Sobota, 27 července, 2024

Na veletrhu CzechBus 2022 představil MAN Truck & Bus novinky v oblasti elektrobusů

Na 11. ročníku středoevropského veletrhu autobusů, hromadné dopravy, telematiky a servisní techniky CZECHBUS MAN Truck & Bus představil elektrobus MAN Lion’s City 12 E s titulem Autobus roku 2023, nízkopodlažní meziměstský model MAN Lion’s Intercity LE s oceněním IF Design Award 2022 a dálkový autobus roku 2022 Neoplan Cityliner.     

MAN Truck & Bus slaví letos narozeniny i úspěch v segmentu autobusů. Ve společnosti MAN jsme hrdí na to, že již 30 let v Česku a 25 let na Slovensku podporujeme, sloužíme a rosteme společně s našimi zákazníky a partnery. Za tu dobu urazil dopravní průmysl i veřejní doprava v České i na Slovenské republice dlouhou cestu. Stejně tak značka MAN a NEOPLAN. Jsme silní pouze s vámi, našimi zákazníky a partnery. A když vám dodáme špičkovou technologii, budou z toho mít prospěch obě strany.

Titul „COACH OF THE YEAR 2022“ získal Neoplan Cityliner

I díky tomu jsme již pošesté získali titul Coach of the Year 2022 náš autobus. NEOPLAN Cityliner edice Platin zaujal experty především celkovou vyvážeností efektivnosti nákladů, komfortu, designu a bezpečnosti.

Výborné hodnocení dostala výkonná pohonná soustava s nejmodernějším 6válcovým motorem Euro 6, který je perfektně sladěným s novou 6stupňovou automatickou převodovkou ZF EcoLife Coach 2. Hnací ústrojí je navrženo pro meziměstské autobusy, resp. autokary, a zvláště se hodí pro náročné trasy se strmými stoupáními a úzkými zatáčkami. Průběžné brzdění a razantní zrychlení si totiž vyžadují časté a velmi rychlé řazení. A právě v takových situacích převodovka EcoLife Coach předvede svůj vysoký stupeň účinnosti. Její další působivou funkcí je schopnost plynule a efektivně zrychlovat bez přerušení trakce při přeřazování. Novináři také ocenili pracoviště řidiče a inovativní bezpečnostní, resp. asistenční, systémy, z nichž mají prospěch cestující i řidič. Čerstvý držitel titulu „Coach of the Year“ má ve výbavě například aktivní elektronicky regulovaný systém odpružení MAN Comfort Drive Suspension (CDS) nebo MAN OptiView – celosvětově první systém, který v autokarech nahrazuje vnější zrcátka – či asistenta odbočování s aktivní výstražnou funkcí a detekcí chodců – účinný způsob, jak předcházet nehodám způsobeným mrtvými úhly.

Skvělý dojem pokračuje i uvnitř: prostorný interiér, nová sedadla ze série EXCLUSIVE s USB sloty nebo bezdrátovým nabíjením pro smartphony a další prvky garantují pohodlné, relaxační cestování. Kromě komfortu a vzhledu hraje klíčovou roli v modelu NEOPLAN Cityliner bezpečnost, o kterou se stará množství inovativních asistenčních systémů – s cílem maximálně chránit cestující, řidiče i ostatní účastníky silničního provozu. Přispívá k tomu i řada ochranných opatření proti Covid-19. Jedním z příkladů je fakt, že k výbavě autokaru patří originální vnitřní antivirový vzduchový filtr MAN. A ten aktivně chrání před přenosem virů výrazným snížením koncentrace aerosolů.

MAN Lion’s Intercity LE získal cenu iF Design Award 2022

Náš další model, nový MAN Lion’s Intercity LE přišel na trh teprve nedávno a už sbírá první ocenění – iF Design Award 2022. Designéři karoserie citlivě a velmi rozpoznatelně aktualizovali design „Smart Edge“, který byl poprvé představen v roce 2017 na novém modelu MAN Lion’s Coach (Smart Edge znamená důsledně čisté a dynamické linie, křivky a hrany v celém vozidle). Z toho je zřejmé, že Lion’s Intercity LE patří do současné rodiny autobusů MAN a zaslouženě přitahuje pozornost v městské i meziměstské dopravě.

Přední kapota má štíhlý horizontální design, který dodává autobusu mimořádně výrazný vzhled. Vypadá však dobře nejen zepředu, ale i ze strany. K tomu přispívá mimo jiné dynamická linie černé přední části a robustně vypadající podběhy kol. Široké zadní sloupky a typický zadní střešní spoiler navíc evokují bezpečnost a efektivitu.

Přitažlivý je také přepracovaný interiér, který byl důsledně navržen s ohledem na bezbariérovost a snadný přístup pro handicapované cestující. Zvláštní pozornost byla věnována všem povrchům, které mají vysoce kvalitní povrchovou úpravu. Díky novému modernímu řešení přímého osvětlení působí interiér mimořádně prostorně a svěže.

Také pracoviště řidiče v novém modelu MAN Lion’s Intercity LE dokonale zapadá do designového konceptu. Obecně lze vybírat ze dvou možností: klasické verze z modelu Lion’s Intercity nebo pracoviště z nové generace městského modelu Lion’s City. Důraz je kladen na ergonomii, pohodlí, intuitivní ovládání a bezpečnost, a proto bylo optimalizováno i uspořádání spínačů a přístrojů.

MAN Lion’s City E se stal „Autobusem roku 2023“ 

Jsme jedním z nejprogresivnějších výrobců v dopravním průmyslu a naším cílem bylo, je a bude vyvíjet pokročilé technologie, které významně přispívají k prosperitě našich zákazníků a zároveň jsou šetrné k životnímu prostředí. Proto je jedním z klíčových témat společnosti MAN právě elektro mobilita. V této souvislosti stojí za pozornost například zahájení vlastní výroby baterií, výstavní premiéra e-trucku MAN, přípravy na velkosériovou výrobu elektrických nákladních vozidel, ale hlavně titul Autobus roku 2023 pro plně elektrický městský autobus Lion’s City E.

Vždyť už to, že za 10 dní urazil téměř 2 500 km dlouhou cestu přes osm evropských zemí do irského Limericku, si zaslouží uznání. Tam se ve dnech 9. až 12. května zúčastnila mezinárodního testu autobusů Euro Test 2022, v jehož rámci bylo členy odborné poroty testováno a hodnoceno 5 modelů od 5 různých výrobců. Po čtyřech dnech intenzivního testování a dlouhých technických diskusích byl konečný verdikt jasný: cenu Autobus roku 2023 získává MAN Lion’s City E. Porotu složenou z 23 evropských odborných novinářů zaujal především celkový koncept vítězného městského autobusu, který boduje z hlediska dojezdu, spolehlivosti, komfortu a především udržitelnosti.

Jaký je smysl úspěchu? Odborníci společnosti MAN Truck & Bus neustále pracují na dalším vývoji a vylepšování plně elektrického modelu Lion’s City E. Aby mohli provozovatelé dopravy dokonale přizpůsobit svůj e-bus budoucímu použití, nabízí MAN také dvě varianty baterií: strategii „spolehlivého dojezdu“ (až 270 km) nebo „maximálního dojezdu“ (až 350 km). Nová klimatizace a vylepšený systém vytápění navíc zaručují ještě vyšší účinnost. Od letošního podzimu si zákazníci budou moci určit počet baterií a ještě lépe přizpůsobit e-bus MAN svým individuálním potřebám a požadavkům na dojezd a přepravní kapacitu. V nabídce je také řada alternativních řešení z hlediska velikosti. Například nejnovější Lion’s City E lze objednat ve verzi minibus, která je dlouhá 10,5 metru a má jednu z největších kapacit baterií ve svém segmentu. Díky rekordně malému poloměru otáčení a kompaktním rozměrům je ideálním řešením zejména pro centra měst s úzkými ulicemi. Minibus doplňuje nabídku elektrobusů MAN, která zahrnuje tři varianty o délkách 10,5 m, 12,2 m a 18,1 m.

Ocenění „Autobus roku 2023“ jasně ukazuje, jak dobře byl autobus Lion’s City E přijat. Elektrický městský autobus například získal ocenění iF Gold Award 2020, když porotu iF zaujal zejména ergonomický a estetický design e-busu MAN. Údaje o prodeji autobusu Lion’s City E však také jasně ukazují, jak je oblíbený. Celkem bylo od zahájení prodeje objednáno již více než 1 000 e-busů.

Elektrický nákladní automobil MAN s denním dojezdem 600 až 800 kilometrů je předurčen pro těžkou nákladní dopravu
Elektrický nákladní automobil MAN s denním dojezdem 600 až 800 kilometrů je předurčen pro těžkou nákladní dopravu

MAN směruje k udržitelné budoucnosti i městské mobilitě bez emisí

Pokud jde o hnací ústrojí, MAN používá k podpoře jízdních výkonů centrální elektromotor na zadní nápravě nebo u kloubové varianty dva centrální elektromotory na druhé a třetí nápravě. Energii pro 100% elektrický pohon dodávají baterie umístěné na střeše vozidla. Za příznivých podmínek zaručují dojezd až 350 kilometrů na jedno nabití, a to po celou dobu životnosti baterií.

Bez udržitelnosti není budoucnost. V souladu s tímto základním poznatkem společnost MAN Truck & Bus pevně zakotvila toto téma do své podnikové strategie. Dekarbonizace vozového parku hraje ústřední roli ve strategii udržitelnosti společnosti MAN. V současné době až 97,4 % všech emisí skleníkových plynů pochází z portfolia výrobků. Do roku 2030 plánuje MAN výrazně snížit emise skleníkových plynů na kilometr jízdy prodávaných nákladních vozidel, autobusů a dodávek – o 28 % oproti roku 2019. Nejpozději do roku 2050 chce MAN dosáhnout neutrální bilance skleníkových plynů – to znamená nulové emise v celém hodnotovém řetězci. Mnichovský výrobce užitkových vozidel se k těmto cílům zavázal v roce 2021 v rámci iniciativy SBTi (Science Based Targets Initiative) na ochranu klimatu. Nejdůležitějším strategickým opatřením ke snížení emisí CO2 je elektrifikace vozového parku MAN – a tato transformace již začala. Emise CO2 vznikající při výrobě se mají do roku 2025 snížit na polovinu oproti roku 2015. Do roku 2030 se plánuje výroba s nízkým obsahem CO2, při níž se bude produkovat o 95 % méně oxidu uhličitého. Snížení zbývajících 5 % není z provozních důvodů proveditelné. Emise CO2 na vyrobený vůz se ve vykazovaném roce 2021 snížily o 27 % ve srovnání s předchozím rokem, přičemž absolutní hodnoty na provozovnu klesly o 21 %. Kromě toho budou s ohledem na životní prostředí upraveny procesy zadávání zakázek, logistika a dodavatelské řetězce.

Zdroj: tisková zpráva MAN Truck & Bus Czech Republic s r.o.

RELATED ARTICLES