Pondělí, 4 března, 2024

10 tipů, jak si zachovat zdravý rozum v digitální době

Je přitažlivý a návykový. Digitální svět nás nutí balancovat nad propastí závislosti, která se může proměnit v totální chaos. Deprese, únava, potíže s pamětí a se spánkem patří k nejčastějším příznakům toho, že je potřeba nastavit si pravidla, jak z této pomyslné jámy lvové ven.

Psycholožka a lektorka Markéta Homolková společně s konferencí FENOMÉN přináší desatero zdravých digitálních návyků, které vám pomohou najít rovnováhu.

1. Vymezte si hranice

Buďte to vy, kdo vědomě rozhoduje o tom, kdy a na jak dlouho do digitálního světa vstoupíte. Den začínejte a končete offline. V ideálním případě si obrazovky neberte do ložnice a z mobilu si doma udělejte pomyslnou pevnou linku. Pauzu od technologií si dopřejte také při jídle a konverzacích s blízkými.

2. Nepřestávejte se ptát

Základem uvědomělého užívání digitálních technologií je sebereflexe. Ptejte se, proč do online světa přicházíte a co vám konkrétní aplikace nebo aktivity přinášejí. Časem stráveným u obrazovek se ale zabývejte i zpětně – napoví vám třeba screen time, který najdete v nastavení telefonu.

3. Pravidelně uklízejte

Jednou týdně proveďte revizi aplikací. Tu, která vám bude chybět nejmíň, vymažte a za týden se zamyslete, jestli ji opravdu potřebujete. Pravidelně dělejte čistku účtů, které na sociálních sítích sledujete. Zrušte odběr těch, které pro vás nemají přidanou hodnotu, nebo jste je takzvaně přerostli. Stejně úlevné je odhlásit odběr newsletterů, které vás zbytečně zahlcují.

4. Dopřejte si čas pro sebe

Chvilku pro sebe si bez ostychu napište do diáře a nenechte si ji vzít. Mozek dostane prostor na sebereflexi, vnitřní úklid a zpracování informací, které se na nás neustále hrnou. Když se objeví nepříjemné pocity, připusťte si je. Zjistěte příčinu a najděte způsob, jak jich zažívat méně. Z neodbytných myšlenek se také můžete vypsat do deníku.

5. Pečujte o offline vztahy

Online komunikace nám dokáže ledacos ulehčit, ale ochuzuje nás o řeč těla, oční kontakt, dotyky i pocit sounáležitosti. Smysluplné offline vztahy se ukazují jako nezbytná součást prevence (nejen) digitální závislosti. S rodinou, přáteli a kolegy se proto snažte pravidelně vídat tváří v tvář a v takových chvílích odložte telefony.

Markéta Homolková na jedné z jejich akcí

6. Vyrazte na terapii přírodou

Les je skvělým terapeutickým prostředím pro úlevu od přehlcení a únavy. Terpeny ze stromů, které při procházkách vdechujeme, podporují náš imunitní systém, snižují krevní tlak a zlepšují náladu. Pokud máte les daleko, vydejte se cestou z práce či školy „zelenější“ trasou nebo se místo pauzy na kávu běžte nadýchat čerstvého vzduchu do parku. Mobil si ale nechte na stole nebo v batohu.

7. Najděte si svůj styl práce nebo učení

Pracovní nebo studijní prostředí si upravte tak, abyste šli soustředění naproti. Mobil odkliďte z dohledu a zapomeňte na bájný multitasking. Raději trénujte singletasking. Díky soustředěné práci toho uděláme mnohem víc, než když přeskakujeme z jednoho úkolu na druhý. Ráno se věnujte nejtěžším úkolům a na administrativu se vrhněte až po obědě.

8. Zpomalte

Život se neustále zrychluje a jako superschopnost dnešní doby se paradoxně ukazuje umění zpomalit. Vědomé zpomalení totiž jednoduše zintenzivňuje každodenní prožitky. Jak na to? Pomůže praxe mindfulness, zmiňovaný pobyt v přírodě i vědomě strávený čas s lidmi, se kterými je nám dobře (včetně nás samotných).

9. Nebojte si říct o pomoc

Mluvte o svém vztahu k technologiím, nechejte se inspirovat a inspirujte ostatní. Vyhledejte komunitu, která se zabývá zdravými návyky, mindfulness nebo meditacemi. Pomoci může také terapeut, kouč nebo třeba aplikace, které podporují soustředění (například Forest) a nedovolí nám sklouznout k bezcílnému konzumování náhodného obsahu (například News Feed Eradicator).

10. Nebuďte na sebe příliš přísní

Chyby dělá každý. Pokud se vám něco nepovede nebo opět proscrollujete víc času, než byste chtěli, buďte k sobě laskaví a zkuste to zase zítra.

Markéta Homolková se dopadům technologií na firemní sektor věnuje posledních deset let. Pro Replug me vytváří programy týkající se digitálního wellbeingu, krom toho vyučuje psychologii práce na Masarykově univerzitě v Brně. Konkrétní zkušenosti dokládá odbornými studiemi a výzkumy. Workshop o nejčastějších problémech týkajících se digitálního wellbeingu ve firmách povede 14. března 2024 na 5. ročníku byznys konferenci Fenomén ve Zlíně. Akce nabídne 4 stage, 30+ řečníků a 350+ účastníků, hlavním tématem je Anatomie rovnováhy. Více na www.konferencefenomen.cz.

Zdroj: Markéta Homolková

RELATED ARTICLES