Pátek, 23 května, 2025

Důvěra i zklamání, aneb když se buduje značka od nuly

Alexandra Šírová, zakladatelka módní značky Fine Furs, zaměřené na dámské oblečení z prémiových přírodních materiálů, jako je pravá kůže, vlna a kožešina, nám přiblížila svou cestu k podnikání, která začala díky mezeře na trhu. V rozhovoru sdílí své zkušenosti – od studií na 1st International School of Ostrava – mezinárodní gymnázium (1st ISO) až po budování značky, která se po deseti letech stále více prosazuje. Jaké výzvy musela překonat a jak se jí daří skloubit podnikání s rodinným životem? Dozvíte se to v našem rozhovoru.

Co vás vedlo k tomu, že jste se rozhodla věnovat oblasti fashion a založit značku Fine Furs? Jaký byl váš kariérní postup až na pozici, na které teď působíte?

K založení značky mě vedla především díra na trhu, kterou jsem v oblasti prémiových přírodních materiálů v té době vnímala. Tento typ zboží byl v běžných nákupních centrech buď vůbec nedostupný, nebo nebyl ve vzhledu a ceně, kterou bych očekávala.
Ze začátku jsem vůbec netušila a ani neplánovala, že se to takto rozroste a bude to má životní náplň. Značku jsem založila sama od nuly a musela jsem se vše postupně naučit. Od návrhářství přes celý chod výroby a obchodu, až po budování značky a marketing v praxi.
Trvalo to roky. Ale konečně po téměř deseti letech práce a sbírání zkušeností vidím výsledky – značka se dostává čím dál více do povědomí a zákazníci oceňují kvalitu i příběh, který za značkou stojí. Zaznamenávám výrazně pozitivní reakce jak od zákazníků, tak od partnerů. Značka Fine Furs se dokonce začíná objevovat na módních přehlídkách.

V rámci vaší kariéry jste musela čelit různým výzvám. Můžete se podělit o některou z nejtěžších situací, která vás na této cestě potkala, a jak jste ji zvládla?

To rozhodně. Podnikání není jednoduché. Každá fáze rozvoje firmy má své výzvy. a člověk se vždy na ně musí naučit reagovat. Jako jednu z nejtěžších situací, kterou jsem ale v podnikání zažila, beru podraz tehdejší kamarádky, se kterou jsem začala mimo osobní život i spolupracovat. Bylo to díky mé důvěřivé povaze pro mne náročné období, ale teď už to beru jako zkušenost, která mě naučila obezřetnosti a tomu, že v podnikání musíte být nejen odborně zdatní, ale i pečlivě vybírat lidi, kterým důvěřujete. Tato zkušenost mě rozhodně dost posílila – nejen jako podnikatelku, ale i osobně.

Jste absolventkou 1st ISO. Jakým způsobem vás tato škola připravila do světa podnikání?

Já na 1st ISO vzpomínám velmi ráda. Škola klade důraz jak na akademické vzdělání, tak na rozvoj praktických dovedností a přípravu do reálného života. Učí studenty kriticky myslet, spolupracovat v týmu a samostatně řešit problémy. Tyto schopnosti jsou důležité vždy, ať už se člověk rozhodne pracovat v jakémkoliv oboru. Kromě teoretického vzdělání jsme měli přístup k různým
projektům a mimoškolním aktivitám, které nám umožňovaly zkoušet nové věci, získávat praktické zkušenosti a vytvářet si i kontakty. Důraz na mezinárodní perspektivu a komunikaci v angličtině se studenty a lektory z různých koutů světa nás rozhodně připravil na práci v globálním prostředí, kde je třeba být flexibilní.

1st International School of Ostrava nabízí mezinárodní vzdělávací program. Jak vnímáte přínos tohoto typu vzdělávání pro studenty v porovnání s tradičním českým systémem?

Já osobně jsem vždy dávala přednost mezinárodním vzdělávacím programům před tradičním českým systémem. Mezinárodní program klade více důraz na porozumění látce, týmovou spolupráci a kreativní řešení problémů, což je podle mne mnohem důležitější, než se naučit pouze fakta na zkoušku. 1st ISO mě i dobře připravila na následné studium na mezinárodní univerzitě v Praze, kde jsem při studiu začala budovat značku Fine Furs.

Jaké hodnoty se snažíte v roli jednatelky firmy vnést do pracovního prostředí a jak formujete firemní kulturu?

Věřím, že základem úspěšné firmy je vzájemný respekt a férové jednání. Snažím se vytvářet příjemné pracovní prostředí, kde každý cítí, že může přispět svými nápady. Myslím si, že když se lidé cítí oceněni a mají prostor vyjádřit svůj názor, vznikají lepší výsledky.

Jaké jsou pro Vás v současné době klíčové dovednosti pro vedení firmy?

V dnešním rychle se měnícím světě je hlavně důležité umět se rychle adaptovat na nové trendy a inovace. Dále pak samozřejmě finanční řízení a rozhodování na základě analytických dat, což je nezbytné pro dlouhodobou udržitelnost firmy.

Jak se Vám daří skloubit osobní a pracovní život a co je pro Vás největší výzvou?

Největší výzva je pro mne rozhodně najít si čas i sama pro sebe a někdy odpočívat. Vždycky je totiž něco, co je třeba udělat, ať už v práci, nebo doma. Takže je důležité umět si říct, kdy je čas vypnout.

Děkuji za rozhovor.

Nenechte si ujít další zajímavé příběhy. 📖 Nové číslo POSITIV Business & Style 1/2025 si přečtěte zde.

RELATED ARTICLES