Tři čtvrtiny českých malých a středních podniků realizují opatření na úsporu energie, čímž převyšují evropský průměr o 5 procentních bodů. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu Eurobarometru, který v červnu 2024 analyzoval situaci ve více než 13 000 evropských firmách, včetně 544 českých podniků.
„Aktuální data ukazují, že české firmy si již uvědomují důležitost energetických úspor a u nás vnímáme rostoucí poptávku po zavádění energeticky úsporných opatření – např. instalaci OZE, výměny zdrojů vytápění nebo chlazení, ale také zavádění řešení pro sběr a monitoring energetických dat a jejich vyhodnocování,“ říká Marek Čihák ze společnosti M2C.
Podniky investují do udržitelných technologií
Průzkum ukázal, že 38 procent českých firem vynakládá na ekologická opatření 1–10 procent svého ročního obratu. Vedle úspor energie se 65 % podniků zaměřuje na minimalizaci odpadu a 54 % na úsporu materiálů.
Jedním z konkrétních příkladů je humpolecká společnost Profil Nábytek. „Nainstalovali jsme vysokoteplotní kotel, který spaluje zbytkový materiál z výroby. Ročně tak zužitkujeme 60 tun odpadu, který by jinak skončil na skládce,“ říká Jan Ságl, ekonomický ředitel firmy. Společnost zároveň modernizovala osvětlení, což přineslo 70% úsporu energie.
Firmy motivuje nejen úspora, ale i strategie ESG
Menší firmy se soustředí hlavně na úspory energií a finanční náklady, zatímco větší podniky častěji zahrnují opatření do své strategie ESG a celkové udržitelnosti. „Pokud jsou malé nebo střední podniky na začátku cesty k těmto opatřením, mohou dosáhnout úspor v řádu desítek procent, což v případě výrobního podniku může znamenat výrazné finanční úspory,“ dodává Čihák.
Rostoucí zájem o fotovoltaiku a chytré řízení spotřeby
Vzestupný trend potvrzuje i společnost Bidli. „Počet smluv na fotovoltaiku vzrostl z 54 v roce 2023 na 187 v roce 2024. Chytrý SPOT, tedy optimalizace spotřeby pomocí chytrého řízení, se v loňském roce dostal na 27 smluv. To potvrzuje trend, že firmy i domácnosti hledají úsporná řešení se snadnou návratností,“ říká Ivana Dancáková, provozní ředitelka Bidli Technologie a Energie.
Přestože administrativní bariéry stále zpomalují přechod na ekologičtější technologie, dostupnost dotačních programů a odborného poradenství motivuje stále více podniků k investicím do udržitelných řešení.
Firmy využívají dotace, ale strategie na snižování emisí zatím chybí
Třetina dotázaných podniků v průzkumu uvedla, že pro jejich zelené investice jsou klíčové granty a dotace. Překvapivým zjištěním však je, že pouze 14 procent českých malých a středních podniků má zavedenou strategii na snížení emisí uhlíku, což je výrazně pod průměrem EU (21 %). Na druhou stranu dalších 35 procent českých firem plánuje takovou strategii zavést během příštích dvou let.
Zdroj: TZ ShrtCut Studio s.r.o.
Ilustrační foto vytvořila umělá inteligence