Stavba polské vysokorychlostní trati z Katowic ke státní hranici s Českou republikou, kde ji ukončí most přes Olši v katastru Dolní Lutyně, je na dohled. Začít by mohla už za dva roky. Ministerstvo životního prostředí ČR nyní informovalo Bohumín a další obce, že se aktuálně chystá mezinárodní posouzení vlivu na životní prostředí. Na české straně projekt spí.
„Ze zaslaného materiálu je zřejmé, že Polsko se v záměru vybudování vysokorychlostní trati posunulo hodně dopředu. U nás to vypadá, že koncový úsek na české straně, který se má na polskou trať napojit, je v nedohlednu. Z poslední informace od ministerstva dopravy vyplývá, že zatím nemají ani čárku. Takže Poláci jsou připraveni, zatímco náš stát ještě hledá tužku,“ konstatoval starosta Bohumína Petr Vícha.
Jak dodal, životní prostředí ve městě polský projekt nijak neovlivní. „K tomu se musí vyjádřit spíše Dolní Lutyně. Pro nás bude zásadní česká část trati,“ uvedl s tím, že vysokorychlostní trasa velmi úzce souvisí s případným dopravním řešením chystaného průmyslového parku, jehož výstavbu v Dolní Lutyni stát na úkor negativního postoje místních obyvatel prosazuje. Starosta Dolní Lutyně Pavel Buzek potvrdil, že situaci v obci bedlivě sledují, ale stejně jako pro Bohumín je i pro ně klíčová budoucí výstavba trati na území České republiky, jejíž projektování ještě nezačalo.
V Polsku se původně tak jako u nás pracovalo s několika návrhy tras. Podle finálně vybrané varianty zamíří z Katowic směrem k Dolní Lutyni mezi polskými obcemi Godów a Łaziska, kde překročí řeku Olši pomocí vyvýšené dvoukolejné mostní konstrukce. Hraniční bod poblíž farmy Bezdínek investor vybral po dohodě s Moravskoslezským krajem, který jej zapracoval do změny svých Zásad územního rozvoje.
Nový polský úsek v délce zhruba 80 kilometrů umožní vlakům pohybovat se rychlostí až 250 kilometrů za hodinu. Investice má dosáhnout 134 milionů zlotých. Polsko počítá s tím, že napojení na naše území připraví česká strana. „Vzhledem k dopravní situaci by měla vést trať přes podstatnou část území Dolní Lutyně po estakádě, musí totiž překřížit budoucí plánovaný obchvat I/67 i stávající železnici. Souběžně s tou pak povede do Bohumína,“ popsal vedoucí odboru rozvoje a investic bohumínské radnice Dalibor Třaskoš.
Odborníky na dopravu je polská rychlotrať vnímána jako důležitá investice pro Slezsko a po jejím propojení s budoucí vysokorychlostní trasou v České republice pro celou transevropskou železniční síť. „Při rychlosti našeho státu se ale obávám, že než se u nás začne stavět, budou polské rychlovlaky zralé pro muzeum železniční historie,“ uzavřel Vícha.
Zdroj: mesto-bohumin.cz
Ilustrační foto: Kanenori