Tradiční příprava studentů pro zaměstnaneckou kariéru je již za svým zenitem. Kariéra studentů bude postavena na zcela nových výzvách svázaných nejen se znalostmi ze studia, ale i na hledání uplatnění v dimenzích osobnostních předpokladů. Práce na rozvoji start-up nápadech se stane nenahraditelnou zkušeností a podnikání již během studia standardem. Ano, i takto to může vypadat, když se podnikavost stane součástí kultury univerzity, jakou je VŠB-TUO.
Paní Šimoníková, vedoucí Centra kariéry a podnikání VŠB-TUO jste již tři roky. Celkově se podpoře růstu nápadů, jednotlivců i týmů věnujete spoustu let. Co byste řekla o mladých lidech, se kterými se vy a váš tým setkáváte?
Mladí mají stejné touhy, jaké jsme měli my. Někteří směřují k tomu, aby si život užívali plnými doušky, jiní hledají příležitosti pro rozvoj svého „já“. To, co vnímám jako změnu, je, že chtějí dát mnohem více energie do aktivit, které je baví, dávají jim smysl. Chtějí více rozvíjet své osobnostní předpoklady. Naopak jsou ochotni se méně věnovat věcem, u nichž mají pocit, že jsou ztrátou času a přináší jistý diskomfort. Když už tak činí, tak pouze v nezbytně nutném rozsahu. Ale často se ptám, jestli jsme to přece jen neměli stejně.
Co se Vám na práci se studenty nejvíce líbí? Inspirují Vás něčím?
Víte, práce se studenty je pro nás velmi motivující, ale musím říct, že občas i demotivující. Těšíme se z každého úspěchu, na kterém se podílíme. Na druhou stranu si někdy povzdechneme, kam se mladým lidem ztrácí vůle a vytrvalost. Něco mají mnohem jednodušší, než jsme měli my, nabízí se jim tolik příležitostí. Naštěstí pak vždy přichází pocit uvědomění, že nelze poměřovat, nelze srovnávat, lze jen přijímat, povzbuzovat a pomáhat.
Rozvíjíte se svým týmem řadu aktivit, které směřují k podnikání. Co vnímáte, že je pro studenty v oblasti podnikání a finanční gramotnosti nejtěžší pochopit?
Nejsem expert na finanční gramotnost. Myslím si, že v podnikání je nejtěžší překonat bariéry ve vlastní odvaze, strachu z neúspěchu, udržení motivace a nalezení vhodných parťáků, kteří jsou schopni na rozvíjení nápadu pracovat a vytrvat. Mít start-up je nádherná idea, ve které se mnozí studenti vidí, ovšem setkání s realitou bývá často doprovázeno tvrdým nárazem. Jen dostat nápad do stavu, ve kterém může být představen investorům a prezentován dalším partnerům, jsou měsíce náročné práce, kterou člověk musí dělat jen z vlastní motivace. Riziko, že projekt neuspěje, je obrovské. Obdivuhodní jsou pak ti, kteří rozvíjejí již několikátý nápad. Paradoxně jim to ale může nejvíce přinést, protože nejlepší je vlastní zkušenost.
Celý rozhovor si můžete přečíst v magazínu POSITIV Business & Style 4/2021.