Jak se vyvíjí budoucnost železniční dopravy v České republice z pohledu jednoho z nejvýznamnějších hráčů v tomto odvětví? V exkluzivním rozhovoru s Danem Kuruczem, generálním ředitelem společnosti Alstom pro Českou republiku a Slovensko, jsme se zeptali na plány týkající se vysokorychlostní železnice, automatizace a technologických inovací, které mají potenciál
změnit tvář železniční dopravy.
Vysokorychlostní tratě (VRT) v Česku vstupují do fáze projektové přípravy. Jaké možnosti zapojení do jejich výstavby společnost Alstom zvažuje?
Alstom je světovým lídrem v oblasti vysokorychlostní dopravy – jak v infrastruktuře, tak ve výrobě vozidel. Naše vlaky tvoří více než 50 % světového trhu vysokorychlostních souprav a současně si držíme světový rekord v rychlosti – 574,8 km/h.
V České republice bychom rádi přispěli nejen dodávkami vysokorychlostních vlaků, ale také výstavbou infrastruktury. Tyto tratě se zásadně liší od tradičních, a to jak konstrukčně, tak z hlediska bezpečnostních technologií. Jsme připraveni spolupracovat s lokálními výrobci a stavebními firmami a pomoci jim zapojit se do výstavby VRT. Nicméně je třeba si uvědomit, že
žádná česká společnost dosud vysokorychlostní tratě nestavěla ani nevyvíjela odpovídající vozidla.
Jste celosvětovým lídrem v oblasti ETCS a majoritním dodavatelem tohoto systému v Česku. Jak hodnotíte jeho zavedení od 1. ledna 2025 na vybraných tratích?
Zavedení systému ETCS vnímáme jako významný krok vpřed. Od ledna běží výhradní provoz na vybraných tratích s dosažením 100% bezpečnosti a 99,2% operability, kterou chceme i nadále zvyšovat. V současnosti je pokryto 622 km tratí, což představuje 40 % celkového železničního provozu. V plánu je další rozšiřování s cílem postupně vybavit každý železniční úsek odpovídající
úrovní zabezpečení ETCS.
Systém, o kterém mluvíte, otevírá dveře i dalším inovacím v železniční dopravě. Vidíte budoucnost v autonomním řízení vlaků? Jakým směrem se vyvíjí tento segment v České republice?
Automatizace železniční dopravy je velmi komplexní téma. Metro již využívá systém Grade of Automation (GoA) 4, který eliminuje lidský faktor, tím a dalšími prvky zvyšuje bezpečnost. U železnice je situace složitější kvůli otevřené infrastruktuře, ale proces automatizace postupně pokračuje. Alstom již testuje autonomní vlaky a jejich nasazení je pouze otázkou času.
Kromě autonomních vlaků je v popředí zájmu také digitální spřáhlo. Má podle vás své opodstatnění v České republice?
V západní Evropě se digitální spřáhlo postupně zavádí, protože eliminuje fyzicky náročné manuální spojování. V Česku se však zatím setkává s určitým odmítáním, především kvůli vysokým nákladům. Nicméně s rostoucími mzdami a klesajícím zájmem o těžkou manuální práci bude jeho zavedení nevyhnutelné. Alstom se na tomto poli aktivně angažuje a pracuje na vývoji digitálního spřáhla.
Jakou roli bude v modernizaci železnice hrát umělá inteligence?
Umělá inteligence (AI) se stále více etabluje jako klíčový prvek železničního průmyslu a její využití má široký potenciál. Jednou z hlavních oblastí je kybernetická bezpečnost, kde učící se algoritmy pomáhají vyhodnocovat
možné hrozby a chránit systémy před kybernetickými útoky.
Další významnou aplikací je prediktivní údržba, kdy AI analyzuje data z provozu lokomotiv a na jejich základě dokáže předpovědět opotřebení jednotlivých komponent. Tato technologie umožňuje plánovat preventivní údržbu, což nejen zvyšuje provozní spolehlivost, ale také snižuje neplánované odstávky a prodlužuje životnost vozidel.
Digitalizace a automatizace tedy transformují nejen samotnou dopravu, ale i celý systém jejího řízení?
Ano, digitalizace se neomezuje pouze na vozidla, ale zásadně mění i řízení železničního provozu. Dnes máme dispečery, kteří monitorují provoz nepřetržitě. Postupně se však zavádějí chytré systémy s automatickým
řízením dopravy. To znamená, že role lidských operátorů se bude přesouvat více do oblasti kontroly a dohledu než do přímého řízení.
Alstom působí také v oblasti lokomotiv, což nás přivádí i k další otázce. Lokomotiva Traxx je považována za jeden z nejmodernějších a nejvýkonnějších modelů.
Co konkrétně ji odlišuje od konkurence?
Lokomotiva Traxx představuje nejnovější modulární víceúčelovou lokomotivu třetí generace s řadou inovací. Díky sofistikovanému řízení adheze nabízí
vysokou trakční sílu při maximální energetické účinnosti.
Je velmi spolehlivá a její dostupnost je vysoká. Například systém tažných a tlačných tyčí zajišťuje výjimečné výkonnostní křivky při přepravě nákladních
vlaků. Nabízíme také hybridní verzi lokomotivy, která je vybavena nezávislým pohonem pro poslední míli. (Red. pozn.: dojezd poslední části trasy.)
Z ergonomického hlediska má boční okénka v úrovni zorného pole strojvedoucího, což zlepšuje výhled, a tím i bezpečnost. Lokomotiva je také konstruována pro rychlou a efektivní údržbu, například její střecha je rozdělena na tři části, což zkracuje servisní časy a minimalizuje odstávky.
Plánujete rozšíření výrobního závodu v České Lípě?
Ano, již jsme rozšířili kapacity v oblasti fit-outu 1, což zahrnuje instalaci trubek, hadic a podlah do vlakových skříní. Po uzavření závodu v Görlitzu jsme část produkce přesunuli do České Lípy, kde postupně navyšujeme objem výroby.
Co chystáte na nadcházející Rail Business Days v Ostravě?
Náš zákazník ČD Cargo tam bude představovat lokomotivu Alstom Traxx MS 3 s nejnovějšími technologickými vylepšeními a zároveň se zaměříme právě na
systém ETCS. Návštěvníkům chceme přiblížit jeho fungování i přínosy pro efektivnější a bezpečnější provoz.
A jaké další projekty má Alstom v současnosti v plánu?
Aktuálně spolupracujeme s Výzkumným Ústavem Železničním na testování nových kolejových vozidel ve zkušebním centru ve Velimi. Jedním z nejzajímavějších projektů je testování první dvoupatrové jednotky pro
vysokorychlostní tratě TGV M, která může dosahovat rychlosti 320 km/h a více.
Pokud vše půjde podle plánu, do léta bychom se mohli dostat do závěrečné fáze a následně zahájit sériovou výrobu.
Děkuji za rozhovor.
Nenechte si ujít další zajímavé příběhy. 📖 Nové číslo POSITIV Business & Style 1/2025 si přečtěte zde.