Pátek, 22 srpna, 2025

Manažerka manažerů: Helena Grofová o soutěži Manažer roku 2024

Historie a vznik soutěže

Heleno, můžete nám přiblížit, kdy a proč vznikla soutěž Manažer roku? Jaký byl její původní cíl a jak se vyvíjela v čase?
Soutěž Manažer roku vznikla v roce 1993 jako reakce na potřebu ocenit výjimečné osobnosti v oblasti řízení firem a institucí v České republice. Tehdy jsme procházeli výraznou transformací ekonomiky a bylo zřejmé, že úspěch podniků závisí především na schopnosti jejich lídrů. Cílem soutěže bylo ukázat, že manažer je profese, která má zásadní dopad na rozvoj firem, regionů i celé společnosti. Postupně se soutěž vyvíjela – vedle hodnocení ekonomických výsledků jsme začali více akcentovat hodnoty jako je společenská odpovědnost nebo schopnost inspirovat a rozvíjet tým a také inovace. Soutěž dnes zohledňuje moderní přístup k řízení.

Přínos soutěže pro manažery a veřejnost

Jaký přínos má podle vás soutěž Manažer roku pro českou manažerskou komunitu, ale i pro širší veřejnost?
Především zviditelňuje a oceňuje ty, kteří firmám i společnosti přinášejí hodnotu – velmi systematicky, vytrvale a často bez velké publicity. V manažerské komunitě soutěž posiluje profesní hrdost, sdílení zkušeností a budování prestiže pozice manažera. Pro veřejnost je zase důležité vidět, že za úspěchem firem nestojí jen značka, ale konkrétní lidé s vizí, odvahou a odpovědností. Pro mnohé může znamenat motivaci, a to napříč obory.

Soutěž zároveň pomáhá bourat stereotypy o manažerech jako „tvrdých byznysmanech“ – ukazuje je jako lídry s lidským přístupem, kteří umějí motivovat tým, jdou příkladem, dokáží porozumět a nabídnout řešení, zkrátka umějí za svá rozhodnutí přijmout zodpovědnost, ať už dopadnou jakkoliv.

„Manažer roku tak dává zasloužené uznání těm, jejichž práce je pro firmu klíčová, přesto však často zůstávají ‚v pozadí‘ za jménem majitele.“

Rekordní zájem o soutěž

Letos soutěž zaznamenala rekordní počet přihlášek – přes 50. Čemu přisuzujete tento zvýšený zájem o účast?
Vnímáme rostoucí potřebu manažerů sdílet své příběhy a inspirovat ostatní – a zároveň chuť být součástí komunity, která sdílí podobné hodnoty. Přispěla i větší aktivita České manažerské asociace, která soutěž pořádá – intenzivněji komunikujeme, představujeme předchozí vítěze a zapojujeme regiony, univerzity i mladší generaci. Roli hraje i to, že soutěž prošla výraznou modernizací – od samotné přihlášky přes proces hodnocení až po slavnostní vyhlášení.

Nové trendy v leadershipu a byznysu

Zaznamenali jste letos nějaké nové trendy mezi přihlášenými manažery nebo firmami, například z hlediska oborů, leadershipu nebo společenské odpovědnosti?
Ano, výrazněji se prosazují témata jako udržitelnost, duševní zdraví zaměstnanců a inovace s pozitivním společenským dopadem. Roste i počet manažerek a také zástupců rodinných firem nebo středně velkých podniků, kteří přinášejí velmi inspirativní příběhy.

V oblasti leadershipu vidíme posun směrem k autentickému vedení – méně hierarchie, více důvěry, empatie a práce s týmem jako celkem. Pozitivní je i to, že mnoho přihlášených manažerů vnímá svou roli jako aktivního tvůrce kultury a vztahů s okolím.

Kategorie a důvody změn

Zatímco dříve bylo 10 kategorií, letos je jich 12. Jaký byl důvod této změny?
Rozšíření kategorií odráží rozmanitost manažerské profese a snahu lépe zachytit specifika různých typů řízení. Přibyly například kategorie pro rodinné firmy nebo pro lídry ve veřejném sektoru. Chceme tím dát prostor ocenění výjimečných výkonů i mimo oblast klasického byznysu a zároveň podpořit obory, které jsou klíčové pro udržitelný rozvoj společnosti. Je to krok k lepšímu uchopení toho, co dnes manažerská práce obnáší.

Helena Grofová, manažer manažerů

Proces hodnocení a komise

Jak přesně probíhá hodnocení přihlášených? Jaké kompetence jsou klíčové a kdo všechno tvoří hodnoticí komisi?
Přihlášky kandidátů pečlivě posuzuje komise, která je letos sedmnáctičlenná a tvoří ji významné osobnosti českého managementu napříč obory. Zasedají v ní zkušení lídři z privátního sektoru, úspěšní manažeři z předních firem, zástupci akademického prostředí i osobnosti veřejné sféry, které přinášejí do hodnocení různorodé odborné pohledy i dlouholetou praxi. Celý seznam porotců si můžete prohlédnout na webových stránkách soutěže: www.manazerroku.cz. Někteří z z nich prošli soutěží v minulých ročnících, mají tak osobní zkušenost.

Podle předsedy Hodnoticí komise Jana Láta je při hodnocení kandidátů klíčové především to, jakého manažerského úspěchu či přínosu dosáhli v uplynulém roce. Významnou roli hraje také zvolená strategie – tedy schopnost reagovat na výzvy, řídit změny a směřovat firmu k růstu a stabilitě. A nezbytnou součástí hodnocení je i rozvoj týmu, tedy schopnost lídra motivovat, inspirovat a systematicky posouvat své kolegy vpřed.

Soutěž tak nehodnotí jen výsledky, ale také způsob vedení, dlouhodobou vizi a lidský rozměr manažerské práce.

Finalisté a jejich prezentace

V srpnu postoupí do užšího výběru přibližně 20 finalistů – co je čeká v rámci prezentací před odbornou porotou a na co se klade důraz při jejich hodnocení?
Zadání pro prezentaci před porotci vyplynou z vyhodnocení přihlášek, které v těchto dnech probíhá. Zatím je zahaleno mlhou, vznikne až po posouzení všech přihlášek, kdy bude jasné, kdo postoupí do finale.

Přesné parametry prezentace stanoví společně členové Hodnoticí komise v čele s jejím předsedou, aby zadání odpovídalo úrovni soutěže i aktuálním výzvám v managementu.

Finální zadání se tak dozvědí pouze samotní finalisté.

Význam návštěv finalistů ve firmách

Finalisté pak mají možnost pozvat členy hodnoticí komise přímo do svých firem. Jaký význam má tato fáze, i když už není oficiálně součástí hodnocení?
Tato fáze má pro obě strany velkou hodnotu. Finalisté mohou autenticky ukázat prostředí, které spoluvytvářejí – tým, kulturu, projekty, atmosféru. Pro členy komise je to příležitost lépe poznat osobnost manažera, jeho způsob vedení a vliv v praxi. A i když už to oficiálně neovlivňuje hodnocení, často právě tato návštěva utvrdí komisi v tom, že má před sebou skutečného lídra. Navíc vzniká prostor pro navázání dalších kontaktů a spolupráce i po skončení soutěže. To je přínosné pro obě strany – jak pro porotce, tak pro kandidáty. Někteří účastníci projektu Manažer roku z minulých ročníků udržují kontakty mezi sebou i s bývalými porotci dodnes.

Slavnostní vyhlášení výsledků

Kdy a kde proběhne slavnostní vyhlášení letošního ročníku a co mohou účastníci či veřejnost od tohoto ceremoniálu očekávat?
Galavečer 7. října 2025 bude vyvrcholením tohoto prestižního ocenění – a letos má zcela mimořádný rámec. Proběhne v den slavnostního zahájení Mezinárodního strojírenského veletrhu v ikonickém sále Rotunda na brněnském výstavišti.

Česká manažerská asociace má letos dva velké partnery pro tento mimořádný večer: Svaz průmyslu a dopravy a Výstaviště Brno.

V sále se sejde 450 významných osobností – finalisté soutěže, top manažeři a podnikatelé z předních firem, představitelé veřejného života, vrcholní politici, zástupci samospráv i podnikatelé ze zahraničí. Tento den bude přitahovat maximální pozornost nejen účastníků, ale i média z celé republiky.

„Soutěž Manažer roku se odlišuje naprosto zásadně. Především má v České republice nejdelší tradici – letos probíhá již 32. ročník, má tedy stejně dlouhou tradici jako Český lev.“

Odlišnosti od jiných soutěží

Na trhu existuje více soutěží oceňujících podnikatele a manažery, jako je např. EY Podnikatel roku nebo Czech TOP 100. V čem se podle vás soutěž Manažer roku odlišuje?

Soutěž Manažer roku se odlišuje naprosto zásadně. Především má v České republice nejdelší tradici – letos probíhá již 32. ročník, má tedy stejně dlouhou tradici jako Český lev 😊. Soutěž Podnikatel roku se v ČR pořádá od roku 2000.
Rozdíl je také v samotném zaměření: Podnikatel roku oceňuje podnikatele – tedy majitele firem. Manažer roku vyzdvihuje výjimečné manažery a lídry, kteří generují zisk nebo se významně podílejí na jeho tvorbě pro majitele firmy, ale sami majiteli nejsou.

Právě tito lidé často stojí za úspěchem firmy – ať už je to finanční ředitel (CFO), výrobní ředitel (CTO), marketingový ředitel (CMO) nebo další vedoucí pracovníci, kteří vedou týmy, nastavují strategie a dosahují vynikajících výsledků.

Manažer roku tak dává zasloužené uznání těm, jejichž práce je pro firmu klíčová, přesto však často zůstávají „v pozadí“ za jménem majitele.

Osobní motivace Heleny Grofové

Co vás osobně nejvíce těší na práci na této soutěži a jaké máte plány či přání do budoucna s dalším vývojem Manažera roku?
Práce na projektu Manažer roku je pro mě nesmírně prestižní záležitost. Každý den se setkávám s výjimečnými a úspěšnými lidmi, kteří mě inspirují svými životními i profesními příběhy. Nejsou to jen příběhy o vítězstvích, ale často i o pádech, neúspěších a těžkých chvílích, které dokázali přetavit v úspěch. To obdivuji – že se nevzdali, vybojovali svou situaci a dokázali jít dál.
Za jejich úspěchem nestojí jen strategie, vzdělání a know-how, ale také schopnost být týmovým hráčem, motivovat ostatní a jít lidem kolem sebe osobním příkladem.

Do budoucna bych si přála, aby veřejnost více vnímala přínos těchto výjimečných lídrů – nejen pro jejich firmy, ale také pro rozvoj měst, obcí a celých regionů. Protože když se daří firmám, daří se i lidem – jsou spokojenější, mají lepší vztahy a celé prostředí, ve kterém žijeme, funguje zdravěji.

Děkuji za rozhovor.

Foto: Helena Grofová

RELATED ARTICLES