Čtvrtek, 28 března, 2024

Ptali jsme se: Proč je v byznysu výhoda být žena?

„Rozhodně jsem ženou a užívám si to.“ Filmová ikona Marylin Monroe v mnohém předčila svou dobu. Založit v 50. letech 20. století vlastní produkční společnost byla v té době pro ženu věc naprosto neslýchaná. A že to filmoví pohlaváři nesli se značnou nelibostí, netřeba dodávat.

Jak vnímají své postavení ženy v byznysu dnes? Oslovili jsme 10 z nich. Inspirují nás, fandí nejnovějším trendům a mají drive. Zlín mají v hledáčku už 23. března. Ať žije Fenomén! Dámy, a teď vážně: V čem jste jiné? Lepší? Proč je podle vás v byznysu výhoda být žena?

Alexandra Kala, CEO Profimed

Jako žena jsem velmi empatická a dokážu budovat silné vztahy. Zvládám dělat více věcí najednou a z rodinného života si do byznysu přináším schopnost krizového managementu. Mám též výhodu ve vyjednávání s muži, kteří nedokážou být byznysově stejně tvrdí jako mezi sebou. Myslím, že ženy jsou více zodpovědné a neriskují tolik, což je pro podnikání velmi důležité.

Simona Zábržová, CEO Soulmio

Ženy dokážou být zodpovědné, nápadité, mají často pevnou vůli, jsou vnímavé, věci dotahují do konce a často zjemňují průběh spolupráce. Ženy jsou centrem inspirace a kreativity. Správně použitá ženská energie dokáže být dlouhodobě stimulační i motivační. V kombinaci s muži mohou vzniknout fantastické vize, nápady a inspirace, které se pak úspěšně realizují v praxi.

Karin Fuentesová, CEO Digitoo

Nikdy jsem o sobě nepřemýšlela jako o ženě podnikatelce, ale founderovi. Takže se nesrovnávám s muži, srovnávám se individuálně s podnikateli a lidmi, co mě inspirují. A nevím, jaké jsou výhody, či nevýhody pohlaví. Protože je nás v podnikatelském sektoru a hlavně v IT méně, tak si mě možná snadněji zapamatují, a to se hodí.

Hana Ducháčková, Global Strategic Intelligence & Data Lead, The Adecco Group

Ženy mají specifické dovednosti a silné stránky, zvláště v oblasti multitaskingu a schopnosti přistupovat k problémům z různých perspektiv. Přemýšlet mimo zaběhnuté rámce a také schopnost empatie. Pokud tyto vlastnosti doplňují silné stránky mužů, tak spolu dokážou přinášet svěží a inovativní pohled a často tato diverzita vede k efektivním řešením složitých výzev. Proto je důležité motivovat jak ženy, tak muže k podpoře svých silných stránek, spolupráci a respektu jeden k druhému. A s využitím svých specifických talentů v profesním životě přinést trvalý přínos pro byznys.

Vlaďka Snášel Lukašíková, jednatelka, CE-PA

Obecně je to určitě nevýhoda, ale snažím se z toho vytvořit přednost. Pracuji jinak, přemýšlím jinak, posuzuji věci z jiného úhlu pohledu než chlapi manažeři. Naučila jsem se svůj návrh či pohled vyjádřit jednoduše a rychle. A to funguje. Velkým bonusem je ženská schopnost empatie. S ní je vše jednodušší.

Lucie Jordanová, šéfredaktorka, Reportáže z průmyslu

Je to výhoda? Ženy se obecně lépe adaptují, umí spolupracovat, jsou méně soutěživé a jsou empatičtější. Otázkou ale zůstává, zda je to v byznyse výhoda. Možná má žena v byznyse spíš nevýhodu, pokud tedy nepočítáme vyloženě ženské zbraně, a to že jsme hezké a milé a umíme být svůdné. Mně osobně je blízká rovnost. Energie mezi mužem a ženou by měla být v rovnováze. V našem průmyslovém byznyse může být na první pohled žena ve výhodě, protože jednáme převážně s muži, ale zároveň to může být i nevýhoda, že tomu jako ženy přece nemůžeme rozumět tak dobře, jako muži. Takže se vracíme opět na začátek. Je výhoda být v byznyse žena? Jednoznačně nemůžu říct, že by to výhoda byla.

Adéla Vopěnková, šéfredaktorka, Finmag

Protože je dost těžké na otázku odpovědět coby „nezaujatý pozorovatel“, zeptala jsem se svého kolegy editora. Jistě jste zvědaví, co na to řekl. Tady je jeho odpověď: „Mám raději ženy jako šéfové. Job je pak nejen práce, ale také větší zábava.“ Pod to se můžu jenom podepsat.

Aneta Martišková, ředitelka vnějších vztahů a udržitelnosti, Edenred

Myslím, že nelze jednoznačně odpovědět na to, kdy je v byznysovém světě lepší být ženou nebo mužem. Vytvořené stereotypy, které přidělují danému pohlaví určité rysy, už dnes neodpovídají realitě. Důležitější roli zde hrají charakterové vlastnosti, které nikdy nelze přiřadit pouze k ženám či mužům. Kdybych však měla obecně říci, jaké vlastnosti ženy často mají a mohou být pro ně v byznysu přínosem, jsou to intuice a empatie, která pomáhá získat jiný vhled při řešení problémů.

Gabriela Hrbáčková, CEO Hofmann Personal

Asi nemohu říct, že bych vnímala nějakou speciální výhodu. Spíš si myslím, že pro byznys je fajn, když se v něm pohybuje více žen. Myslím, že ženy dokážou být více flexibilní a empatické. Dokážou dělat věci šité více na míru. Dávají do byznysu více citu, otevřenost a důraz na vzájemnou spolupráci. Ale zároveň vyvíjí tlak na dotahování věcí. Zisk je v byznysu vždy důležitý, musí se dařit, ale cesta, jak se k tomu dostaneme, může být různá. A ta ženská má prostě srdce.

Jana Stehlíková, Co-Founder & Owner Flecto

Nemyslím si, že v byznysu rozhoduje, jestli jste muž nebo žena. V segmentu start upů se s předsudky nesetkáváme, tam to opravdu nikdo neřeší. Ale kdybych měla říct, v čem jsme my ženy dobré, tak jsme určitě velmi odolné a dobře vyhodnocujeme rizika. Umíme dobře předvídat a dokážeme se vzájemně podpořit. Netrpíme sebestředností, nejsme ješitné a nemíváme “rýmičku”. Tedy míváme, ale obvykle o tom nikdo neví.

Zdroj: Marie Urubková

RELATED ARTICLES