Čtvrtek, 28 března, 2024

Havlíčkovo nábřeží se mění v „ostravskou Kodaň“

Další proměna okolí břehů řeky Ostravice se těší pozitivní reakci veřejnosti. Nový veřejný prostor, bezpečné oddělení pěší trasy od cyklostezky, nové povrchy a zeleň.

Rekonstrukce se tentokrát týkala dvou úseků na Havlíčkově nábřeží – sjezdu z mostu Miloše Sýkory po Hradní lávku a oblasti mezi ulicemi Na Hradbách a Kostelní.

Úpravám okolí řeky v centru města se systematicky věnujeme již několik let. V roce 2015 jsme začali estetizací na pravém břehu, v úseku od loděnice po Sýkorův most.  Nejprve jsme odkoupili pozemek nad cyklostezkou a museli jsme se vypořádat s velkým množstvím odpadu, suti a zanedbané zeleně. Vysadili jsme nové stromy, okrasné keře a záhony. Opraven byl mostní pilíř původní střelniční lávky a nového vzhledu se dočkalo také okolí sochy Miloše Sýkory. Kladné ohlasy jsme měli i na nově vybudovanou terasu s velkými betonovými schody k posezení právě pod památníkem a bezbariérové napojení na chodník a cyklostezku. Pokud jde o proměnu Havlíčkova nábřeží, jedná se o další etapu. V úseku od krajského soudu po Hradní lávku jsme nechali vyměnit povrchy, rozšířili prostor před Dockem navýšením nábřežní zdi, vysadili nové stromy a celý prostor doplnili o designový mobiliář. Parkovací stání jsme nově přesunuli pod most,“ shrnula náměstkyně primátora pro životní prostředí Kateřina Šebestová.

Pokud jde o první zmíněný úsek, zřejmě nejviditelnější proměnou prošlo Havlíčkovo nábřeží, kde přibyla nová visutá galerie, která dohromady čítá plochu 220 metrů čtverečních a tvoří ji železobetonová monolitická deska, vyložená přes hranu nábřežní zdi. Navýšení kyklopského zdiva v délce 143 metrů umožnilo vybudovat chodník podél řeky a oddělit jej tak od cyklostezky. Pochozí část galerie má kamennou dlažbu a povrch místy upravují rovněž skleněné desky z vrstveného skla, jejichž součástí je taktéž protiskluzová úprava. Tyto desky jsou navíc podsvíceny reflektory. Lokalitu nově obohatil moderní městský mobiliář v podobě 15 laviček, 11 odpadkových košů a informační tabule.

Úsek ohraničený ulicemi Na Hradbách a Kostelní doznal také změn. Přibylo v něm nově 210 délkových metrů cyklostezky a chodníku podél nábřežní zdi, chodník i komunikace mají nový povrch. Zaparkovat lze na 21 parkovacích místech. Rekonstrukcí prošlo rovněž veřejné osvětlení, kdy bylo provedeno nové kabelové vedení sítě, včetně stožárů a svítidel s LED technologií.

Zrekonstruované nábřeží je již zpřístupněno, nicméně stavba prozatím není zcela dokončena. „Stavbu jsme převzali se zpožděním kvůli prodlení s dodávkami na straně jedné stavební firmy. Ta nyní bude až do dubna odstraňovat vady a nedodělky. Zároveň probíhá kolaudační řízení. Místním a návštěvníkům proto děkujeme za trpělivost a věříme, že finální výsledek jim nabídne další atraktivní možnost trávení času v centru města,“ připomenula Zuzana Bajgarová, náměstkyně primátora pro investice.

Celkovou koncepci úprav, jakož i její smysl popisuje autor architektonického návrhu Pavel Obroučka z kanceláře Arkos: „Tato stavba je téměř poslední částí ze souboru záměrů, které byly obsahem urbanistické studie zpracovány již dříve pro město naší kanceláří. Jejím posláním bylo hledat možnosti, jak přiblížit řeku občanům a návštěvníkům Ostravy, jejich zájmům a životu. Postupně se pak podařilo zrealizovat loděnici s restaurací u soutoku Ostravice s Lučinou, vodácký přístav, dva jezy s navazujícími odpočinkovými platy – ‚slunícími plochami‘ na obou březích, visuté galerie před krajským soudem a v ulici Matiční. Jsem rád, že se podařilo v rámci celkových úprav slezského břehu prosadit i odstranění náletové a neudržované zeleně u památníku Miloše Sýkory, které tak znovu otevřelo pohled na krásnou Slezskoostravskou radnici.“

Stavební náklady rekonstrukce obou úseků činí dohromady 40,3 milionu korun, včetně DPH. Zhotoviteli byli společnost K2 stavební Moravia s. r. o. a Firesta-Fišer, rekonstrukce, stavby a. s. Stavbu projektovaly společnosti UDI MORAVA s. r. o. a Architektonická kancelář ARKOS s. r. o.

Zdroj: ostrava.cz

RELATED ARTICLES