Úterý, 6 května, 2025

Nábytek za miliardu. Ženy předběhly muže v nákupech na splátky

Více než dvacetiletá spolupráce Home Credit a SCONTO Nábytek přináší zajímavá data o nákupním chování Čechů a Slováků. Zatímco na konci 90. let nakupovali na splátky nábytek více muži (78 procent), dnes je situace opačná – 70 procent nákupů na splátky uzavírají ženy. Na Slovensku je tento trend obdobný. Home Credit poskytl financování nákupu nábytku v celkové hodnotě přes 980 milionů korun, přičemž průměrná výše úvěru činí 22 459 Kč.

Ženy dominují v nákupech nábytku na splátky

Jedním z nejzajímavějších trendů, které data odhalují, je změna v poměru mužů a žen využívajících financování. „Na konci 90. let tvořili muži téměř 78 procent všech zákazníků, kteří si brali nábytek na splátky. Dnes je situace zcela opačná. V roce 2025 tvoří 70 procent klientů ženy,“ uvádí Marek Tomčík, ředitel divize obchod Home Creditu. Tento trend můžeme pozorovat i na Slovensku.

Počet smluv i průměrná výše úvěru v čase rostou

Celkem bylo uzavřeno přes 43 tisíc smluv, přičemž nejvíce jich bylo sjednáno v letech 2011–2013, kdy roční počet překračoval 5 tisíc smluv. Průměrná výše úvěru na nákup nábytku přitom v průběhu let rostla. V roce 1999 činila průměrná výše financování asi 10 tisíc Kč, v roce 2018 už to bylo téměř 45 tisíc Kč a v posledních letech se průměrná částka stabilizovala kolem 32 tisíc Kč. Nejčastěji si zákazníci na splátky pořizují sedací soupravy, postele a skříně, tedy nábytek, který tvoří základní vybavení každého domova.

Muži nakupují méně často, ale utratí více

„Zajímavé je, že ačkoliv muži realizují menší počet nákupů, průměrná výše jejich nákupu bývá vyšší než u žen. Může to souviset s typem nakupovaného zboží nebo s tím, že muži dávají přednost jednomu objemnějšímu nákupu před vícero menšími,“ dodává Marek Tomčík.

Nákupy na splátky lákají i u menšího zboží

Nejčastější výše úvěru se pohybuje v rozmezí 12 až 22 tisíc Kč, do kterého spadá více než 14 tisíc uzavřených smluv. Na druhém místě je ovšem kategorie 2 tisíc až 12 tisíc Kč s více než 12 tisíc smlouvami, z čehož lze vyvodit, že je financování oblíbené i u menších nákupů. „Na Slovensku pozorujeme podobné trendy jako v České republice, včetně rostoucího podílu žen mezi klienty. Také slovenští zákazníci častěji volí financování částek v rozmezí od 500 do 600 eur,“ doplňuje Marek Tomčík.

Dlouholetá spolupráce Home Creditu a SCONTO funguje i na Slovensku

Řetězec SCONTO Nábytek patří mezi nejstarší partnery Home Creditu. První smlouvy o financování nákupů na splátky byly uzavřeny již v roce 1999, kdy společné aktivity odstartovaly.  V roce 2010 začala spolupráce i na Slovensku. Za dobu existence bylo na Slovensku financováno více než 17 tisíc nákupů v celkové hodnotě přes 15 milionů eur. Průměrná výše úvěru na Slovensku činí 882 eur (přibližně 22 tisíc Kč), což je srovnatelné s průměrnou částkou v Česku.

Úvěry souvisejí s životními změnami a zařizováním domova

„Průměrný věk našich zákazníků se dlouhodobě pohybuje kolem 40 let, což naznačuje, že financování nábytku často souvisí se zařizováním domácnosti v určité životní fázi – ať už jde o pořízení prvního vlastního  bytu, stěhování do většího bydlení kvůli rozrůstající se rodině nebo renovaci interiéru,“ vysvětluje Marek Tomčík.

SCONTO reaguje na situaci nabídkou dostupného a udržitelného nábytku

Poptávka po financování nábytku kopíruje obecné sezónní trendy v prodeji nábytku, přičemž jiné výrazné výkyvy nebyly zaznamenány. „V reakci na současnou ekonomickou situaci a rostoucí náklady na bydlení jsme do našeho sortimentu zařadili řadu cenově dostupných produktů a také nábytkové programy navržené speciálně pro malometrážní byty,“ popisuje Pavlína Šedivá, vedoucí marketingu společnosti SCONTO Nábytek. „Zároveň jsme zavedli prodlouženou záruku, která je důkazem kvality našich výrobků a podpory dlouhodobé udržitelnosti.“


O Společnosti

Společnost Home Credit a.s. byla založena v roce 1997 a dnes je dceřinou společností Air Bank a.s. Home Credit pomáhá lidem nejen při nákupech na splátky přímo v obchodech a na internetu, ale nabízí také hotovostní úvěry a úvěry na auta, konsolidaci stávajících půjček nebo kreditní karty. V Česku poskytl Home Credit a.s. v roce 2024 úvěry v celkové výši 18,2 miliardy Kč.

Skupina PPF působí ve 25 zemích Evropy, Asie a Severní Ameriky. Investuje do řady oborů, jako jsou finanční služby, telekomunikace, média, e-commerce, nemovitosti, biotechnologie či dopravní strojírenství. Skupina vlastní aktiva ve výši více než 44 miliardy eur a zaměstnává celosvětově 47 tisíc lidí (k 30. 6. 2024).

Zdroj: TZ HOMECREDIT

RELATED ARTICLES