Čtvrtek, 4 září, 2025

Z Kladna na Letiště Václava Havla pohodlněji: železniční spojení se blíží

Modernizace trati Praha – Kladno v plném proudu

Probíhající stavba je součástí projektu železničního spojení Praha – Letiště – Kladno, který tvoří 11 samostatných etap. Hotová je rekonstrukce Negrelliho viaduktu a naplno běží rozsáhlá přestavba Masarykova nádraží. Od začátku srpna už jezdí vlaky po zmodernizovaném úseku mezi pražskými Bubny, kde vzniklo nejmodernější nádraží v Česku, a novou zastávkou u Výstaviště.

Ještě letos by Správa železnic měla zahájit celkovou modernizaci trati z pražské Ruzyně až do Kladna. V příštím roce pak začne hledat stavbaře pro úsek od Výstaviště do nové podzemní stanice v Dejvicích, pokračují také geologické průzkumy v trase budoucích tunelů mezi Dejvicemi a Veleslavínem. Z Prahy bychom až na Letiště Václava Havla měli vlakem dorazit okolo roku 2030.

Nová nádražní budova v Kladně jako součást projektu

Cestující na nejvytíženějším kladenském nádraží získají nové zázemí. Správa železnic zahájila stavbu nádražní budovy, která doplní už dokončená nástupiště i podchod. Vznikne podle návrhu architektů ze studia Jakuba Ciglera, nabídne moderní interiér s bohatou nabídkou služeb. Samozřejmostí bude bezbariérový přístup až k vlakům. Stavební práce potrvají do podzimu příštího roku.

Výstavba nové budovy je jednou z posledních etap celkové modernizace trati do Kladna-Ostrovce, která začala v závěru roku 2022. Stavbaři celý úsek zdvoukolejnili a vybudovali moderní nástupiště jak ve stanicích Kladno a Kladno-Ostrovec, tak i na zastávce Kladno město. Ta se nově stala přestupním terminálem mezi vlaky a MHD. Hotový je už silniční podjezd v ulici Petra Bezruče, další se buduje ve Wolkerově ulici. Vzniká také podchod u Sletiště.

„Na kladenském nádraží můžeme zaznamenat řadu změn, kterými v posledních několika letech prošlo. Cestující už můžou využívat moderní nástupiště, na která se dostanou pohodlně výtahy z nově vybudovaného podchodu. Ten spojil nádraží přímo s kročehlavským sídlištěm. Už příští rok je doplní elegantní prosklená budova,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Projektanty nové budovy jsou studio Jakub Cigler Architekti a Metroprojekt. Cestujícím nabídne moderní a přehledný prostor, ve kterém nebudou chybět obchody, automaty na jídlo a nápoje, toalety ani dnes tak oblíbené výdejní boxy.

„Počítáme s tím, že nové nádraží bude mnohem využívanější než dřív. Kromě přívětivější podoby nové budovy tomu napomůže i široké a prostorné propojení haly s podchodem i moderní architektura, která vytváří otevřený a světlý prostor. Navíc jsme upravili původní plány, eskalátor z podchodu tak nakonec nepovede na přilehlé nástupiště, ale přímo do budovy. Cestující po něm vyjedou rovnou do prostoru s komerčními jednotkami,“ popisuje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

„Podařilo se naplnit naše přání stavět novou nádražní budovu, i když to nebylo úplně jednoduché. Děkuji proto za součinnost všem zúčastněným stranám. Z pohledu města Kladna ale musím především vyzdvihnout skvělou spolupráci se Správou železnic a zhotovitelem při realizaci celého projektu modernizace železniční trati. Vnímám ji jako jednu z nejlepších a nejprofesionálnějších za celou éru, co působím ve funkci primátora,“ říká kladenský primátor Milan Volf.

Přímé napojení Kladna na letiště

Zhotoviteli prací jsou stejně jako v celém úseku z Kladna do Kladna-Ostrovce EUROVIA CS, STRABAG Rail a Elektrizace železnic Praha. Předpokládané náklady na celou tuto stavbu dosahují 4,68 miliardy korun. Samotná budova vyjde na 150 milionů korun.

Projekt Modernizace trati Kladno – Kladno-Ostrovec je spolufinancován Evropskou unií z Fondu soudržnosti v rámci Programu Doprava 2021–2027. Celková výše způsobilých nákladů projektu dosahuje 3,87 miliardy Kč. Míra podpory EU je 80,75 % ze způsobilých nákladů, výše dotace tak činí maximálně 3,13 miliardy Kč. Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.

Evropská unie projekt podporuje

Podrobnější informace o jednotlivých etapách projektu železnice Praha – Letiště – Kladno najdete na webu zeleznicenaletiste.cz.

Zdroj: TZ Správa železnic

RELATED ARTICLES