Středa, 30 dubna, 2025

Trh práce vstupuje do období strukturálních změn, stále však chybí kvalifikovaní specialisté. Adaptaci brzdí bariéry i předsudky.

Tuzemský pracovní trh se po letech strnulosti začíná rozhýbávat. Navzdory mírnému nárůstu nezaměstnanosti během uplynulé zimy však zaměstnavatelé i nadále čelí dlouhodobému problému: nedostatku kvalifikovaných lidí. Ukazují to aktuální data společnosti Alma Career, která vycházejí z nedávného průzkumu mezi zaměstnavateli a také z čerstvých dat pracovních portálů Jobs.cz a Prace.cz za první čtvrtletí roku 2025.

Podíl nezaměstnaných podle Úřadu práce sice během zimy mírně vzrostl až na 4,4 % ke konci února, nárůst však byl do velké míry způsoben jednoduší registrací nových uchazečů. Dle posledních dostupných dat Eurostatu a ČSÚ, která jsou srovnatelná napříč Evropou, míra nezaměstnanosti v ČR na úrovni 2,7 % ke konci února nadále zůstala vedle Polska a Malty jednou z nejnižších mezi zeměmi EU. Celkem 3,2 % pracovních míst v české ekonomice zůstává neobsazených, což je čtvrtý nejvyšší podíl v EU po Belgii, Nizozemí a Rakousku.

Jednoduše řečeno: lidí v evidenci Úřadu práce sice dočasně přibylo, podstatná část ale i nyní dokáže novu práci najít poměrně rychle. Data Alma Career ukazují, že poptávka po pracovnících zůstává v Česku celkem stabilní a v některých sektorech dokonce trvale vysoká. Během 1. čtvrtletí 2025 bylo na nejpoužívanějších pracovních portálech Jobs.cz a Prace.cz zveřejněno celkem 113 398 pracovních nabídek. To je jen mírný meziroční pokles o 5,4 %. Čtyři pětiny společností s více než 10 zaměstnanci letos alespoň částečně nabírají – zpravidla jako náhradu za odcházející kolegy. Aktivní nábor nových lidí letos plánuje plná třetina zaměstnavatelů. Naopak jen 17 % firem snižuje nebo plánuje snižovat stavy, navíc většinou mírně – do 5 % z počtu zaměstnanců.

Zájemců přibývá, lidé v profesích s konkrétní kvalifikací však stále chybějí

Zároveň roste počet lidí reagujících na pracovní nabídky – alespoň jednu reakci poslalo v prvním čtvrtletí tohoto roku bezmála 345 tisíc lidí, což představuje meziroční nárůst o 10,1 %. Celkově zájemci na všechny obsazované pozice během 1. čtvrtletí přes pracovní portály a další služby Alma Career zaslali 2 152 544 reakcí, což je o 9,2 % více než za stejné období vloni.

Na první pohled by se mohlo zdát, že se trh vrací k určité rovnováze – neuspokojená poptávka se neprohlubuje, dostupných kandidátů postupně přibývá. Ti však často nenaplňují očekávání a potřeby zaměstnavatelů. Do určité míry se tak poptávka s nabídkou nepotkává – ať už odborně, nebo geograficky. Zásadní nerovnováha panuje zejména v technických profesích, zdravotnictví a ve specializovaných službách.

Krize kvalifikovaných profesí: technici, vývojáři, zdravotníci

Pozice, které firmy poptávají opakovaně a dlouhodobě, často zůstávají neobsazené. Kritický je zejména nedostatek lidí v technických oborech a stále více také ve zdravotnictví a sociální péči – třeba u zdravotních sester dostanou zaměstnavatelé v průměru pouze 4 reakce na inzerát. U pozic projektantů či vývojových inženýrů jsou to necelé 4 reakce na inzerát, elektroinženýři či stavbyvedoucí dokonce jen zhruba 3. Pro slušný výběr vhodného kandidáta je přitom zapotřebí v průměru alespoň 10 reakcí. Hodnoty pod pět už znamenají vážný problém – jde o extrémně těžko obsaditelné pozice, pro které zhruba ve 20 až 35 % případů zaměstnavatelé nezískají ani jednoho vhodného kandidáta.

Naopak některé obecnější profese, u nichž často stačí nižší kvalifikace, mají vysoký počet reakcí – recepční s průměrem 45, číšníci a servírky s 32, pracovníci back office s 31 či fakturanti s bezmála 30 reakcemi na 1 pozici. Tyto profese zaměstnavatelé na rozdíl od specializovaných pozic výrazně častěji otevírají absolventům všech typů škol – a to i bez předchozí praxe.

Vybrané často inzerované pozice s nejvíce zaslanými CV kandidátů:

Vybrané často inzerované pozice s nejméně zaslanými CV kandidátů:

Nízká mobilita a ochota ke změnám práce zpomaluje adaptaci české ekonomiky

Jedním z důvodů přetrvávajícího nesouladu na trhu je i nízká ochota lidí měnit práci z vlastní vůle v situaci, kdy by si sami mohli z dostupných příležitostí vybírat – tedy dříve, než jsou k tomu donuceni nepříznivými okolnostmi. Podle dat Alma Career se nyní snaží aktivně hledat novou nebo lepší práci jen necelých 15 % všech zaměstnaných. Třetina uvádí, že by odešla, kdyby dostala nabídku za lepších podmínek, další třetina by změnu v takové situaci zvažovala – většina však aktivně nové příležitosti nevyhledává.

Důvodem nejsou jen objektivní překážky, ale i psychologické a praktické bariéry. Nejčastějšími překážkami jsou finanční závazky, chybějící rezervy pro případ výpadku příjmu, obavy z nejistoty při přechodu k novému zaměstnavateli nebo pocit, že na trhu nejsou vhodné pozice odpovídající kvalifikaci. Roli hraje i nízké sebevědomí, strach z odmítnutí či zakořenění v komfortní zóně. Lidé často podceňují své schopnosti nebo nemají přehled o možnostech na trhu. Firmy tak musí překonávat nejen konkurenci, ale i vnitřní bariéry samotných uchazečů. Ochota ke změně je přitom nižší právě u chybějících kvalifikovaných specialistů než u lidí s nižším vzděláním či obecnějším profilem.

Recept na oživení v náročné době: rekvalifikace, vzdělávání, podpora změn a odvaha jednat

„Český trh práce potřebuje skutečně ožít a výrazně rychleji a lépe se adaptovat na nastávající změny ve struktuře poptávaných pracovních pozic a kvalifikací pro ně potřebných. Proto nestačí jen popisovat problémy. Potřebujeme konkrétní změny, které se projeví v každodenní praxi. Nestačí mluvit o celoživotním vzdělávání a otevírat další libovolné kurzy a školení – musíme konečně začít nabízet takové, které odrážejí skutečné potřeby ekonomiky. To znamená jednoduché přihlášení, flexibilní formáty výuky i jejího financování a zejména propojení s konkrétními pracovními příležitostmi. Zaměstnavatelé by se zároveň měli přestat bát otevřené komunikace o pracovních podmínkách. Férovost a minimálně základní transparentnost ve mzdách, benefitech i firemní kultuře už dnes nejsou bonus ale standard, který lidé očekávají. Flexibilita a autonomie v práci či vzdělávání, profesní a kariérní rozvoj by neměly být jen módní výrazy. Musí se stát základem nabídky, a to pro všechny zájemce bez ohledu na věk, pohlaví či jiné obecné atributy – což výrazně podtrhává rychlé stárnutí české populace. Zajímavé posily do týmu nezíská firma, která slibuje „mladý a dynamický kolektiv“, ale ta, která umí věrohodně ukázat, že člověk u ní dále poroste – odborně i lidsky – a že díky ní bude mít velmi dobrou perspektivu uplatnění i v budoucnu. Lidé už dnes obvykle nehledají jen jakoukoliv práci. Hledají zajímavou příležitost, smysl a férové zacházení,“ sumarizuje v kostce kroky vedoucí k větší flexibilitě pracovního trhu Tomáš Ervín Dombrovský, analytik Alma Career a na závěr doplňuje: „Současná situace na trhu práce není jen výsledkem dočasných výkyvů, ale hlubších strukturálních změn. Aby se Česko stalo konkurenceschopnou ekonomikou založenou hlavně na inovacích a odbornosti, je nutné co nejlépe propojit potřeby a možnosti zaměstnavatelů s očekáváním a potenciálem lidí. Vyžaduje to větší otevřenost firem, odvahu jednotlivců i účinnější podporu v rámci systému. Jinak riskujeme, že se místo potřebné transformace budeme motat v kruhu nevyužitých příležitostí coby nadále sice laciní, ale neprůbojní subdodavatelé s nízkou přidanou hodnotou. V krajním případě bychom se tak mohli dostat až do paradoxní situace, kdy nám na jedné straně začne rychleji narůstat podíl dlouhodobě nezaměstnaných, a na straně druhé podíl pozic, na které zaměstnavatelé nebudou schopni získat žádné vhodné kandidáty. To by pro českou společnost i ekonomiku bylo zcela neúnosné.“


O ALMA CAREER

Alma Career je lídrem v oblasti náborových služeb a provozuje pracovní portály v regionu Adriatik, střední Evropě, Pobaltí a Finsku. Každý měsíc propojuje miliony uchazečů s pracovními příležitostmi – nabízí více než 1,3 milionu volných pozic, eviduje téměř 15 milionů pracovních žádostí a více než 5 milionů návštěvníků. Její služby využívají také 2 miliony uživatelů s aktivními pracovními upozorněními. Alma Career staví na technologických inovacích a práci s daty, čímž pomáhá firmám i uchazečům najít ideální spojení. S dosahem přibližně 70 milionů lidí v Evropě, ročním obratem 110 milionů eur a týmem 650 odborníků na nábor ve střední a východní Evropě (2024) patří mezi klíčové hráče na trhu.

Alma Career je globální společnost s lokálním srdcem – dokonale rozumí specifikům jednotlivých trhů, těží z dlouholetých zkušeností a přináší řešení šitá na míru.
Působí přímo v Bosně a Hercegovině, Chorvatsku, Česku, Estonsku, Finsku, Lotyšsku, Litvě, Severní Makedonii, Slovensku a Slovinsku. Dále spolupracuje s partnery v Albánii, Bulharsku, Černé Hoře a Rumunsku a má minoritní podíl v Srbsku. Alma Career je také členem The Network – globální aliance předních pracovních portálů, která pokrývá více než 140 zemí a provozuje přes 60 pracovních platforem.

Alma Career. Lepší svět práce pro každého

Alma Career je součástí skupiny Alma Media. Více informací: Alma Media
Alma Career působí na českém trhu pod vícero oblíbenými značkami jako je Jobs.cz, Práce.cz, Platy.cz, Atmoskop.cz, mobilní aplikace Práce za rohem a další. Více informací naleznete na Alma Career Czechia.

Zdroj: TZ Alma Media

RELATED ARTICLES