Čtvrtek, 4 září, 2025

Ostrava dokončila projekt prevence předčasných odchodů žáků ze vzdělávání

Komplexní podpora pro znevýhodněné děti

Statutární město Ostrava úspěšně dotáhlo do konce dvouletý projekt s názvem Prevence předčasných odchodů ze vzdělávání ve městě Ostrava. Ten probíhal za účasti pěti ostravských základních škol od září 2023 do června 2025. Podpořil dohromady 130 jejich žáků se sociálním a ekonomickým znevýhodněním, jejichž rodinné a životní poměry výrazně komplikovaly úspěšné zvládnutí školní docházky.

Citace náměstkyně primátora Andrey Hoffmannové

Hlavní cíle projektu shrnula náměstkyně primátora Andrea Hoffmannová: „Šlo nám především o to, abychom veškerá rizika, že znevýhodněné děti předčasně odejdou ze vzdělávání, snížili na minimum. Zaměřili jsme se tedy na zvýšení jejich úspěšnosti při zvládání učiva, stejně jako jejich motivaci, aby pochopily a poznaly, že škola má smysl a že vzdělání jim značně usnadní start do života. Projekt se proto vyznačoval komplexním nastavením. Zahrnoval jak doučování, komunikaci mezi rodinou a školou, tvůrčí aktivity, besedy a mnoho dalšího. Věřím, že projekt přispěl k tomu, aby děti mohly rozvinout svůj potenciál a pomohl jim ujasnit si životní priority správným směrem.“

Role terénních pracovníků a spolupráce s rodinami

Mezi klíčové projektové body patřilo především zřízení pozice terénního pracovníka na každé ze zapojených škol. Terénní pracovníci sehráli zásadní roli v každodenní podpoře žáků – navštěvovali jejich rodiny, pomáhali s přípravou na výuku, motivovali děti i jejich rodiče a zajišťovali důležitý komunikační most mezi školou a rodinným prostředím.

Praktická pomoc dětem i rodičům

Nedílnou součástí projektu byla také pravidelná setkávání multidisciplinárního týmu. V rámci projektu se uskutečnilo celkem 45 tvůrčích dílen podporujících u dětí rozvoj dovedností. Došlo na 20 zážitkových besed s inspirativními osobnostmi, jejichž životní příběhy mohly žáky motivovat k dokončení základního vzdělání a k přemýšlení o vlastní budoucí kariéře. Projekt rovněž zahrnoval individuální a skupinové intervence realizované lektory RKC Chaloupka, které se zaměřovaly zejména na doučování a zlepšování sociálních dovedností žáků.

Prevence predcasnych odchodu ze vzdelavani 4

Výsledky projektu a měřitelný úspěch

Úspěch projektu je nesporný. Při jeho konečném vyhodnocení bylo zaznamenáno celkové zlepšení u 49 % zapojených žáků. Týkalo se docházky, motivace i školního prospěchu. Co je nejdůležitější – analyzovaná data ukázala, že u projektově podpořených žáků byla celková míra nedokončení základního vzdělání v průměru o více než 95 % nižší než u žáků, které projekt již neměl kapacitu podpořit. Projektová účinnost se navíc projevila také v samotných rodinách. Své rodičovské kompetence nyní jeho zásluhou lépe zvládá 43 % zúčastněných rodičů.

„Například jeden chlapec z ubytovny, který měl časté absence a hrozilo mu opakování ročníku, začal díky pravidelnému doučování chodit do školy téměř každý den a dokázal si zlepšit známky z nedostatečných na dobré,“ kvitovala terénní pracovnice. Spolu s dalšími kolegy a kolegyněmi sehrála zásadní roli při navazování důvěry, jakož i zdolávání bariér mezi školním a domácím prostředím: „Rodiče zase oceňují praktickou podporu – pomoc s úkoly, komunikaci se školou, orientaci v úředních záležitostech a také to, že jim někdo naslouchá bez odsuzování.“

Školy uvítaly možnost systematické podpory a spolupráce s odborníky z různých oblastí, což vedlo k efektivnějšímu řešení problémů žáků ohrožených školním neúspěchem a předčasným odchodem ze vzdělávání. Téměř všichni podpoření žáci zůstali ve vzdělávacím procesu, zatímco mezi nepodpořenými žáky byla míra předčasných odchodů ze vzdělávání výrazně vyšší.

V případě jedné ze škol evidujeme zlepšení až u 71 % u podpořených žáků, a to v mnoha směrech: „Jako velmi pozitivní vnímáme celkové zlepšení školní docházky u téměř všech zapojených žáků. Také v oblasti školní úspěšnosti hodnotíme projekt velmi kladně. U podstatné části dětí došlo ke zlepšení prospěchu nebo k jeho udržení. Také v oblasti chování došlo ke zlepšení u téměř všech dětí zapojených do projektu,“ potvrdil terénní pracovník.

Budoucnost podpory ohrožených žáků v Ostravě

Zástupci škol i města Ostravy se shodují, že pozice terénního pracovníka je pro školy nenahraditelná a měla by být systémově zakotvena. Projekt zároveň poukázal na nutnost zlepšení spolupráce s rodinami, posílení personálního zajištění školních poradenských týmů a hlubšího propojení vzdělávacího systému se sociálními službami. Město Ostrava plánuje v podpoře ohrožených žáků pokračovat a dále rozvíjet spolupráci s neziskovým sektorem, školami a dalšími institucemi. Cílem je vytvořit inkluzivní a podpůrné prostředí, které umožní každému dítěti naplno rozvinout svůj potenciál.

Projekt byl realizován oddělením strategie a projektů ve vzdělávání, odboru kultury a školství Magistrátu města Ostravy díky finanční podpoře z operačního programu Zaměstnanost + vyhlášeného Ministerstvem práce a sociálních věcí ČR, stejně jako dotací z Evropské unie.

Zdroj: TZ Statutární město Ostrava

RELATED ARTICLES