Pátek, 15 srpna, 2025

Česko vs. Slovensko: Data Carvago odhalují, co mají zákazníci z obou zemí společného a v čem se liší

Ačkoliv Čechy a Slováky spojuje vedle společné historie, podobného jazyka a blízké kultury také podobný vkus na auta, data z online tržiště Carvago ukazují i na zajímavé rozdíly. Češi pořizující vůz online si více než Slováci potrpí na prémiové modely v tradičních karosářských variantách sedan a kombi, zatímco na Slovensku mají výrazně vyšší nároky při výběru ojetého kabrioletu. Zákazníci nakupující online v obou zemích zároveň projevují odlišné preference než daný trh jako celek. Projevuje se to na skladbě nejprodávanějších značek nebo na podílu elektrických aut.

Jedním z nejvýraznějších rozdílů mezi oběma zeměmi je postoj k vozům kategorie SUV. Zatímco v České republice se mezi 10 nejprodávanějších modelů na Carvago nedostalo za prvních sedm měsíců roku 2025 ani jedno SUV (nejprodávanější Cupra Formentor skončila na 11. pozici), na Slovensku se v první desítce umístily hned dva modely – Volkswagen Tiguan a Volvo XC60. Obrázek potvrzují i celkové statistiky. Zatímco v ČR tvoří vozy SUV 34 % prodejů Carvago, na Slovensku je to o 10 procentních bodů více (44 %).

Nejprodávanější značky na Carvago*

PořadíCZSK
1.VolkswagenVolkswagen
2.BMWAudi
3.AudiMercedes-Benz
4.FordŠkoda
5.ŠkodaBMW
6.MazdaVolvo
7.OpelFord
8.HyundaiHyundai
9.VolvoCitroen
10.CitroenSuzuki

Poměrně kuriózní rozdíl vyšel najevo při porovnání nejprodávanějších vozů se stahovací střechou. Zatímco V České republice je jedničkou lehká, agilní a cenově dostupná Mazda MX-5, na Slovensku je letos nejprodávanějším kabrioletem Mercedes-Benz SL – tedy silný, komfortní a výrazně dražší luxusní vůz.

Nejprodávanější modely na Carvago*

PořadíCZSK
1.Škoda OctaviaŠkoda Octavia
2.Volkswagen PassatVolkswagen Tiguan
3.BMW 5Volkswagen Passat
4.Mercedes-Benz CLABMW 3
5.Volkswagen ArteonVolvo XC60
6.Audi A6Citroen C4 Spacetourer
7.Volkswagen GolfVolkswagen Golf
8.BMW 3Audi A5
9.Seat LeonHyundai i30
10.Volkswagen TouranŠkoda Superb

Vyšší nároky slovenských zákazníků Carvago se promítají i do cenových statistik. Mediánová cena vozu zakoupeného slovenským zákazníkem dosáhla v přepočtu 630 198 Kč, což je o 72 194 Kč (téměř 13 %) více než v Česku. Zajímavostí je, že Slováci platí více za vozy, které jsou o rok starší (mediánový rok první registrace 2020 oproti roku 2021 v ČR). To logicky znamená, že sahají po modelech z vyšších a dražších kategorií. Slovenská preference dražších a komfortnějších vozů se odráží i v mírně vyšším podílu automatických převodovek (72 % na Slovensku vs. 68 % v ČR).

Podíly typů pohonu*

PohonCZSK
Benzin44 %41 %
Diesel28 %33 %
EV15 %14 %
Hybrid12 %11 %
Ostatní1 %1 %

Dalším zajímavým zjištěním je postavení značky Škoda. Přestože nejprodávanějším modelem na Carvago je v obou zemích Škoda Octavia, což se shoduje s celkovou situací na trhu nových i ojetých vozů v obou zemích, v pořadí značek obsadila Škoda na Slovensku čtvrté a v ČR dokonce až páté místo.

„Tento rozdíl jasně ukazuje na odlišný profil a motivaci zákazníka, který se rozhodne pro nákup vozu online. Zatímco průměrný kupující v kamenném autobazaru je často limitován lokální nabídkou, kde vozy Škoda z logiky věci dominují, online zákazník má daleko širší výběr a vyšší nároky. Vedle skladby nejprodávanějších značek a modelů o tom svědčí i výrazně vyšší mediánová cena a nižší stáří vozů prodaných přes Carvago v porovnání s českým, respektive slovenským trhem jako celkem,“ říká zakladatel Carvago Jakub Šulta.

Výrazný rozdíl mezi online prostředím a zbytkem trhu je patrný také u elektromobilů. Na Carvago tvoří 15 % prodejů v Česku a 14 % na Slovensku. To je násobně více, než kolik činí jejich podíl na celkových trzích v obou zemích (ČR 2 %, SK 3 %). V Česku je nejprodávanějším elektromobilem na Carvago Tesla Model 3, zatímco Slováci nejčastěji volí Volkswagen ID.4.

* Zdroj dat: Vlastní prodejní statistiky Carvago, 1. 1. 2025 – 31. 7. 2025

RELATED ARTICLES