Pondělí, 4 března, 2024

Předejít závažným zdravotním problémům spojeným s nedostatkem, ale také předávkováním vitamíny, lze testem krve

Obranyschopnost organismu zásadně podporuje dostatek vitamínů. V létě nám vitamíny dodává slunce a pestrá strava bohatá na zeleninu a ovoce, v zimních měsících ale přísun vitamínů přirozeně klesá. Proto je vhodné objem vitamínů v těle sledovat a cíleně doplňovat ty, které nám chybí. Jednoduchý krevní test umí odhalit hladinu důležitých vitamínů i minerálů a předejít tak nachlazení.

Největším problémem Evropanů je v zimě dlouhodobě nedostatek vitamínu D.  „U vitamínu D rozlišujeme dvě základní formy, D3 a D2. Formu D3, která podstatně více zvyšuje hladinu celkového vitamínu D, získáváme sluněním a také z potravy živočišného původu. Hojně je obsažena ve vejcích, mléce, mase či tučných mořských rybách (např. losos, makrela, sleď). Forma D2 je rostlinného původu a mezi zdroje této formy patří houby z volné přírody, které se setkávají se slunečním zářením,“ popisuje zástupce vedoucího laboratoře klinické biochemie sítě laboratoří AGELLAB v Novém Jičíně Mgr. Adam Fojtík.

Nedostatečné množství „déčka“ s sebou přináší zdravotní potíže od kožních problémů až po poruchy růstu. „Skupinou ohroženou nedostatkem vitamínu D jsou děti a dospívající. Malý deficit u nich způsobuje bolesti svalstva a kostí. Pokud je ale nedostatek dlouhodobý, přechází do chronické fáze a způsobuje deformace kostí, obecně známé jako křivice. Také těhotné a kojící ženy by hladinu vitamínu D měly sledovat, pomáhá jim totiž optimálně hospodařit s vápníkem a fosforem. Ženy v menopauze a také starší lidé, jsou rovněž ohrožení nedostatkem vitamínu D, který se může projevit zvýšeným rizikem nebo rychlejším nástupem osteoporózy,“ upozorňuje Mgr. Adam Fojtík s tím, že zejména u starších lidí, kteří tráví celé dny oblečení od hlavy k patě, bez přístupu slunečního záření, jsou hodnoty tohoto vitamínu velice nízké, někdy dokonce na hranici měřitelnosti.

Mgr. Adam Fojtík

Dalším důležitým vitamínem, jehož hladinu bychom měli v zimních měsících sledovat, je vitamín C. Vitamín C je přírodní antioxidant, pomáhá tělu s regenerací a posiluje imunitu. Je potřebný pro správné vstřebávání železa, stimuluje tvorbu bílých krvinek a vývoj kostí, zubů a krvinek. Podporuje růst, zajišťuje pevnost cév, snižuje krevní tlak a hladinu cholesterolu i riziko krevních sraženin. Zároveň pomáhá hojit rány a popáleniny. Doporučená denní dávka vitamínu C je 60 mg. Větší množství je vhodné pro osoby, které jsou ve stresu, seniory, sportovce, těhotné a kojící ženy či kuřáky. Vitamín C lze doplnit vhodně zvolenou stravou. Zařaďte do svého jídelníčku černý rybíz, citrusy, jablka, hrušky nebo také brambory vařené nebo pečené ve slupce.

Pro podporu imunity se v zimních měsících vyplatí sledovat nejen hladinu vitamínů, ale také stopových prvků. Obzvlášť důležitý je pro imunitu selen a zinek. Na selen i zinek jsou bohaté především vnitřnosti a červené maso, ale i luštěniny nebo celozrnné obiloviny.

Předejít závažným zdravotním problémům spojeným s nedostatkem, ale také předávkováním vitamíny, lze díky laboratornímu testu krve. Většina testů na přítomnost vitamínů a stopových prvků je v laboratořích sítě AGELLAB prováděna na základě žádosti lékaře, vyšetření však může podstoupit každý, kdo chce mít svou imunitu během zimních měsíců pod kontrolou. Zájemci mohou navštívit jakékoli odběrové místo AGELLAB a do dvou pracovních dnů obdrží výsledek vyšetření do své emailové schránky. Před odběrem není potřeba žádná speciální příprava, dobré je vypít pár hodin předem ¼ litru vody a zdržet se 12 hodin kouření.

Zdroj: TZ AGELLAB

RELATED ARTICLES