Dlouholeté zkušenosti v infocentrech
Ředitel „íček“ Mgr. Jiří Šimon působí v ostravských infocentrech bezmála dvacet let, kde začínal už během studia. Do jejich čela i destinačního managementu nastoupil po sloučení městských společností do jedné s názvem Černá louka. Město vždy vnímal jako atraktivní a už od začátku jej chtěl návštěvníkům i místním představovat v tom nejlepším světle.
Rozhovor s Jiřím Šimonem o turismu v Ostravě
Od kdy zastáváte pozici ředitele a co Vás k ní přivedlo?
Na tuto pozici jsem nastoupil krátce po sloučení městských společností Ostravský informační servis a Ostravské výstavy do společnosti Černá louka, ale v ostravských infocentrech působím už bezmála 20 let, a to od vysokoškolských studií. Ostravu jsem vždy vnímal jako pro turisty velmi atraktivní město a chtěl jsem ji jako průvodce a pracovník infocentra takto představovat návštěvníkům i obyvatelům. Jsem rád, že v tom mohu spolu se svými kolegy pokračovat také jako ředitel íček a destinačky.
Jak se změnila práce infocenter v posledních letech?
Celá řada agendy se čím dál více přesouvá do online prostoru, lze to vidět například na předprodeji vstupenek, ale i na formě kontaktu s infocentry. Návštěvnost jednotlivých infocenter se ale drží na stabilní úrovni a je tak vidět, že poptávka po osobním kontaktu, doporučení a radě je stále vysoká a pro určité skupiny návštěvníků nebo obyvatel města klíčová.
„Vyhlídková věž spolu s tamním informačním centrem představuje skvělý výchozí bod pro objevování Ostravy a patří tak mezi nejnavštěvovanější atraktivity.“
Vyhlídková věž na Nové radnici a její popularita
Kolik návštěvníků ročně míří na vyhlídku?
Vyhlídková věž spolu s tamním informačním centrem představuje skvělý výchozí bod pro objevování Ostravy a patří tak mezi nejnavštěvovanější atraktivity. Její návštěvnost se stabilně pohybuje kolem 55 000 osob ročně a patří tak i mezi nejnavštěvovanější rozhledny v Česku.
Jaké novinky pro návštěvníky chystáte?
Ano, kromě tradičních akcí, jejichž je Věž součástí, jako je Ostravská muzejní noc nebo Den otevřených dveří Nové radnice, připravujeme také pokračování Poetické stezky nebo výšlapů po schodech na věž. Termíny zatím nejsou stanoveny, ale budou zveřejněny na našem webu a sociálních sítích. Současně také chystáme projekt modernizace informačního centra pod věží, které bychom chtěli rozšířit a zajistit tak návštěvníkům větší komfort.
„Je vidět, že web ostravainfo.cz se za léta svého fungování etabloval jako důležitý a oblíbený zdroj informací o akcích v Ostravě.“
Digitální služby a portál OstravaInfo
Proč je web OstravaInfo tak populární?
Z výsledů průzkumu máme samozřejmě radost, je vidět, že web ostravainfo.cz se za léta svého fungování etabloval jako důležitý a oblíbený zdroj informací o akcích v Ostravě. Web průběžně inovujeme, přidáváme některé funkcionality (např. možnost sdílení článků nebo tvorby seznamů oblíbených), ale nejdůležitější je samozřejmě každodenní aktualizace a doplňování kalendáře akcí, kterou mají na starosti pracovníci jednotlivých infocenter. Průzkum nám ale současně ukazuje, že je čím dál obtížnější pomocí klasických webových stránek oslovovat mladší publikum, proto chceme ještě více zapracovat na našich sociálních sítích.


Jak web reaguje na potřeby současného návštěvníka?
Web ostravainfo.cz je primárně určen obyvatelům Ostravy a okolí a návštěvníkům, kteří tu již pobývají a nabízí jim přehled o možnostech vyžití, ale také e-shop se suvenýry. Potenciální návštěvníky města pak chceme oslovit hlavně destinačním webem visitostrava.eu, který představuje Ostravu komplexně jako atraktivní cíl výletů a ještě lépe několikadenního pobytu. Oba weby jsou responzivní, což je v dnešní době nezbytné, vzhledem k tomu, že naprostá většina návštěvníků si je prohlíží na mobilních zařízeních. Navíc jsou k dispozici v anglické a polské mutaci a mohou tak oslovit širokou skupinu zahraničních turistů.
VisitOstrava a propagace města v zahraničí
VISITOSTRAVA!!! je značka ostravské destinační organizace, pod níž prezentujeme město v rámci ČR a ve spolupráci s Moravian-Silesian Tourism a CzechTourism také v zahraničí. Cílem destinačního managementu je obecně propagace Ostravy jako atraktivní destinace na poli industriálního, kulturního a obecně eventového turismu a posilování její značky mimo vlastní město, koordinace aktivit v cestovním ruchu a spolupráce se subjekty, které v cestovním ruchu působí. Je třeba si uvědomit, že cestovní ruch v rámci ČR už teď generuje větší podíl na HDP než některá odvětví, která jsou tradičně vnímaná jako silná a významná a může z něho profitovat také město (v podobě vyšších výnosů z ubytovacích poplatků), ale hlavně podnikatelé nebo provozovatelé atraktivit a dalších návazných služeb.
OstravaCard – výhody pro návštěvníky
Pro koho je karta nejvíce přínosná?
OSTRAVACARD!!! je karta, kterou získávají návštěvníci Ostravy zdarma, pokud se ubytují na minimálně dvě noci ve vybraném ubytovacím zařízení. Karta platí po dobu pobytu a poskytuje řadu slev a výhod u partnerů v oblastech, jako jsou gastronomie, nakupování, volný čas a turistické atraktivity. V současné době je do projektu zapojeno 45 poskytovatelů výhod a 43 ubytovacích zařízení.
Karta OSTRAVACARD!!! je nejpřínosnější pro návštěvníky Ostravy s delším pobytem, jelikož jim umožňuje naplno prozkoumat a využít bohatou nabídku města. Z pohledu destinačního managementu vnímáme kartu jako marketingový přínos a také nástroj, jak motivovat návštěvníky města k jeho poznávání a prodloužení pobytu, což má opět pozitivní vliv na výnos z ubytovacích poplatků.
Plánujete nové benefity a partnery?
Určitě, důležitá je ochota spolupracovat, poskytovat kvalitní služby a stát se aktivním partnerem. Do karty se hlásí stále další partneři a jsme za to rádi. Do budoucna bychom také chtěli celý systém digitalizovat, abychom získali ucelený přehled o chování jejích uživatelů.

Budoucí projekty a rozvoj infocenter
Jak už jsem zmínil, tak je to určitě projekt modernizace infocentra na Věži, ale rozbíháme také projekt rekonstrukce infocentra u svinovského nádraží, které loni zničila povodeň, a projekt propojující turistická informační centra na území kraje s projektem Technotrasa přímo v našem sídle ve Vile Tereza na Černé louce. Kromě toho se snažíme zajistit stabilní financování pro destinační management, kdy se nám letos podařilo získat také dotaci z Ministerstva pro místní rozvoj. Z Ministerstva kultury jsme pak získali dotaci na projekt Ostravského architektonického manuálu, který po vzoru úspěšných „kolegů“ z Brna, Zlína a dalších měst přístupnou formou představí na vědecké úrovni architektonické bohatství města a budou z něho moci čerpat nejen průvodci, pracovníci infocenter, ale také studenti, učitelé a vlastně celá široká veřejnost.
Úspěchy a osobní přání ředitele
Na co jste nejvíce hrdý?
Z mého pohledu je v cestovním ruchu (a nejenom) nejdůležitější spolupráce a jsem tak rád, že jsme se infocentry stali aktivními členy Asociace turistických informačních center a mohli jsme loni přímo v Ostravě hostit Členské fórum této organizace. Začlenili jsme se do celostátního systému řízení cestovního ruchu, aktivně spolupracujeme s kolegy z CzechTourism, Moravian-Silesian Tourism i okolních destinačních organizací, vyměňujeme si zkušenosti (a někdy i kolegy v rámci studijních pobytů) s velkými městy v rámci Česka i zahraničí, a to vše nám přináší nové inspirace, zkušenosti i energii pro další práci.
„Přál bych si, abychom si uvědomili, že cestovní ruch je a může být ještě větším zdrojem prosperity a podle toho se začali chovat – nabízet kvalitní služby a zážitky.“
Jaké máte přání pro Ostravu?
Netýká se jen Ostravy, ale Česka obecně – přál bych si, abychom si uvědomili, že cestovní ruch je a může být ještě větším zdrojem prosperity a podle toho se začali chovat – nabízet kvalitní služby a zážitky. Zároveň je ale samozřejmě nutné nesázet vše jen na jednu kartu a vyvarovat se chyb některých destinací, které se potýkají s tzv. overturismem. Přál bych si také, aby Ostrava neustále rozšiřovala a zkvalitňovala nabídku industriálních atraktivit a zázemí pro konferenční a kongresovou turistiku, dále podporovala velké festivaly a kulturu a sport, protože to je to, čím je město jedinečné.
Osobní motivace a radost z práce
Samozřejmě mám velkou radost, když vidím stoupající čísla návštěvnosti ostravských atraktivit a ubytovacích zařízení, nebo našeho webu a sociálních sítí, ale stále mě těší pohled (a návštěvy) již zmodernizovaných infocenter a samozřejmě se těším, až budeme moci návštěvníkům otevřít zrekonstruovaná infocentra na Nové radnici a u svinovského nádraží.
Rozhovor je součástí magazínu POSITIV Business & Style.