Středa, 12 března, 2025

První elektrická linková doprava v Česku: Comett Plus se rozšiřuje o elektrobusy s podporou E.ON

Už více než dva měsíce brázdí ulice Tábora a okolí flotila 14 elektrických autobusů společnosti Comett Plus. Osm vozů slouží městské hromadné dopravě, zatímco dalších šest zajišťuje mezikrajské spoje mezi Jihočeským a Středočeským krajem. Jde o pilotní projekt, díky kterému se Comett Plus stal prvním dopravcem v Česku provozujícím linkovou dopravu elektrickými autobusy. Za rok by tato flotila měla najet téměř milion kilometrů a přepravit více než 1,7 milionu cestujících. Klíčovou dobíjecí infrastrukturu navrhla a postavila společnost E.ON Energie.

Slavnostního přestřižení pásky se ujali zástupci dotčených firem a samosprávy (zleva) Jiří Pešek, Martin Mareda, Aleš Melich, Jan Zápotočný, Petr Borecký, Josef Havlík a Igor Ban
Slavnostního přestřižení pásky se ujali zástupci dotčených firem a samosprávy (zleva) Jiří Pešek, Martin Mareda, Aleš Melich, Jan Zápotočný, Petr Borecký, Josef Havlík a Igor Ban.

Dlouhodobý závazek k ekologické dopravě

Táborský dopravce Comett Plus má bohaté zkušenosti s nízkoemisní hromadnou dopravou. Již v roce 2006 zařadil do svého vozového parku autobusy na CNG, čímž postupně snížil svou uhlíkovou stopu. „Provoz jsme si vyhodnotili jako ekologický a ekonomický zároveň. Vedle té městské jsme přistoupili k provozu CNG autobusů i v linkové dopravě hned o rok později a v roce 2009 jsme přidali i kamionovou dopravu. Od roku 2019 je provoz MHD na Táborsku zajišťován ze sta procent na pohon CNG. V letech 2020 až 2022 všech 34 autobusů pro provoz MHD doplňovalo až 23 autobusů CNG v linkové autobusové dopravě, což bylo přibližně 40 % celkového linkového provozu. V současné době provozujeme zhruba 40 autobusů na CNG a 3 tahače na LNG,“ říká Aleš Melich, jednatel společnosti Comett Tábor.

S příchodem elektrobusů nyní firma rozšiřuje své portfolio o další ekologický způsob dopravy. Současná flotila čítá osm vozů Solaris Urbino 12 electric pro MHD a šest modelů Iveco Crossway LE pro linkovou dopravu. V roce 2024 plánuje Comett Plus pořízení dalších dvou elektrobusů, čímž podíl elektrifikované MHD vzroste na třetinu, a do budoucna počítá s další expanzí.

Inteligentní dobíjecí řešení od E.ON

Úspěšný provoz elektrobusů závisí nejen na samotných vozidlech, ale i na správně nastavené dobíjecí infrastruktuře. „Z dosavadních zkušeností víme, že je klíčové správně definovat konfiguraci baterií a jejich kapacitu s ohledem na denní dopravní výkon,“ vysvětluje Melich.

Společnost E.ON proto navrhla dobíjecí systém na míru, který reflektuje nejen současné potřeby dopravce, ale i budoucí rozvoj elektrické flotily. Jan Zápotočný, místopředseda představenstva E.ON Energie, k tomu dodává: „Elektrifikace městské hromadné dopravy je trend, kterému se nevyhneme. Na příkladu dobíjení pro společnost Comett Plus se jasně ukazuje, že neexistuje unifikované řešení a je důležité správně nastavit a navrhnout celý systém na míru každého zákazníka. Máme už řadu zkušeností s firemními fleety nebo dobíjením pro dodávky dovážkových služeb, kde jsme pro naše klienty dodávali dobíjecí huby v počtech několika desítek dobíječek. Tady se jedná o první instalaci pro autobusovou dopravu, kde je nadmíru důležité vše správně napočítat a naplánovat. Řešení jsme navrhli s ohledem na aktuální potřeby dopravce, ale zároveň s možnou rezervou pro další rozvoj flotily elektrických autobusů do budoucna.“

Moderní technologie Kempower a dvě dobíjecí depa

Klíčovým faktorem bylo zvolení správné technologie dobíjení. Nakonec padla volba na finského výrobce Kempower, jehož řešení nabízí dynamické řízení výkonu, dálkové ovládání a integraci s dalšími systémy, například pro správu depa.

E.ON postavil pro Comett Plus dvě dobíjecí depa – jedno v Táboře a druhé v Mladé Vožici. V Táboře je aktuálně 12 dobíjecích bodů s výkonem 700 kW, přičemž celý systém lze v budoucnu snadno rozšířit. V Mladé Vožici, kde byla infrastruktura limitována kapacitou distribuční sítě, bylo zřízeno pět dobíjecích bodů s výkonem 100 kW.

„Pro Comett Plus jsme postavili dvě dobíjecí depa. Jedno z nich je přímo v areálu společnosti v Táboře a druhé pak pro potřeby linkové dopravy v Mladé Vožici. Především v Mladé Vožici jsme se museli popasovat s omezením ze strany distribuční sítě, ale i to se nám povedlo efektivně vyřešit ve prospěch klienta a to právě díky vyspělým možnostem plánování a řízení dodaného řešení. Celkovou dodávku jsme doplnili ještě o mobilní dobíjecí stanici o výkonu 40kW od stejného výrobce například pro potřeby servisu, dodává Jakub Kott, vedoucí oddělení Mobility Services E.ON Energie.

Elektrifikace veřejné dopravy je krokem k ekologičtější mobilitě. Pilotní projekt společnosti Comett Plus v Táboře ukazuje, že s dobře nastaveným systémem je možné efektivně provozovat linkovou dopravu na elektřinu. S postupným rozšiřováním flotily elektrobusů a rozvojem dobíjecí infrastruktury se podobné projekty mohou stát standardem i v dalších regionech.

Zdroj: TZ E.ON ČR

RELATED ARTICLES