Relaxační a aktivizující masáže přímo na pracovišti? V zahraničí běžný zaměstnanecký benefit nyní objevují i české firmy. Stačí 15 minut na kancelářské židli nebo 30 minut na lehátku a pracovní kolektiv je podle fyzioterapeutů jako vyměněný.
Krátká masáž jako rychlá cesta k energii a soustředění
Zná to mnoho pracovníků na počítači – oči přilepené na monitor, brada předsunutá, šíjové svaly strnulé a do toho brnění ruky svírající myš. Únavu se nedaří rozehnat ani druhou kávou, soustředění slábne, ale příval e-mailů neustává.
„A teď si představte, že se zaboříte do pohodlného křesla a necháte se 15 minut masírovat, vyčistíte si hlavu a tzv. dobijete baterky. Studie ukazují, že i krátká masáž na židli může snížit hladinu hlavního stresového hormonu kortizolu a zvýšit hladinu endorfinů – hormonu štěstí. Méně úzkostí pak znamená méně bolestí hlavy, svalového aparátu a více energie. Pravidelné kancelářské masáže pomáhají zaměstnancům zlepšit držení těla a celkově se v práci cítit dobře. Profitem pro firmy jsou pak odpočatí, motivovaní pracovníci, nižší nemocnost a posílený kolektiv,“ vysvětlila hlavní fyzioterapeutka FYZIOkliniky Iva Bílková.
Účinky na stres, endorfiny a držení těla
Masáže v zaměstnání snižují stres, podporují správné držení těla a celkovou vitalitu zaměstnanců. Výsledkem je nejen lepší pracovní výkon, ale i zdravější kolektivní atmosféra.
Firemní masáže jako oblíbený benefit
Asi nejznámějším propagátorem masáží v kancelářích byl v posledním desetiletí Google, jehož vzor následovala řada amerických a evropských firem.
„Dnes už dávno neplatí, že by masáže na pracovišti byly výsadou jen technologických gigantů. Staly se běžnou součástí firemní péče o zdraví zaměstnanců. V Česku jsou firmy opatrnější, zatím kancelářské masáže nabízejí hlavně společnosti, které chtějí být o krok napřed a lákají na moderní přístup k wellbeingu. Často začínají u manažerů nebo vybraných týmů, a když vidí, že to funguje, rozšíří benefit pro všechny. Zájem českých firem o tento typ péče ale rozhodně roste,“ potvrdila Marcela Vyskoková, marketingová manažerka personální agentury Advantage Consulting.
Od Googlu až po české firmy
Z původně exkluzivního benefitu technologických gigantů se stává standardní součást firemních programů i v menších společnostech.
Rostoucí zájem po pandemii
Poptávku firem po masážích přímo na pracovišti logicky utlumila pandemie. Podle poskytovatelů služeb se ale nyní v roce 2025 zdá být ještě silnější než před covidem.
Jak fungují masáže na pracovišti v praxi
„Je pravda, že více k masážím na pracovišti inklinují větší firmy, ale ozývají se nám i ty menší. Rozhodně nejde jen o korporáty. Zajišťujeme masáže takříkajíc ‚na židli‘, kdy masér chodí po kancelářích a věnuje se primárně krční páteři, šíji, případně svalům horních končetin, což zabere přibližně 15 minut na jednotlivce. Případně domluvíme s firmou vyčlenění vhodné místnosti, kde probíhají půlhodinové až hodinové (a i delší) masáže vleže. Běžně se jedná o nějakou konferenční místnost, kde je prostor na převlékání a umyvadlo pro hygienu rukou maséra. Oblíbená aktivační 30minutová masáž člověka v pracovní době neuspí, naopak ho nabudí a zvyšuje jeho produktivitu,“ popsal ředitel FYZIOkliniky Zdeněk Bílek.
Masáže na židli i na lehátku
Volba mezi rychlou masáží na židli a delší variantou na lehátku umožňuje přizpůsobení potřebám firmy i jednotlivých zaměstnanců.
Význam pravidelnosti a stabilního systému
Objednat si maséra do kanceláře není složité. Například na čtyři nebo osm hodin denně jednou týdně či v jiných intervalech. Domluvený čas si pak firma rozdělí mezi kolegy na jednotlivé masáže v interním rezervačním systému.
„Firmy si samozřejmě mohou službu nejprve vyzkoušet, ale poté preferujeme formu dlouhodobé spolupráce. Pro všechny strany je klíčová pravidelnost. Nárazové objednávání masérů ztěžuje organizaci směn a tím i zbytečně uměle navyšuje cenu masáže. Výplatu masérovi musíme platit i v době, kdy nepracuje. Když je systém stabilní, maséři docházejí pravidelně každý týden ve sjednané termíny, nefluktuují nám a zaměstnanci nevidí každý týden u lehátka jinou tvář. V případě nemoci maséra umíme zajistit náhradu díky naší dobré zastupitelnosti. Lidé zase přesně vědí, kdy se na masáže mohou těšit, a spokojená je firma i zaměstnanci,“ přiblížil Zdeněk Bílek.
Wellbeing programy a návratnost investice
Podobné benefity zaměřené na duševní a fyzické zdraví a prevenci mají podle personalistů ve firmách dlouhodobý potenciál.
„Investice do masáží se firmám vrací – lidé v práci méně absentují, jsou efektivnější v mentální práci s počítačem a cítí, že se o ně zaměstnavatel stará i po lidské stránce. Masáže na pracovišti mají nakročeno stát se běžnou součástí firemní kultury – wellbeing programu, a jejich obliba stoupá i u českých firem. Zaměstnanci si mohou na takovou službu připlácet nebo je plně hrazena firmou. Tzv. wellbeing benefity posilují značku zaměstnavatele, zvyšují loajalitu pracovníků a pomáhají firmám odlišit se na trhu práce. Je navíc skvělé, že se do masáží mohou zapojit všichni zaměstnanci, od manažerů po lidi v call centru,“ uzavřela Denisa Janatová, ředitelka společnosti smitio.
Zdroj: TZ FYZIOklinika
Ilustrační foto vytvořila umělá inteligence