Figurky Labubu. Fenomén, který pohltil svět. Jaké je povědomí o tomto trendu v Česku a považují Češi čínský původ panenky za problematický? Ptali jsme se v srpnovém průzkumu agentury NMS. Labubu zná každý druhý člověk v Česku. Ten, kdo ji chtěl, si ji už pořídil. Lidé jsou nejčastěji ochotni za ni zaplatit maximálně 500 Kč. Trend se šíří zejména na sociálních sítích, mezi mladými na TikToku a Instagramu. Starší generace se o fenoménu dozvídají na Facebooku.
Polovina Čechů zná figurky Labubu, ženy častěji než muži
Polovina lidí v Česku zná figurky Labubu. Největší povědomí je mezi generací Z, kde dosahuje až 72 %, ovšem i starší generace mají povědomí relativně vysoké – mezi lidmi 53–60 let zná figurky 44 % a mezi Baby Boomers 31 %. Rozdíly jsou patrné mezi muži a ženami, větší povědomí o Labubu mají ženy (60 %) ve srovnání s muži (39 %).
Generační rozdíly v povědomí a vlastnictví figurek
Pouze 13 % z těch, kteří figurky znají, nějakou takovou ale vlastní. Opět jsou to více ženy a v rámci generací jsou nejčastějšími vlastníky starší mileniálové (37–44 let). Mladší mileniálové ovšem nepořizují figurky pro sebe, ale pro své ratolesti, 74 % z nich Labubu zakoupilo nebo zvažuje nákup, protože si ji přejí jejich děti.
Naopak mladí lidé z generace Z se nejvíce oproti jiným generacím nechávají strhnout trendem. Bezmála 40 % z nich uvedlo, že figurku mají nebo by si ji koupili, protože jsou cool a trendy a líbí se jim, protože je mají i ostatní lidé. Důležité je zároveň zmínit, že ačkoliv si Gen Z figurky pořizují nejčastěji kvůli tomu, že jsou „in“, nekupují jich ve srovnání se staršími generacemi nejvíce.
Kdo chtěl Labubu, už ji má. Padělky nevadí téměř polovině lidí
Mezi lidmi obeznámenými s Labubu nějakou figurku vlastní 13 % a pouze 9 % o nákupu uvažuje. Zdá se tedy, že kdo se trendem nechal strhnout, nečekal dlouho a figurku si hned pořídil. Většina Čechů se nebrání napodobeninám, 48 % je k „fake“ Labubu zcela otevřených, u 26 % by v rozhodování mezi padělkem a originálem záleželo na ceně a kvalitě.
Ochota utratit a sběratelská hodnota
Tři čtvrtiny (76 %) jsou ochotné za Labubu utratit maximálně 500 Kč. I originální verzi je možné zakoupit do této částky, jedná se však pouze o obyčejné modely.
„To vysvětluje, proč se na českém trhu dobře daří napodobeninám. Většina zákazníků hledá spíše vizuální podobnost než sběratelskou hodnotu. Prémiové edice originálních figurek, jejichž cena se pohybuje minimálně v tisících korun, tak zůstávají doménou úzké skupiny zapálených sběratelů, kterých je v Česku okolo 3 %. Pro běžného kupujícího je Labubu spíše roztomilý doplněk na tašku nebo na poličku než investice do unikátního kousku,“ vysvětluje Lucie Režná z agentury NMS.
Sociální sítě jako hlavní motor trendu
Většina Čechů (46 %) se poprvé s Labubu setkala na sociálních sítích. Každý pátý (19 %) se pak o tomto trendu dozvěděl od známých a přátel, to je typické hlavně pro lidi nad 45 let. Starší generace X a Baby Boomers se také častěji než ostatní dozvěděli o figurkách z reklamy.
TikTok, Instagram a Facebook jako zdroje trendu
45 % z těch, kteří se poprvé s fenoménem setkali na sociálních sítích, zahlédlo tuto chlupatou příšerku na Facebooku. Typicky jsou to především starší generace, mezi Gen Z uživateli sítí se o figurce poprvé na Facebooku dozvěděl jen každý desátý (11 %).
Mezi generací Z v sociálních sítích a propagaci Labubu vítězí TikTok (39 %), v závěsu je Instagram s 36 %.
Čínský původ odradí jen menšinu zákazníků
V rámci výzkumu jsme se také ptali, zda lidé spatřují ve fenoménu Labubu nějaký problém. Bezmála polovina uvedla, že tento trend za problematický nepovažuje, 28 % v Labubu nějaký problém spatřuje a stejně velká skupina otázku nedokáže posoudit.
Respondenti spatřují problém zejména v podpoře konzumního chování a zbytečném utrácení (66 %), dalších 61 % za problém označilo tlak na to být „in“ a 4 z 10 dotazovaných za problematickou označili vysokou cenu.
„Nejčastěji Labubu za problémovou označila generace Z, ta také spolu s Baby Boomers vlastní figurek nejméně. Gen Z problém vidí v nadměrné masové výrobě a podpoře konzumnosti. Nejmladší generaci také ve srovnání se staršími lidmi více od koupě odrazuje čínský původ značky,“ komentuje výsledky průzkumu jeho autorka Lucie Režná.
To, že se jedná o čínskou značku, ví 8 z 10 lidí v Česku. Pouze 20 % lidí tento fakt od nákupu figurek ale odradí, pro většinu (78 %) nemá původ značky na nákup vliv. O něco více odrazuje od nákupu čínský původ generaci Z (24 %) a hlavně vysokoškolsky vzdělané lidi (44 %).
Metodologie průzkumu
Online průzkumu se zúčastnilo 1 014 respondentů. Sběr dat probíhal na reprezentativním vzorku online populace 18+ pomocí on-line dotazování od 1. 8. do 5. 8. 2025.
O agentuře NMS Market Research
NMS Market Research je výzkumná agentura s více než 20letou historií. Mimo výzkumu trhu, který poskytuje stovkám klientů z celého světa, zkoumá i politická a společenská témata. Vedle České republiky působí i v dalších zemích v Evropě a také v Asii. NMS je členem mezinárodní organizace ESOMAR a národní organizace SIMAR.
Zdroj: TZ NMS Market Research
Ilustrační foto – vytvořeno pomocí umělé inteligence, nejde o originální figurku Labubu