Středa, 16 dubna, 2025

Diesel v útlumu? Trh ojetin se mění rychleji online

V návaznosti na trh nových vozů prochází i trh ojetin napříč Evropou pozvolnou změnou v preferencích pohonu. Analýza Carvago, největší evropské online platformy pro nákup a prodej ojetých vozů, ukazuje, že v sedmi sledovaných zemích (Česká republika, Itálie, Německo, Polsko, Rakousko, Rumunsko a Slovensko) podíl prodaných ojetin se vznětovým motorem za dva roky bez výjimky klesl. Zároveň platí, že přetrvávají značné rozdíly mezi jednotlivými zeměmi – zatímco v Německu tvoří diesely začátkem roku 2025 jen asi třetinu prodaných ojetých aut, v Rumunsku je to téměř 62 %.

Každý trh má své tempo: Diesel klesá, ale jinak v Česku než v Itálii

Odlišná dynamika poklesu poptávky po dieselových vozech souvisí se změnami legislativního prostředí, preferencí zákazníků i struktury trhu nových vozidel, které se se zpožděním přenášejí na trh ojetin. Například v Itálii, která patřila k trhům tradičně silně orientovaným na diesel, se podíl naftových ojetin za pouhé dva roky snížil ze zhruba 55 % na 48 %.

Podobně v České republice klesl podíl dieselů z 47 % na 42 %. Naopak v Rakousku nebo na Slovensku činil pokles jen okolo dvou procentních bodů. Celkově však ve všech zmíněných zemích dieselové ojetiny ustupují ve prospěch alternativ – ať už jde o vozy se zážehovým motorem, nebo stále častěji o hybridy a elektromobily.

Ekologičtější varianty získávají na oblibě

„Ve sledovaných datech jasně vidíme pozvolný ústup naftových motorů i na trhu ojetin. Je to logické vyústění trendů z posledních let. Nabídka dieselů na trhu klesá a mnoho zákazníků se začíná poohlížet po modernějších a ekologičtějších variantách, ať už kvůli nízkým emisím, image nebo v některých zemích nižším daním,“ říká zakladatel Carvago Jakub Šulta.

„Zároveň platí, že diesely mají na trhu ojetin nadále pevné místo. Zejména u větších rodinných vozů či SUV stále řada motoristů preferuje naftu pro její hospodárnost a bezproblémové cestování na dlouhých trasách. Předpokládáme však, že s postupnou obměnou vozového parku a nástupem dalších hybridních či elektrických modelů bude podíl dieselů dál zvolna klesat v celé Evropě.“

Hybridy a elektromobily: nástup je pomalý, ale nezadržitelný

Nástup elektrifikovaných vozidel je na trhu ojetin zatím opatrný a liší se podle regionu. V západní Evropě roste zájem o hybridní a elektrické vozy rychleji – například v Rakousku nebo Německu přesahuje kombinovaný podíl hybridů a elektromobilů na prodejích ojetin 10 %. Ve střední a východní Evropě zůstává tento podíl nižší (v Polsku či na Slovensku kolem 5–6 %).

Online prostředí mění trh ojetin

Online prostředí nicméně trendy výrazně urychluje. Zákazníci Carvago, nakupující napříč celou Evropou z pohodlí domova, přijímají nové druhy pohonu mnohem rychleji. Podle dat Carvago klesl podíl prodaných dieselů na této platformě mezi prvním čtvrtletím 2023 a prvním čtvrtletím 2025 ze 47 % na 33 %, zatímco podíl hybridů a elektromobilů ve stejném období vzrostl z 11 % na 22 % – tedy na rovný dvojnásobek. To znamená, že přechod od nafty k úspornějším alternativám probíhá u online zákazníků až sedmkrát rychleji než na tradičních trzích.

Vývoj tržního podílu jednotlivých druhů pohonu na trhu ojetin

Vývoj tržního podílu jednotlivých druhů pohonu na trhu ojetin

Modely, které si naftu drží zuby nehty

Modely s nejvyšším podílem vznětových motorů jsou vesměs zástupci segmentů, kde nafta tradičně dominovala – luxusní a rodinné vozy. Každá sledovaná země má takový model: v Česku Audi A6 Allroad, v Itálii Ford Galaxy, v Rumunsku Jaguar XF či na Slovensku Volkswagen Sharan – u nich tvoří vznětové varianty okolo 95–99 % všech ojetin daného typu prodaných v prvním čtvrtletí 2025. (Užitkové vozy a modely nabízené výhradně se vznětovými motory nebyly do tohoto výpočtu zahrnuty.)

Modely s nejvyšším podílem vznětových motorů

Zdroj TZ Carvago

RELATED ARTICLES