Pondělí, 4 března, 2024

Jak předcházet podzimním virózám

Podzim představuje pro náš organismus každoroční zatěžkávací zkoušku. Časté střídání teplot, méně slunečního svitu a celkový útlum energie oslabují naši obranyschopnost, v důsledku čehož jsme náchylnější na nejrůznější nachlazení a virózy. Pravidelné užívání vitaminu C je jednou z možností, jak podpořit imunitu v tomto období.

Pokud se chcete vyhnout každoročnímu návalu nemocí, je potřeba myslet na posílení obranyschopnosti s dostatečným předstihem. Jedním ze způsobů, jak si vybudovat silnou imunitu, je dopřát tělu dostatek minerálů, antioxidantů a vitaminů, zejména pak vitaminu C. Ten získáme z rostlinné stravy, jako je ovoce či zelenina nebo ve formě různých doplňků stravy.

Kvalitní výživové doplňky s vitaminem C jsou vyráběny z rostlinných zdrojů jako je ovoce, například z tropické třešně acerola, rakytníku nebo šípků. „Ovoce a zelenina v pravidelném jídelníčku jsou pro organismus v mnoha směrech přínosné, nejsme ale schopni získat ze stravy vždy doporučenou denní dávku vitaminu C, představovalo by to například 10 jablek denně. Skvělým zdrojem jsou šípky, ale ne každý má možnost vydat se na sběr plodů. Je proto vhodné mít v záloze vitamin C ve formě doplňku stravy,“ podotýká vedoucí Lékárny AGEL v Novém Jičíně Mgr. Kateřina Masníková a pokračuje: „Kvalitní doplňky stravy často obsahují přírodní extrakt z plodů šípků s bioflavonoidy, které zaručují efektivnější vstřebatelnost a postupné uvolňování vitaminu C do těla, čímž se znásobuje jeho účinek.

Vitamin C obsahuje vysoký podíl přírodních látek, které přispívají k tvorbě kolagenu, snižují míru únavy a vyčerpání, chrání buňky před volnými radikály a posilují imunitní systém, který tak lépe zvládne nástrahy podzimního počasí, ale i zvýšenou námahu při sportu či práci. „S přísunem vitaminu C doporučuji začít preventivně dříve, než začne období chřipek a nachlazení, aby imunita byla na nápor připravená a zabránila tak následným onemocněním,“ radí Mgr. Masníková.

Vitamin C lze užívat v tabletách, kapslích, prášku, spreji nebo v tekuté formě. Prášek je možné rozmíchat ve vodě či jiné tekutině. Doporučuji ho vypít najednou a v menší dávce, abyste si nepoškodili zubní sklovinu. Tablety umožňují dávkovat vitamin C přesně podle potřeby, při výběru doporučuji dát přednost těm s postupným uvolňováním,“ dodává lékárnice.

Žádnou formu užívání vitaminu C však nelze označit za tu nejlepší. Rozdíl mezi jednotlivými variantami spočívá především v jeho rychlosti vstřebávání do organismu člověka. Mnohem důležitější než forma užívání je množství vitaminu C v jedné dávce. Toto množství se totiž může výrazně lišit, pro děti jsou vhodnější nižší dávky než pro sportujícího dospělého muže,“ upozorňuje Mgr. Kateřina Masníková.

Dávkování vitaminu C záleží na věku a pohlaví. Doporučená denní dávka pro ženy je 95 mg a pro muže 110 mg. Je však potřeba zohlednit také aktuální zdravotní stav a skutečnost, zda se jedná o dítě, u kterého je doporučená denní dávka nižší. Těhotné a kojící ženy či kuřáci by měli příjem vitaminu C naopak zvýšit.

Kromě vitaminu C, minerálů a antioxidantů, je důležité svému tělu dopřávat také zdravou a vyváženou stravu, dostatek pohybu a kvalitní spánek, díky kterým bude vaše imunita posílená a připravená na podzimní chřipkovou sezónu.

TIP Lékárny AGEL: https://agmed.agel.cz/produkty/volne-prodejne/vitamin-c-1000mg.html

Zdroj: TZ AGEL

Foto: Armennano z Pixabay

RELATED ARTICLES