Sochař Vilém Frič nachází inspiraci tam, kde se na první pohled protiklady setkávají – ve spojení přírody a moderních technologií. Ve svých kinetických sochách pracuje s pohybem, ocelí a interakcí diváka, čímž vytváří prostor pro zamyšlení nad existencí, pomíjivostí i krásou okamžiku. V rozhovoru popisuje svou cestu od fascinace nerezovou ocelí až po premiéru nové monumentální instalace Brána zrcadel.
Vaše díla často propojují moderní technologie s přírodními motivy. Co Vás inspiruje k této kombinaci?
Smyslem mé tvorby je, aby obohacovala, přinášela něco nového a vedla k relaxaci a zamyšlení. Příroda pro mne představuje určitý prostor k odpočinku a zároveň k zamyšlení nad existencí člověka. Proto je pro mne přirozené hledat v ní inspiraci.
Technologie mě naopak fascinují. Odjakživa jsem chtěl pochopit, jak co funguje, přijít tomu na kloub. Vždycky se snažím posunout díla, která vytvářím, o kousek dál a moderní technologie mi to umožňují, protože nabízí větší škálu vizuálních vjemů, ale i určitý prvek přidané hodnoty. Například kolekce světelných plastik. Zdá se to jako maličkost, ale pro mne je často velmi důležitý prvek právě ten okamžik interakce, kdy se dotknete sochy a ona nějak reaguje a vy přitom nejste nijak rušeni elektronikou a zařízením, které je k tomu potřebné.
Proto rád propojuji technologii a přírodní motivy. Příroda sama o sobě na nás působí vjemy, prostředky, které jsou velmi důmyslné a emočně výrazné, ale někdy i velmi jednoduché a o to víc přirozené.
Oba tyto prvky tak získávají přesah. Příroda ovlivňuje člověka, stejně jako technologie ovlivňuje přírodu. Ne vždy jsou tyto vlivy pozitivní, já se ve své tvorbě ale snažím ukázat, že jejich dokonalá souhra může fungovat a přinášet nám i něco povznášejícího.
„Vždycky se snažím posunout svá díla o kousek dál a moderní technologie mi to umožňují.“
Co vás přivedlo k tvorbě kinetických soch – propojení pohybu, kovu a prostoru?
Vždy mě lákal pohyb, prostor, lom světla, zrcadlené plochy a deformace prostoru i úvahy nad plynutím času z pohledu bytí.
Můj otec je také sochař pracující převážně s nerezavějící ocelí. Jeho tvorba a přístup k sochařině mě samozřejmě velmi ovlivnily a daly mi spoustu podnětů. Zároveň jsem ale potřeboval najít svoji cestu, jak s tímto materiálem pracovat a jak má díla posunout dále.
Má touha dosáhnout ve svých dílech přesahu tak přirozeně vyústila ve hledání a využití nových technologií a výrazových prostředků. Jedním z nich je právě kinetismus a interakce diváka se sochou.
Kinetické zrcadlené plochy jsou pro mne přirozeným a logickým vyústěním mé tvorby. Dávají mi prostor proměnné formy tvarosloví objektu a vzájemně umožňují interakci diváka.
Záměrně vytvářím své kinetické zrcadlené objekty tak, aby si jejich plochy pohrávaly a přetvářely nejen prostor, ale i naše prostorové vnímání, a tím nás obohacovaly. Mnohdy obsahují skrytý podtext a mohou vést k zamyšlení nad pomíjivostí bytí a odrazu viděného a reality.


Jaký význam má pro Vás práce s nerezovou ocelí a ocelí? Co Vás na těchto materiálech fascinuje?
Dalo by se říct, že nerezavějící ocel mi tak nějak byla dána do vínku. Je to určitá část odkazu a prostředí, ve kterém jsem vyrůstal. Už jako malý jsem u otce pozoroval, jak ji hodiny proměňuje, přetváří a dává jí tvar. Nejvíce mě inspirovala tvorba fontán, které se se zálibou věnuji dodnes. Ale cestu k ní jsem si našel po svém.
V průběhu své tvorby jsem si vyzkoušel práci s mnoha materiály od klasické modelovací hlíny až po finální odlévání sochy do různých materiálů. Tato zkušenost, poznání a vlastnosti jiných materiálů mě utvrdily v mé volbě a důvodech, proč právě ocel a kombinace s nerezavějící ocelí. Je to především možnost pracovat s daným materiálem přímo v jeho primární podobě, a ne jej odlévat. Vyhovuje mi i způsob opracování, i když je velmi fyzicky náročný. Ale to je právě to, co mě kolikrát na tom baví, že se nemusím bát do toho praštit, a když se to nepovede, tak to uříznu nebo přivařím. Jak to říct – je to pro mne taková chlapská práce, ale tím nechci říct, že by ji ženy nezvládly.
Kolikrát právě i onen proces zpracování a povrchová úprava je pro mne výrazovým prostředkem. Ať se jedná o broušenou ocel, přiznaný svár nebo její přirozený zrezlý povrch, až po zrcadlově leštěné plochy nerezavějící oceli, která je velmi odolná a nepoddajná. Tyto vlastnosti mě přímo vybízí a umožňují mi je vzájemně kombinovat s dalšími materiálovými prvky a živly přírody. Od industriálních zrezlých fontán s vodou a párou až po leštěné rostlinné, tvary, jako je tomu například u fontány Ariely, nebo kombinace s ohněm, jako u sochy Prométheovo poselství.
Co je podle Vás typickým znakem Vaší tvorby – něco, podle čeho Vás lidé rozpoznají?
To je těžké. Má tvorba je vždy ovlivněna určitým obdobím, tématem, nad kterým se zamýšlím. Mnohdy na sebe tato stádia navazují a rozvíjejí se. Inspirují mě a vedou k dalším úvahám, které se vzájemně prolínají a které se snažím následně vizuálně ztvárnit.
U sochařské tvorby by se dalo zjednodušeně říct, že v poslední době jsou u mne zřetelná dvě odlišná stádia:
- Na jedné straně jsem fascinován pohybem a interakcí uměleckých děl v rámci prostoru, čímž vznikají kinetické geometrické sochy z nerezavějící oceli a zrcadlené objekty. Inspiroval mě vesmír a v této souvislosti jsem se zamýšlel nad naším bytím během času. Zrcadlo je pro mě bránou v čase, bránou do duše. Snažím se materiálově ztvárnit vzájemné propojení prostoru a času, ve vztahu k úhlu pohledu z hlediska vnímání viděného a cítěného.
- Na straně druhé je v mé současné tvorbě stále zřetelný důraz na působení světla a vody, přírodních živlů, které transformuji do litého křišťálu. Vznikají tak světelné sochy z nerezavějící oceli a oceli v kombinaci se sklem a kamenem, nebo interiérové a exteriérové fontány.
Co se týká mého autorského designu, kterému se také věnuji, JE U MNE PŘEDEVŠÍM CHARAKTERISTICKÝ specifický sochařský přístup k jeho zpracování. Každý kus je originálem, který sám opracovávám a přistupuji k němu jako k soše, objektu, i když vychází z dané funkce a základního tvarosloví limitované série. Většinou se jedná o exkluzivní kolekce designu, které jsou propojeny s příběhem, který pro mne byl inspirací k tvorbě, nebo sochou, která dotváří celkový koncept mé tvorby – série.

Co Vás na sochařství těší nejvíce? Je to proces, výsledek, nebo reakce publika?
Těžko tyto tři aspekty od sebe oddělit. Cítím uvnitř sebe prostě určité nutkání a potřebu tvořit, ztvárnit svou fantazii, vizi, a právě s tím je spojen onen proces. Výsledek je pro mne novým začátkem ve smyslu poznání.
A reakce publika? Ta je pro mne nedílnou součástí určitého poznání mnohdy velmi různorodého charakteru. Neboť i apatie je pro mne pocitem a lhostejnost vyjádřením. To je to, co mě žene dál a nenechá v nečinnosti. Ale musím se přiznat, že mě těší, když má tvorba diváka obohacuje.
„Když začínám novou tématickou kolekci nebo etapu, Potřebuji se osobně ponořit sám do sebe.“
Jak u Vás obvykle probíhá samotná tvorba? Kolik času Vám zpravidla zabere vytvořit jednu sochu – dá se to vůbec odhadnout?
Když začínám novou tématickou kolekci nebo etapu, tak je to pro mne vždy náročnější a potřebuji si vnitřně uvědomit, co vlastně chci říct a jak to vnímám. Potřebuji se osobně ponořit sám do sebe.
Následně – když už vím, co a jak chci – záleží už jen na tom, jak daleko se vydala má fantazie. Někdy to jsou jednoduché objekty snadnější na proces výroby, ale někdy mi to trvá i půl roku. Například kinetické sochy jsou pro mě velmi náročné nejen z hlediska estetického, ale i technického provedení. Mechanismy, které v nich používám, si sám vymýšlím, ale i vyrábím, protože jsou často velmi atypické. Někdy ale i u jednoduché věci, například jak vysoký má být podstavec pod sochu, jsem schopen rozjímat týden a provést několik zkoušek, než najdu pro mne správné řešení.
Co bývá pro Vás v procesu tvorby nejnáročnější – technická stránka, nápad, nebo třeba moment, kdy víte, že je hotovo?
Asi nejnáročnější bývá nápad. Když už víte, co a jak chcete, většinou se technické řešení najde. Mnohdy se mi ale stává, že při procesu realizace mě napadají další objekty a varianty, kam to posunout dál a co ještě vytvořit, a pak mám kolikrát problém rozpracovaný objekt dokončit.
Můžete nám přiblížit, co návštěvníci uvidí na vaší výstavě na Čeladné? Jaký je hlavní motiv nebo poselství této výstavy?
Jedná se o autorskou výstavu v Prosper Golf Resort Čeladná, která potrvá od 15.7. do 22.7. Těším se, že tady bude poprvé veřejně odhalena má nová kinetická socha Brána zrcadel. Tuto sochu mám hotovou již nějakou dobu a je jednou z těch, které jsou větší a zabraly mi spoustu času. Hledal jsem pro její odhalení správné místo i načasování, kterého můžete být nyní součástí. Navíc představím i novou kolekci soch pod názvem Strážní andělé. Bude tam i fontána, ať tam máme zastoupené ty živly. A samozřejmě s sebou vezmu i nové designové tácy, ať máte ucelenou představu o mé tvorbě.
A jaké má poselství? Přijďte se podívat a sami povězte, co ve vás zanechala a jak na vás zapůsobila. Budu rád, když si najdete čas a přijdete se na výstavu podívat. Je to krásný prostor s úchvatným výhledem, kde Vám rád o jednotlivých dílech povím více osobně.
Máte stálou expozici nebo spolupracujete s galeriemi? Kde obvykle lidé narazí na Vaše sochy – ve městech, parcích, firemních prostorách? Máte v plánu nějaké nové projekty nebo spolupráce, na které se můžeme těšit?
Ano, v krásném prostředí na klinice komplexní péče v Praze v Elite Medical můžete vidět mou pravidelně obměňovanou a aktualizovanou tvorbu. Například fontánu Avanturin a některé ze světelných objektů. Dále jsem v letošním roce zahájil spolupráci s pražskou Galerií 20-21, kde je v plánu na březen 2026 má autorská výstava, na kterou se velmi těším.
Nebo na stránkách www.artforest.cz, pod značkou AF artforest – zde jsou pravidelně prezentována nejen má díla, ale i díla mého otce MgA. Jiřího Friče, se kterým někdy vytváříme díla i společně. Některá z nich jsou k vidění po osobní dohodě u nás v ateliéru nedaleko Prahy.
Moji autorskou tvorbu a limitované série designu najdete pod značkou Vilém Frič AF artforest. Řada mých děl je v soukromých sbírkách, a ty bohužel k osobnímu vidění již nejsou.
Děkuji za rozhovor.
Foto: Vilém Frič, AF artforest
Nenechte si ujít další zajímavé příběhy úspěšných mužů. Speciální vydání magazínu POSITIV MAN čtěte zde.