Unikátní laboratoř VXLab společnosti Digiteq Automotive na testování konceptů uživatelského rozhraní ověřuje subjektivní data uživatelů pomocí behaviorálního výzkumu, výkonných počítačů a speciálního hardwaru. Díky virtuální realitě lze testovat komplexněji a efektivněji. A přizpůsobit budoucí vývoj ještě více potřebám uživatelů.
Na loňském podzimním týdnu inovací, který se konal v multifunkčním centru v Praze na Pankráci, zaujal návštěvníky model vozu vystavený společností Digiteq Automotive. Nešlo ovšem o samotný vůz, ale o prezentaci principů, které využívá VX laboratoř této firmy k testování uživatelských rozhraní (HMI). V tomto případě se dá pomocí virtuální reality ověřovat, kam se řidič při řízení dívá, kolik pozornosti věnuje samotnému řízení a jaký čas vyžaduje nastavit ve vozidle za jízdy potřebnou aplikaci.
„Při jízdě autem ve virtuální realitě sledujeme, jestli se řidič věnuje řízení, případně co dělá, když se řízení nevěnuje. Tyto postupy používáme při samotném vývoji jednotlivých funkcí nebo aplikací do infotainmentu. Díky těmto výzkumům můžou vývojáři měnit vzhled nebo způsob fungování aplikací tak, aby byly jednodušší a přehlednější, a tedy i pro jízdu bezpečnější,” říká Jakub Zámostný, senior projektový manažer Digiteq Automotive, pod kterého VXLab spadá.
VXLab zkoumá chování
Hlavní motivací pro vytvoření VXLab bylo ověření subjektivních dat od uživatelů. Často totiž docházelo k rozporům mezi tím, jak se uživatel choval během testování, což bylo patrné na videozáznamu, a tím, jak pak uživatel své chování hodnotil. Uživatelé velmi často považovali koncepty HMI za obtížněji ovladatelné, nemohli najít uvedené položky nebo dokončit zadaný úkol. „Většina z nich ale nebyla schopna toto chování objektivně zhodnotit, případně své chování bagatelizovala, což zkreslovalo výsledky výzkumu,” vysvětluje Štěpán Opava, senior UX researcher.
A tak se zrodil VXLab – výzkumná laboratoř zaměřená na výzkum chování, vybavená výkonnou výpočetní technikou a speciálním hardwarem pro měření biometrických údajů. V současné době se v ní nacházejí například senzory pro sledování pohybu očí (EyeTracking) na silnici i mimo ni, měření stresu (Galvanic Skin Response) nebo rozpoznávání emocí z výrazu obličeje (Facial Expression Recognition). Odborníci z Digitequ plánují také integrovat optické řešení pro ještě lepší měření rozptýlení řidiče, které jim umožní analyzovat jeho pohyby hlavy a ramen.
„VX laboratoř je vybavená výkonnou výpočetní technikou pro měření biometrických údajů.“
Díky těmto novým typům měření jsou v Digiteq Automotive schopni shromažďovat data, která poskytují ještě lepší výstupy a závěry pro jejich zákazníky. Ve VXLabu se zaměřují především na testování ve dvou různých prostředích: před obrazovkou, které je vhodné zejména pro rychlé testování nových konceptů HMI nebo jiných grafických návrhů, a ve virtuální realitě.
Pět let zkušeností
Testování před obrazovkou ve speciálně upraveném kokpitu využívají především pro testování pokročilejších konceptů uživatelského rozhraní, která jsou blíže k sériové implementaci. Používají zde přitom vlastní specializovaný software, který zajišťuje agregaci a synchronizaci naměřených dat z připojených senzorů. Průběh studie včetně dat z testování mohou také živě přenášet konstruktérům u zákazníka a dalším zájemcům z řad vývojářů HMI.
Pro vyhodnocení virtuální reality vytvořili komplexní scénu s detailním 3D modelem kokpitu vozu Škoda Enyaq, případně jiného vozu, a jízdy s dopravním simulátorem. To jim umožňuje testovat uživatelské rozhraní, ale i další funkce s téměř neomezenými možnostmi. Zážitek z ovládání vozu je velmi blízký skutečnosti. Automobilky tak mají možnost komplexně otestovat uživatelskou přívětivost nových konceptů HMI nebo prověřit reakce uživatelů na zásahy asistenčních systémů či různá varovná hlášení.
Uživatelským výzkumem se společnost Digiteq Automotive zabývá dlouhodobě. Od roku 2018 zde provedli vice 100 převážně kvalitativních uživatelských výzkumů. Výsledky těchto výzkumů bývají přínosem nejen pro jejich zákazníky, tedy oddělení vývoje HMI různých koncernových značek, ale i v rámci jejich interních projektů.
Zdroj: autosap.cz