byl a pořád je domácí textil. Úplně prvním produktem bylo povlečení a další textil do ložnice, následně jsme rozšířili sortiment pro koupelnu, kuchyň až po další dekorační věci. Poslední rok jsme se začali zaměřovat i na pánskou módu ze lnu, protože se nás na prodejních akcích zákazníci často ptali právě na oblečení. Nechtěli jsme jít do dámského oblečení, protože mi přijde, že pro ženy je nabídka na trhu velká. Naopak pánové jsou v tomto ohledu trošku ošizeni a začali jsme tedy přidávat právě produkty pro pány. Nejprve jsme začali s košilemi, letos v květnu jsme přidali také novinku: lněné kraťasy a kalhoty.

Výroba v rodinném duchu
Kdo se podílí na výrobě?
Linai je rodinná firma, které s manželem věnujeme spoustu času. Profesí nejsme ani grafici a ani neumíme šít. Naštěstí je tu naše skvělá švadlenka Romana, která naopak umí šít skvěle. My si tedy vždy něco vymyslíme a pak zadáme odborníkům. Čili naše role je hlavně manažerská a prodejní.
Ve vašem podnikání je hodně zapojena i vaše rodina. Kdo všechno v rodině testuje?
Když se zkouší domácí textil, tak to testujeme všichni. A když je to oblečení pro pány, tak samozřejmě manžel. Ten je i modelem na našich fotkách.
Design a potisk jako výjimečnost
V čem se vlastně lišíte od konkurence? V čem je Linai specifický?
Nevím, zda to ještě platí, každopádně do nedávna jsme byli jedni z mála, kteří měli na lněném textilu nějaké tisky. Co se týče konkurence, tak někdo se zaměřuje na to, že má všechno v přírodním duchu, někdo zase jeden druh produktu a našim specifikem je právě tisk na textil.
Oblíbené motivy: příroda a louka
Jak takový potisk na textil vzniká?
Většinou mám nějakou představu, kterou si vymyslím a pak mám ve svém okruhu šikovné designérky, které mi tuto představu zhmotní a převedou do tisknutelné formy. Doladíme detaily a poté většinou necháváme tisknout. Ne vždy se jedná o úplně nové vzory, často ty spolupracující designérky již mají nějaké své portfolio, ze kterého vycházíme. Někdy i samotná tiskárna má vzor, který se mi líbí a hodí se nám do kolekce a tak jej použijeme od nich.
Jsou i v lněném textilu sezónní trendy?
Ano, trendy se u nás také objevují a citrony máme taky (smích). Co naši zákazníci mají opravdu rádi jsou přírodní motivy, třeba náš vzor V louce je už několik let nejoblíbenější. A to v různých variantách, ať už celý zelený, barevný, nebo v černé variantě. Naši zákazníci mají rádi, když je na vzoru například ptáček nebo květinka, to jsou jejich oblíbené stálice, které ladí se lnem.

Zákazníci hledají kvalitu i lokálnost
Občas jezdíte na designové akce či trhy, takže zde můžete odpozorovat poptávku po určitém zboží?
Ano, snažíme se jezdit co nejvíce na tyto akce a dostat se tak mezi lidi, kteří nám dají zpětnou vazbu, inspirují nás a poví nám, po čem je poptávka. Někdy tam také poznáme své zákazníky z e-shopu a tím už pro nás nejsou anonymní.
Ptají se zákazníci na původ vašich látek?
Ano, v tom živém kontaktu se hodně ptají, odkud naše zboží máme. Ve většině případů používáme materiál z Evropy a něco máme utkáno v Čechách, konkrétně v Jeseníkách. Například tuto modrou košili, kterou mám na sobě, tak její len je z Jeseníků. Když lidé znají původ výrobku, tak jsou potom schopni přijmout i tu cenu, která nemusí být úplně malá, ale skutečně odráží tu lokálnost, práci a péči, kterou každému kousku věnujeme. Pro zákazníky je důležité, že se nejedná o dovoz z Asie, či nějaký přeprodej. Například u některých produktů máme len utkaný a natištěný v ČR a vše je ušito v malé dílničce na Ostravici. Za každým kouskem je vidět naše práce.
„Krčivost lnu je jeho přednost“
Moje maminka mi vždycky říká, lněné věci nebrat, ty se budou mačkat. Je to pořád mezi lidmi takto zafixované?
Ano, hlavně starší generace vždycky říká: ‘ne, lněný ubrus, nechci, ten bych musela žehlit’ a když to přeženu, tak by to někteří dokonce i mandlovali. Každopádně len je prostě takový a ta krčivost je jeho předností. Od bavlny se odlišuje jak strukturou látky, tak právě i tou krčivostí. V zahraničí je úplně běžné, že džentlmen nebo dáma vyjdou ven v lněném obleku nebo kostýmku, který je úplně zmačkaný a nikdo se nad tím nepodivuje. Je to součást jejich stylu. U nás v Čechách je ještě pořád zakořeněné, že všechno se prostě musí vyžehlit, narovnat a být ťip ťop. Myslím si, že k tomu postupem času také dojdeme a lidé si na to zvyknou.
Beskydy jako inspirace i domov
Vaše rodina má celkem podnikavé, až světoběžnické geny.
Dalo by se to tak říci. Spíše než podnikaví, bych to nazvala, že jsme akční. Jsme roztroušeni po celém světě, od Nového Zélandu, přes Ameriku až po Norsko. Například můj bratranec Mirek má v Janovicích pekárnu Prostě chleba a stejný rozhovor pro Diář podnikatele s ním proběhl loni.


Text: Kamila Smutná
Foto: Lucie Deutsch
Rozhovor vznikl v rámci série Diář podnikatele, ve které se představuje 8 vybraných podnikatelů z Beskyd. Jednotlivé rozhovory také postupně najdete na webu www.progresko.cz. Akademie pro podnikatele je díky podpoře obcí Mikroregionu Frýdlantsko-Beskydy pro účastníky ZDARMA. Do aktivit akademie se mohou zapojit nejen podnikatelé, ale i zájemci o daná témata.