Stavba koncertního sálu v Ostravě pokračuje svou druhou fází, hotovo má být ve druhé polovině roku 2028, a také soutěž o novou vizuální identitu a název celého nově vznikajícího kulturního komplexu vstoupila do své další fáze. Zájemci o účast v soutěži mohli svá portfolia zasílat do konce dubna, nyní je již známých pět grafických studií, která budou pracovat na konkrétních návrzích podoby nové vizuální identity jedné z nejočekávanějších staveb světa. O vítězi dvoukolové neanonymní soutěže bude jasno ještě do konce tohoto roku.
Zájem o zařazení mezi kandidáty měly téměř čtyři desítky grafických studií, mezi nimi byli jak ryze čeští kreativci, tak také designéři působící v zahraničí. „Jedná se o soutěž mimořádného významu, proto jsme její proces připravili ve spolupráci s organizací Czechdesign, která má bohaté zkušenosti s podobnými zakázkami a zajišťuje jejich profesionální a transparentní průběh,“ vysvětluje náměstkyně primátora Lucie Baránková Vilamová.
V první fázi realizace soutěže bylo vybráno pět grafických studií, která nyní pracují na svých návrzích. Jedná se o studia 20YY Designers, Gradual studio, HMS Design, Jan Bartoň a Sudetype. Všichni jmenovaní obdrží dle pravidel soutěže za svou práci skicovné. Zástupci těchto studií se navíc v červnu zúčastnili přímo v Ostravě briefingu, kde se mohli doptat na detailní informace, související nejen se stavbou nového sálu, ale také s historií stávajícího Domu kultury nebo jejího budoucího největšího nájemce Janáčkovy filharmonie Ostrava. Právě vizuální identitu Janáčkovy filharmonie mají soutěžící za úkol brát v rámci svých návrhů rovněž v potaz, a to zejména kvůli pozdějšímu propojení obou značek uvnitř nového kulturního komplexu.
„Na konci srpna proběhne zasedání poroty k prvnímu kolu soutěže, během něj bude přímo v Ostravě své návrhy prezentovat všech pět oslovených grafických studií. Do druhého kola se pak výběr zúží na tři kandidáty, z nichž porota vybere vítězný návrh,“ přibližuje jednatel společnosti DKMO s.r.o. Jan Žemla s tím, že o vítězi by tak mělo být jasno během podzimu a nový název i vizuální identitu by veřejnost mohla vidět hned z kraje roku příštího.
Složení poroty
Předložené koncepce bude hodnotit pětičlenná porota. Za zřizovatele v porotě usedne náměstkyně primátora statutárního města Ostravy Lucie Baránková Vilamová, do jejíž gesce spadá oblast strategického rozvoje a kultury. Za budoucího provozovatele a vyhlašovatele soutěže to pak bude Jan Žemla, jednatel společnosti DKMO s.r.o. a ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava. “Dalšími členy, kteří tvoří takzvanou nezávislou část poroty, budou odborníci z oblasti designu, jež nám doporučila organizace Czechdesign, jsou jimi Zuzana Lednická, Jiří Karásek a Jakub Konvica,” doplňuje Žemla.
Zuzana Lednická
Spolumajitelka Studia Najbrt, autorka vizuální identity MFF Karlovy Vary. Je držitelkou cen Nejkrásnější kniha světa 2012 a Type Directors Club 2016.
Jiří Karásek
Uznávaný grafický designér ze Studia Marvil. Autor vizuální identity např. Správy železnic, Člověka v tísni nebo Radia Wave.
Jakub Konvica
Designér zaměřený na kulturní vizuální styly a kampaně, působí v NEON Studiu, rovněž vyučuje Ateliér knižního designu na Ostravské univerzitě.
Průběh soutěže zajišťuje organizace Czechdesign, která je dlouhodobým garantem kvalitního designu ve veřejném prostoru. Má za sebou úspěšné soutěže např. pro Národní galerii v Praze, Pražský hrad, Černou kostku, Městská divadla pražská, Muzeum umění v Olomouci nebo Technickou univerzitu v Liberci a mnoho dalších institucí. „Naší rolí je poskytovat odbornou podporu v rámci celé soutěže. Koordinujeme proces, komunikujeme s účastníky i porotou a proaktivně oslovujeme i ty designéry, kteří výzvu nezaznamenali, ale jejich tvorba by mohla být pro zadavatele klíčová,”upřesňuje Jana Vinšová, ředitelka společnosti Czechdesign a teoretička designu.
Náklady spojené s organizací soutěže čítají 370 tisíc korun, dalších zhruba dvě stě tisíc korun se pak rozdělí jako skicovné všem pěti účastníkům soutěže a jako honorář nezávislým členům poroty.
Nový koncertní sál světových architektonických a akustických parametrů, který poskytne zázemí nejen Janáčkově filharmonii Ostrava, se má pro návštěvníky otevřít v roce 2028. Novostavba, navržená americkým studiem architekta Stevena Holla ve spolupráci s pražským studiem Architecture Acts, bude propojena se zrekonstruovanou budovou Domu kultury města Ostravy a vytvoří tak moderní kulturní komplex, jenž dosud nemá v tuzemsku obdoby.
Návštěvníci se mohou těšit na nový koncertní sál s kapacitou 1 300 míst, komorní sál pro 515 diváků, divadelní sál o kapacitě 490 míst, edukační centrum, nahrávací studio, restauraci i kavárny. Nově vzniklý kulturní komplex pak bude také sídlem Janáčkovy filharmonie Ostrava, jejího stočlenného orchestru i dalších pracovníků. Atraktivita jedinečné stavby má do Ostravy přilákat špičkové orchestry a sólisty a má nabídnout široké možnosti kulturního vyžití.
Zdroj TZ Koncertní sál Ostrava