Pátek, 12 dubna, 2024

Přichází nový začátek v historii motorizace. Automobilka Hyundai je na něj dobře připravena.

Ekologický provoz vozidel se stává nutností, což dokládá i aktuální nařízení Evropské unie, podle něhož by se od roku 2035 měly registrovat pouze bezemisní vozy. O pionýrských aktivitách značky Hyundai ve vývoji ekologických vozidel i o situaci na automobilovém trhu obecně jsme si povídali s manažerem obchodního oddělení Hyundai, panem Michalem Knopikem.

Elektromobilita je dnes v automobilové dopravě tématem číslo jedna. Vy jste začali v Nošovicích s výrobou elektrifikovaných pohonů již v roce 2020. Jaké jsou v tomto směru Vaše plány na tento rok i do budoucna obecně?

V roce 2020 jsme vyrobili první elektromobil Hyundai KONA. Stali jsme se tak první automobilkou v ČR, která začala sériově vyrábět plně elektrický automobil. Dále jsme přidali vozy Tucson Hybrid, Tucson Plug-in Hybrid. Rozdíl mezi nimi spočívá v tom, že zatímco baterie Tucson Hybridu se nabíjí pouze během jízdy, baterii Plug-in Hybridu můžete kromě toho nabíjet i doma z nabíječky.

V druhé polovině letošního roku plánujeme představit nový model Hyundai KONA Electric. Má moderní design i technologie, které reflektují změny v evropské legislativě, týkající se emisí CO2. Všechny modely, které jsou v plánu, tak budou pokračovat směrem elektromobility a autonomní mobility.

Na norský trh dodáváte od nového roku pouze elektromobily. U nás se ale stále prodávají jen okrajově. Kdy očekáváte, že se jejich prodeje vyrovnají prodejům vozidel se spalovacím motorem?

Norsko je zelenou zemí, Norové se starají o přírodu. Proběhly tam velké investice do infrastruktury – systém už mají tak zorganizován, že lidé mohou pracovat, nabíjet baterie a cestovat bez větších omezení. 

Přechod na elektromobilitu je takový nový začátek v historii motorizace. Podobně, jako když se začaly vyrábět první automobily – nejdřív si je koupilo jen pár nadšenců. Když lidé poznali, jaké mají funkce a k čemu jsou dobré, začal se trh rozšiřovat. A s elektrifikací je to podobné. Zatím ještě nemáme dostatečně přizpůsobenou infrastrukturu, ale co se týče produktu samotného, ten, kdo má zkušenost s elektromobilem, už se nechce vrátit k tradičnímu spalovacímu motoru.

Podle nařízení Evropské Unie (která je v implementaci), mohou být od roku 2035 nově registrovány pouze automobily s nulovými emisemi. Zbývá nám tedy dvanáct let s tradičními motory. Infrastruktura u nás zatím neexistuje, jen vyřízení potřebných povolení může trvat i dva roky. Dalších pět let může zabrat implementace všech stavebních procesů a snížení výrobní ceny baterií. Myslím si tedy, že se prodeje elektromobilů a vozů se spalovacím motorem vyrovnají někdy za pět až sedm let. 

Michal Knopik

Celý rozhovor si přečtěte v magazínu POSITIV Business & Style ZDE.

RELATED ARTICLES