Neděle, 13 dubna, 2025

Zájem o učební obory roste. Ministerstvu školství navzdory

V posledních letech rapidně vzrostl zájem o studium řemesla, přesto v Česku chybí tisíce odborníků. Jedna z největších středních odborných škol v Česku letos obdržela 2 278 přihlášek do prvních ročníků, přes 1500 uchazečů musí z kapacitních důvodů odmítnout. Navzdory rostoucímu zájmu se školám velké podpory ze strany ministerstva školství a státu dlouhodobě nedostává. Další „ranou“ má být chystaná Inovace oborové soustavy.

Podpora učňovských oborů je podle vedení školy nedostatečná

Řemeslníků je celosvětově nedostatek. Cena jejich práce roste, jejich diáře se plní novými zakázkami a čekací lhůty se prodlužují na měsíce. Zájem o studium zejména stavařských oborů zažívá nebývalý boom, přesto se budou jejich kapacity podle návrhu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) pravděpodobně do budoucna snižovat.

„Počet mladých začínajících řemeslníků je stále menší, než je počet končících, odcházejících do důchodu. Nedostatek řemeslníků v Česku také prohlubuje jejich odchod za prací do zahraničí. Ve velkém se to týká především pohraničí, kde řemeslníci využívají nejen finančních výhod zaměstnání v zahraničí. Ne zcela zanedbatelným faktem je přetrvávající podceňování učebních oborů ze strany části rodičovské veřejnosti. Toto podceňování je bohužel také silně podporované ministerstvem školství, které navíc plánuje změny, jež uchazečům o učební obory jejich studium značně zkomplikují,“ upozornil na problém Miloslav Janeček, ředitel Střední odborné školy Jarov (SOŠJ).

Inovace oborové soustavy přinese komplikace napříč systémem

Na to, že jsou střední odborné školy s učebními obory pro MŠMT až na posledním místě, poukazuje ředitel Janeček dlouhodobě. Například stavební a zahradnické obory na Jarově každoročně studuje více než 1500 žáků, z nichž je téměř tisícovka právě na učebních oborech.

„Současné Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy výrazně protěžuje maturitní obory, především se všeobecným zaměřením. Naopak školy s učebními obory jsou dlouhodobě upozaděné a nepociťují téměř žádnou podporu. Připravovaná Inovace oborové soustavy je toho důkazem. Výrazně totiž promění systém učebních oborů, bohužel často velmi negativně,“ deklaroval Miloslav Janeček.

Zamýšlených změn v rámci Inovace oborové soustavy je celá řada, velká část je ale značně problematická. Inovace se dotknou mimo jiné žáků se speciálními potřebami. „Učební obory skupiny E, což jsou učební obory určené pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, v nichž je přiměřeně snížena náročnost teoretického vzdělávání a naproti tomu zvýšen rozsah praktického vyučování, již nemají být zakončeny závěrečnou učňovskou zkouškou s výučním listem, ale pouze jakýmsi osvědčením/vysvědčením. V důsledku toho zcela jistě klesne zájem o tyto učební obory, mezi které patří například zednické, malířské nebo truhlářské práce. Zájemci se budou snažit ve zvýšené míře dostat do klasických učebních oborů, tam však budou mít problémy se zvládnutím učební látky. S největší pravděpodobností to povede k postupnému snižování úrovně u klasických učebních oborů, kde se učitelé podvědomě budou snažit přizpůsobit těm nejslabším žákům. Ve svém důsledku se tedy sníží úroveň absolventů učebních oborů celkově,“ předpověděl Miloslav Janeček, který SOŠ Jarov vede od roku 2008.

Dopad na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami

Ministerstvo plánuje některé obory sloučit. Podle Janečka ovšem zcela nesmyslně. „Některé učební obory napadlo ministerské úředníky spojit do jednoho, například „Ečkové“ obory, tedy obory pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, podlahářské, sklenářské, pokrývačské a klempířské práce mají být nově nahrazeny jediným učebním oborem nazvaným stavební práce. Můžeme jenom přemýšlet, co asi má společného podlahář s pokrývačem,“ nechápe logiku plánované změny ředitel.

Nelogické slučování oborů a omezení nástavbového studia

Komplikace představuje inovace i pro absolventy některých učebních oborů odborných škol, kteří plánují ve studiu pokračovat na vysoké škole.

„Část žáků učebních oborů se po jejich absolvování, umožňuje-li to daný obor, hlásí na nástavbové studium, kde si mohou doplnit maturitní zkoušku. Doposud si mohli například absolventi po vyučení v oboru truhlář vybrat, zda budou ve studiu pokračovat s odborným, nebo ekonomickým zaměřením. To ale už nebude možné, nově budou moci jít už pouze na ekonomickou nástavbu. Přitom odborná nástavba žáka dobře připravila ke studiu například technické vysoké školy. Absolventům některých učebních oborů se tedy výrazně zkomplikuje případné pokračování ve studiu na odborně zaměřené vysoké škole,“ uzavřel Miloslav Janeček.

Zdroj TZ: Střední odborná škola Jarov

📚 Doporučujeme k tématu

Počet dívek studujících řemeslo roste. Největší zájem je o truhlařinu
Zajímá vás, proč roste zájem dívek o učební obory? Přečtěte si, jak si vedou například truhlářky ze SOŠ Jarov.
👉 Přejít na článek

Řemeslo má budoucnost. Stroje odborníky nenahradí, platy porostou
Analýza současného trhu práce ukazuje, že kvalitní řemeslníci mají jistou budoucnost.
👉 Přejít na článek

Proč mladí odcházejí od řemesla? Obor nedostuduje každý desátý žák
Jaké jsou nejčastější důvody, proč studenti opouštějí učební obory ještě před dokončením studia?
👉 Přejít na článek

RELATED ARTICLES