Pátek, 4 října, 2024

Jakub Brada: Vložte nuly a jedničky, získejte miliony

Digitalizace firemních procesů se dnes stává nutností nejen pro ty největší a velké, ale i pro menší a malé firmy. Postupnými změnami to jde snadno každý může těžit z úspor a efektivity použití této technologie. Ušetříte si nervy, čas i peníze.

Jakube, co vás přivedlo k podnikání?

Začínal jsem svou profesní kariéru ve výrobním korporátu jako zaměstnanec a mojí první náplní práce bylo testování elektromotorů v třísměnném provozu. Nakonec jsem v této firmě strávil jedenáct let a za tu dobu poznal fungování většiny oddělení velké výrobní společnosti, vedl tým lidí, navštívil zákazníky a dodavatele v různých koutech světa a spolupracoval s kolegy napříč kontinenty. Věnoval jsem se mimo jiné auditování procesů dodavatelů, které jsem srovnával s německými standardy a získal tak velmi dobré srovnání, jak fungují firmy od nejmenších „garážovek“ až po velké výrobní celky. Byla to jízda a dodnes na to období rád vzpomínám. Už dlouho mi ale v korporátu chyběl přímý dopad mojí práce na koncového zákazníka a také svoboda v činnostech a v osobním životě. Proto jsem se rozhodl jít s kůží na trh a začal podnikat na volné noze.

Jaké byly začátky vašeho podnikání?

Po letech strávených v korporátu jsem začal zjišťovat, které z mých nabytých zkušeností se budou hodit majitelům a ředitelům firem. Po čase jsem si všiml, že se opět vše točí kolem procesů. Nejdřív jejich mapování a nastavování, pak následná digitalizace a automatizace. Procesy jsou pro spoustu firem velmi neatraktivní téma, ale rozdíl mezi úspěšnými a stabilními firmami a jejich opakem nakonec najdete v tom, jak kvalitní či automatizované ty procesy mají. Jsou to základy každé firmy, které vám pomohou v horších dobách překonat ekonomickou nestabilitu, a v momentě, kdy firma roste, ušetří spoustu starostí, nervů a nákladů. Proto jsem se na procesy zaměřil. V dnešní době už se věnuji převážně jejich digitalizaci, protože si myslím, že se firmy musí hodně rychle připravit na budoucnost, která je spojená s použitím umělé inteligence v každodenním pracovním životě. Dle mého názoru pak mohou mít problémy i zavedené firmy, které zaspaly dobu a nepřipravily se dostatečně na budoucnost technologií.

Co je vaším hlavním zaměřením, jaké služby nabízíte klientům?

Obecně řečeno nabízím firmám pomoc s digitalizací procesů, ať už firma funguje v režimu „papír-tužka“, nebo už pokročilou digitalizaci využívá a potřebuje procesy hlavně automatizovat nebo hledat další digitální řešení. Každá taková digitalizace začíná podrobnou analýzou procesů. Sejdu se se zaměstnanci, vedoucími i majiteli a ptám se jich, jak svou práci dělají, co k tomu potřebují a využívají, kde jsou riziková místa a co jim nejvíc vadí. U majitelů a ředitelů firem je pro mne hodně důležitá strategie a vize do budoucna, abychom nedělali řešení jen pro aktuální stav firmy, ale aby bylo vyhovující také třeba za dalších deset let. Ze všech těchto střípků pak poskládám návrh na implementaci digitálního řešení, které detailně rozebírám s vedením firem. Dívám se nejen na návratnost investice, ale také na to, jaký efekt to ve firmě bude mít, jak to bude působit na zaměstnance a zda to nijak neohrozí zavedené činnosti firmy. Následně se sestaví road mapa implementací, kde je popsáno, co se bude v jakém časovém horizontu implementovat a jaký to bude mít dopad na firmu. Pak už s kolegy přistupujeme k implementacím těchto řešení a nakonec k vyškolením zaměstnanců a jejich podpoře při řešení problémů. Firma tak získává parťáka, který o ni dlouhodobě pečuje a neustále ji v těchto tématech rozvíjí.

Jaké technologie používáte pro digitalizaci firemních procesů a jaké jsou nejnovější trendy v této oblasti?

Jak už jsem zmínil, nejnovějším trendem je použití umělé inteligence při každodenních činnostech. Dnes se to týká hlavně oblasti marketingu a služeb překladatelů, velmi brzy to uvidíme také u právních služeb a postupem času zřejmě nebude činnost, kde by nám tato technologie nepomohla. Firmy, které budou umět tuto technologii využít, budou mít nesrovnatelně nižší náklady a větší přidanou hodnotu pro zákazníka než ty, které tyto možnosti nebudou využívat. Většina firem se však i na toto období musí připravit. Pokud zatím nemám firmu dostatečně digitalizovanou, neumím sbírat a vyhodnocovat data a neumím si k tomu vybírat správné programy a aplikace, pak zřejmě nebudu moci těžit z úspor a efektivity použití této technologie. My se proto díváme směrem k informačním systémům, programům a aplikacím, které jsou už dneska technologicky na výši a zároveň ony samy hledají možnosti, jak využít neuronové sítě k podpoře svých uživatelů. Informační systém je už dneska například schopen efektivně řídit nákupní proces a snížit prostředky vázané v zásobách, nebo může personalizovaně, na základě dat, doporučovat zboží do košíku e-shopu a zvýšit tak obrat firmy. Osobně mám tento přístup rád, protože zákazník tím získává možnost tyto technologie využívat, aniž by si je musel sám vyvíjet.

Na svých webových stránkách zmiňujete: Kdo ještě pořád orá koňmi, zaspává dobu. Je čas pořídit traktor. Kdo zaspí, bude muset prodat pole. Je to nevyhnutelné. Podle vás tedy firmy, které nedigitalizují a neautomatizují své procesy, nemohou přežít?

V podstatě jen velmi těžko. Nebo vy znáte komerčního zemědělce, který stále orá koňmi? Tento příměr je samozřejmě myšlen s nadsázkou, ale poměrně dobře nastavuje zrcadlo majitelům firem, kteří ještě váhají. Samozřejmě se najdou obory nebo činnosti, které ze své podstaty budou fungovat bez „nasazení jedniček a nul“, ale bude jich málo.

V čem dělají české firmy největší chyby z hlediska přijímání nových technologií?

Celý rozhovor si můžete přečíst v magazínu POSITIV Business & Style 1/2023 ZDE.

Text: redakce

Foto: archiv Jakuba Brady

RELATED ARTICLES