Čtvrtek, 21 listopadu, 2024

Nová éra ve společnosti MSV elektronika. Jak obohatí osobní vlakovou dopravu?

Pokud často cestujete vlakem, s výrobky společnosti MSV elektronika se setkáváte prakticky na každém kroku. Od řídicích a ovládacích systémů, brzdových systémů, přes světla a informační tabule, až po vlakové dveře, toalety či plošiny pro tělesně postižené, zkrátka vše, co obsahuje elektroniku. Firma své produkty neustále inovuje a nyní vstupuje do další éry pod vedením nového generálního ředitele, pana Radka Škrobánka, který nám při této příležitosti poskytl rozhovor.

Jaké jsou vaše hlavní cíle a prioritní úkoly v této nové roli?

Jedna z prvních věcí, které jsem při svém nástupu udělal, bylo zavedení oddělení PR a marketingu. Marketing, především konkrétně komunikace na sociálních sítích, zde byl v minulých letech silně zanedbán. Na tom chceme zapracovat.

Dále chceme zlepšit vedení projektů, proto zřizuji tzv. projektovou kancelář, kde každý projektový manažer dostane na starosti konkrétní projekt a z jednotlivých úseků si vytáhne potřebné členy týmu.

Především je ale potřeba stanovit jasnou vizi společnosti, kterým směrem se chceme ubírat. V tuto chvíli je velmi zastaralá a nikdo ani pořádně neví, jak zní. Proto bych chtěl ve spolupráci s top managementem i středním managementem formulovat novou, definovat výrobky, na kterých chceme pracovat, a zaměřit se na vývoj, který byl v posledních letech zanedbáván.

Další velmi důležitou věcí jsou procesy ve firmě. Ty se dlouhodobě nedaří nastavit. Jde o to, že firma vznikla v roce 1997. Postupně se vyvíjela, kolem milénia měla 15-20 zaměstnanců, dnes jich má zhruba 200. Ale z velké části je pořád zaostalá. Já tomu říkám systém „bylo nás 5“. Potřebujeme aktualizovat zastaralé směrnice a vytvořit směrnice k novým procesům. Samozřejmě ale také především dohlížet na jejich důsledné dodržování. Také chci důsledně dodržovat politiku jakosti ISO 9001 s přípravou a přihlédnutím k certifikaci zaměřené na kolejová vozidla IRIS.

Jaké jsou vaše hlavní činnosti nebo dodávky systémů do kolejových vozidel?

Naše hlavní produkty jsou řídicí a ovládací systémy pro lokomotivy a kolejová vozidla. Naším hlavním výrobkem je ModuRail, což je 19“ stavebnicový řídicí a diagnostický systém, který se dává do elektrických jednotek nebo lokomotiv a ty pak řídí. Každý „šotouš“ v České republice zná např. systém CRV_AVV, což je centrální regulátor vozidla, zajišťující automatickou regulaci rychlosti a automatické vedení vlaku. S tím souvisí i dodávky displejů, klávesnic, snímačů informačních bodů, které snímají, kde se vůz nachází, jakou jede rychlostí apod.
Dalšími důležitými produkty jsou protismyky certifikované pro brzdové systémy podle norem UIC, ovládání dílčích subsystémů vozidel jako jsou dveře, toalety či plošiny, exteriérová designová LED světla, informační systémy cestujících a mnoho dalších. Máme také divizi, která se zaobírá výrobou rozvaděčů a kabelových svazků a cítíme se v tom kovaní. Našim zákazníkům však nabízíme také projekční služby při návrhu elektrické instalace zapojení vozidel při jejich modernizaci nebo implementaci systému ETCS pro společnost AŽD Praha. Další službou je např. oživování a validace řídicích systémů lokomotiv pro firmu CZ Loko.

Poslední dva roky jste investovali do nové zkušebny a nové výrobní haly. Můžete nám prozradit více o těchto projektech a jaký budou mít dopad na kapacity a produkci společnosti?

Zcela nová moderní elektro zkušebna je k dispozici stávajícím i potencionálním zákazníkům již téměř rok. Zkušebna je v současné době necertifikovaná, my ale pracujeme na její certifikaci do konce tohoto roku. 

Zcela nová výrobní budova, ve které nyní finišují stavební práce, vznikla rekonstrukcí bývalé místní pekárny. Budova je plně soběstačná – využívá fotovoltaické panely, rekuperaci a tepelná čerpadla. Bude to jedna z nejmodernějších budov tady na severní Moravě. Je dvakrát větší než naše současné prostory.

 „Výroba elektroniky se přesune do nových výrobních prostor a v původní budově zůstane čistě administrativní část. V nových prostorách bude nová osazovací linka, díky níž se třikrát navýší kapacita výroby.“

Rozšíří se také skladové prostory a bude tam i několik bytů pro dojíždějící zaměstnance, návštěvníky nebo externí spolupracovníky, kteří zde po dobu řešení projektu mohou bydlet zdarma.

V současné době pracujeme i na propojení zejména konstrukce a výroby ve smyslu předávání výkresové dokumentace s pomocí PLM software Teamcenter od společnosti Siemens. Dále zavádíme traceabilitu a v nových výrobních prostorech zavádíme řízení výroby podle průmyslu 4.0.

Co byste chtěl sdělit zaměstnancům a zákazníkům MSV Elektronika v souvislosti s vaším nástupem do role generálního ředitele?

Stávajícím zákazníkům bych chtěl vzkázat, že s mým nástupem od 1. 2. 2024 společnost MSV Elektronika změnila svou cenovou politiku, která k nim v posledních letech nebyla příliš vstřícná. Ne vše se povedlo, a my si to uvědomujeme.

„Zároveň bych je chtěl osobně pozvat na slavnostní otevření nové budovy, které proběhne 30. května. Mohou se na vlastní oči přesvědčit, že budeme mít jedny z nejmodernějších výrobních prostor na severní Moravě, potažmo v Česku. A především budeme mít volné výrobní kapacity pro jejich potenciální zakázky.“

Všech zaměstnanců, a to na všech pozicích, si nesmírně vážím. Přál bych si, aby nikdo z nich neměl pocit, že je zanedbáván. Každý z nich je pro firmu důležitý. Se zaměstnanci bych chtěl organizovat pravidelně vždy jednou za čtvrt roku firemní meeting. My, jako management, tam zaměstnancům sdělíme, co se událo, jaké jsou vyhlídky, jaká jsou slabá místa, nedostatky apod. V tuto chvíli mohu říci, že již teď víme, že máme dostatek práce na 2 až 3 roky. A samozřejmě bych jim chtěl sdělit, že jsem velice rád součástí naší firmy a jsem pro ni odhodlán udělat cokoliv.

Pane Škrobánku, děkujeme Vám za rozhovor. 

Článek včetně anglického překladu si přečtěte v magazínu POSITIV Business & Style 1/2024 ZDE.

The article, including an English translation, is available in POSITIV Business & Style magazine 1/2024 HERE.

Zdroj: Barbora Kubalová, redakce

Foto: Renei – Renáta Botošová

RELATED ARTICLES