Za tři roky své existence vysázelo Sázíme Česko stovky tisíc stromů – a to jen díky zájmu lidí. Bez dotací. Firma tak představuje finančně udržitelný model postavený na kombinaci IT, marketingu a odborného lesnického know-how. Zároveň nabízí firmám organizaci teambuildingů v podobě sázecích akcí a efektivní propagaci ESG aktivit. Současně umožnila, aby se v českých lesích objevil nový strom na jediné kliknutí. A to skrze jednoduché služby pro e-shopu všech velikostí.
Marketing, který roste s každým vysazeným stromem
Název společnosti Sázíme Česko na první poslech evokuje lesy a stromy. Málokoho ale napadne, že se jedná o společnost, která důmyslně propojuje obnovu přírody, technologie a marketingové služby. Po více než třech letech své existence nabízí své služby koncovým zákazníkům (B2C), ale čím dál častěji také dalším právnickým osobám (B2B). Firmám dnes nabízí ucelený balíček služeb, který jim usnadňuje realizaci v oblasti propagace a ESG projektů. Zajímavostí je, že za tyto služby firmy neplatí penězi, ale sazenicemi. Například společnost CEWE, zabývající se fotoslužbami, si v rámci teambuildingové sázecí akce pořídila materiály pro HR marketing.
Jak firmy platí sazenicemi místo peněz
Výrobce luxusního koňaku Hennessy pak šel ještě dál. Za financování 12 tisíc sazenic stromů vznikla reklamní kampaň natočená v kulisách sázení lesa. Sázíme Česko celou akci kompletně zprodukovalo. Výsledkem byly výstupy na sociální sítě, teambuildingová akce za účasti novinářů a také netradiční dárek. „Hennessy nechalo seříznout svoje láhve a vytvořili z nich květináče. My jsme dodali stromy a společně jsme jako poděkování všem zúčastněným odeslali osobně jako dárek strom na vysazení,“ popisuje Richard Krajník, zakladatel společnosti Sázíme Česko.
Příběhy úspěšných kampaní: Hennessy, Freeport, CEWE
Z propojení obnovy přírody a marketingových aktivit vzešla také kampaň pro Freeport Fashion Outlet. Ten v loňském roce spustil akci „Outletová móda pro budoucnost“, v rámci níž byl za každého z 250 prodejců obchodního centra vysazen jeden strom v Ludkovicích u Zlína. Pro stejný počet návštěvníků pak byly připraveny certifikáty o vysazení stromu. Samozřejmostí bylo i množství výstupů pro marketingové využití na sociálních sítích pro Freeport Fashion Outlet.
Od nápadu k tisícům stromů
„Když nabízíme firmám marketingovou nebo IT službu, trh nám za ni ochotně zaplatí v podobě sazenic. Tahle symbióza nám umožňuje bez dotací vysazovat a budovat skutečně udržitelný les,“ říká Richard Krajník. Ve výběru pozemků k osázení se společnost cíleně zaměřuje na drobné vlastníky a obce, jejichž lesy poničila kůrovcová kalamita a které často nemají prostředky na jejich obnovu. Ve spolupráci s lesními hospodáři pak vznikají projekty šité na míru konkrétním lokalitám. Věková a především druhová diverzita lesů zajišťuje, že se porosty dokážou samy bránit větrům, suchu i škůdcům.
Co bude dál? Expanze a GPS sledování stromů
Na samém začátku existence Sázíme Česko však stála jednoduchá myšlenka – vytvářet hodnotu, za kterou nás lidé ohodnotí, a přitom budeme moci obnovovat přírodu. Prvním produktem tak bylo jednoduché řešení pro e-shopy. Za 87 Kč si zákazník koupí sazenici stromu, která se v košíku objeví jako běžná položka. Po dokončení nákupu pak obdrží certifikát s místem výsadby. „Ta myšlenka, že jednou kliknu a někde v Česku se vysadí strom, mi přišla hrozně super,“ komentuje prvopočátek nápadu na založení společnosti její CEO, Richard Krajník.
Pro partnerské e-shopy jde navíc o efektivní remarketingový nástroj, jelikož se zákazníkům připomínají i po dokončení objednávky prostřednictvím e-mailu s certifikátem. Tento doplněk už úspěšně nasadily stovky online obchodů, jako například Royal Jerky, Fermato, Rudolf Jelínek nebo ProHáčkování.
A co přijde dál? Expanze do dalších zemí, nebo třeba individuální mapování každé sazenice tak, aby si každý mohl pomocí GPS souřadnic najít svůj konkrétní strom. „Náš model může úplně stejně fungovat kdekoliv na světě, nad expanzí do zahraničí tak uvažuji podle velikosti trhu a ne podle mapy,“ přiznává Krajník. Sázíme Česko ukazuje, že udržitelnost nemusí vyrůstat jen z neziskového sektoru – může to být byznys, který prodává hodnotu v jednotkách stromů a tím ji měří velmi konkrétně. „Chtěl jsem postavit firmu, která bude udržitelná ekonomicky i ekologicky, třeba na 500 let,“ říká podnikatel, který pomáhá vracet přírodu tam, kde chybí.
Zdroj TZ Sázíme Česko