Barbora Uher Hanko, úspěšná manažerka a členka rodinné firmy MPM Quality, ve svém rozhovoru přibližuje cestu od mezinárodní kariéry v hotelnictví až po vedení firmy zaměřené na obchod, design a rozvoj byznysu.
Co vás vedlo k tomu, že jste se rozhodla věnovat oblasti hodinářství, obchodu a hotelnictví? Jaký byl váš kariérní postup až na pozici, na které teď působíte?
Odpověď je celkem jednoduchá – rodinný byznys. Již od svých čtrnácti let jsem měla možnost nahlédnout pod ruce svým rodičům, hlavně otci. Letní brigády
nebo následné návštěvy hodinářských výstav ve Švýcarsku, Německu či Hong-Kongu byly součástí mého života od začátku.
Z počátku jsem se ale věnovala hlavně hotelnictví, ke kterému jsem měla velmi blízko, a to z důvodu stáží a následné dvouleté práce v Londýně – The May Fair Hotel. Po návratu z ciziny jsem naskočila do rodinné firmy MPM Quality se zaměřením na obchod pro náš trh a pobočky – CZ, HU, PL, SK – a musela jsem se rychle zorientovat v novém prostředí, ale hlavně vypořádat s postupným předáním všech kompetencí pro předání firmy nebo rozhodování. V rodinné firmě znáte každého člověka téměř „od plenek”. I to byla jedna z věcí, se kterou jsem musela umět pracovat. Abych řekla pravdu, prošla jsem si pozicemi od číšníka až po sklady, výrobu nebo IT development.
Popsat moji momentální pozici není úplně jednoduché, určitě se nerada nazývám ředitelem společnosti (to stále ráda přenechám otci), ale vesměs celou firmu řídím, co se týče obchodu, nákupu, designu a byznys developmentu. Mám kolem sebe skvělý tým lidí, se kterým se mi dobře pracuje a společně se snažíme firmu
posouvat a rozvíjet dále.
“ Abych řekla pravdu, prošla jsem si pozicemi od číšníka až po sklady, výrobu nebo IT development. ”
V rámci vaší kariéry jste musela čelit různým výzvám. Můžete se podělit o některou z nejtěžších situací, která vás na této cestě potkala, a jak jste ji zvládla?
Pro mne to bylo vesměs rozhodnutí opustit skvěle našlápnutou kariéru v Londýně. Studovala jsem mezinárodní školu a následně žila v Číně a studovala v Anglii. Návrat do Česka, konkrétně do Frýdku-Místku, nebyl úplně nejjednodušší. Ale zvykla jsem si a nikdy bych neměnila.
Mentalita lidí a přístup k práci byl v zahraničí jiný a musela jsem přijít na to, jak
pracovat s lidmi v Česku tak, abych dosáhla toho, čeho chci. Nakonec je to naše rodinná firma a má představa o tom, jak chci, aby fungovala, je zcela na mně.
Změna pracovního přístupu, přistoupení na změnu a samotná realizace změny
je jedna z největších výzev, kterou ve firmě dennodenně řeším. Ať už se jedná o zrychlení procesů, výměnu software či změnu fungování v hotelích – je nutné akceptovat to, že ta cesta není nikdy jednoduchá, ale na konci je výsledek znát. A to se mi s týmem zatím v průběhu těch sedmi let zpět v Česku daří.
Jste absolventkou 1st International School of Ostrava (ISO). Jakým způsobem tato škola podporuje studenty, aby se stali nejen úspěšnými v akademické oblasti, ale i připravenými na dynamický pracovní trh budoucnosti?
Rozhodnutí pro ISO v mých patnácti letech byla jasná volba, protože jsem
věděla, že potřebuji školu, která dává prostor a má pro své studenty pochopení a důvěru. Bylo to hlavně nadšení, podpora a motivace všech učitelů, kteří v nás věřili od samého začátku. Škola nám dávala prostor seberealizovat se, hledat své silné a slabé stránky a nebát se zeptat a chybovat.
1st International School of Ostrava nabízí mezinárodní vzdělávací program. Jak vnímáte přínos tohoto typu vzdělávání pro studenty v porovnání s tradičním českým systémem?
Nechci srovnávat systémy, když jsem absolvovala podle toho českého systému
pouze základní školu. Ale asi to vypovídá o tom, že je můj názor na momentální školství dost skeptický. Nemyslím si, že je věnován dostatečný prostor tomu, aby se školství reformovalo a změnilo tak, jak je tomu například v Dánsku či jiných severských zemích. 1st ISO mě skvěle připravilo na vysokou
školu v zahraničí, která po mě vyžadovala kritické myšlení, pohotovost, ale hlavně vlastní názor podpořený odbornými články a reálnými příklady ze světa a ne pouze naučenou teorií z knih.
Jaké hodnoty a principy se snažíte v roli manažerky firmy vnést do pracovního prostředí a jakým způsobem formujete firemní kulturu?
Firemní kultura je důležitý motivační nástroj ve všech firmách, který navíc udržuje žádoucí hodnoty a chování v podniku. Podstatné pro mne je, aby byli zaměstnanci féroví, slušní a respektovali sami sebe a vnitřní pravidla firmy.
Jsme rodinná firma s více než třicetiletou tradicí, což vypovídá také o tom, že se nám celkem daří. Máme ve firmě zaměstnance, kteří jsou u nás i více než dvacet let. Musím říct, že je pro mne ale stejně důležité to, že požaduji po zákaznících nebo hostech hotelů to, že respektují zaměstnance a nechovají se k nim nevhodně. V době digitalizace, množství recenzí a nenávistných komentářů dokáží lidé věci, které nebudu respektovat vůči komukoliv ve firmě. Balanc je asi to klíčové slovo pro naší firemní kulturu.
“ Firemní kultura je důležitý motivační nástroj ve všech firmách, který navíc udržuje žádoucí hodnoty a chování v podniku. ”
Jaké jsou pro vás v současné době klíčové dovednosti pro vedení firmy?
Hlavní a klíčová dovednost je pro mě momentálně organizovanost, tzv. efektivní time management, vize, empatie a zpětná vazba s dobrou komunikací. Těch dovedností je potřeba více, ale je nutné je umět kombinovat a využívat ve správnou chvíli.
Jak se vám daří skloubit osobní a pracovní život a co je pro vás největší výzvou?
To je velmi těžká otázka. Mám dvě dcery (2 a 4 roky) a vlastně nevím, co to je mateřská nebo rodičovská dovolená. Na druhou stranu vím, že jsem typ, který
by nedokázal sedět doma a nic nedělat.
Mám skvělou rodinu z obou stran a za to jsem nesmírně vděčná. Aby toho nebylo málo, tak je manžel profesionální hokejista momentálně v DEL Německé lize, takže balancovat mezi work-life-wife je někdy pořádná challenge.
Barboro, děkujeme za rozhovor.
Barbora Uher Hanko má zkušenosti z oblasti služeb a pohostinství, kde v roce
2014 začala působit na F&B stáži v prestižním londýnském hotelu The May Fair.
Díky svému nasazení se rychle posunula na pozici vedoucí podlaží a následně
na manažerku rezervací F&B a členku týmu pro excelenci služeb, kde působila
v letech 2016–2017 ve spojení s The May Fair a Radisson Blu Collection. Od
roku 2017 stojí v čele společnosti MPM Quality vos jako výkonná ředitelka, kde
uplatňuje své zkušenosti a věnuje se dalšímu rozvoji značky pod jejím vedením.

Speciál POSITIV WOMAN se zaměřuje na ženy, které zastávají vedoucí pozice ve firmách, a odhaluje jejich inspirativní příběhy. Věnuje se otázkám, jak se dostaly na vrchol, jaké překážky musely překonat a jak úspěšně skloubí osobní a profesní život. Přináší autentické příklady z praxe, které motivují a inspirují čtenářky k seberealizaci a odvaze na cestě za vlastními cíli. Speciál ukazuje, že každá cesta k úspěchu je jedinečná a plná výzev, které lze překonat s odhodláním a vizí.
Čtěte ZDE.