V Česku tvoří generace Z přibližně 20 % populace, přičemž jejich počet je výrazně nižší než u generace baby boomerů. Tato situace dává mladým lidem větší možnost výběru zaměstnání, zatímco zaměstnavatelé se musí přizpůsobit jejich očekáváním. Podle průzkumu Talent Shortage 2025 společnosti ManpowerGroup bojuje 66 % zaměstnavatelů s nedostatkem talentů. Firmy proto musí pochopit motivace a pracovní návyky generace Z, aby získaly a udržely klíčové talenty.
Co mladá generace od zaměstnavatelů očekává?
Generace Z, tedy lidé narození mezi lety 1996 až 2012, vyrůstala v digitální době, což se odráží v jejich očekáváních na pracovním trhu. 88 % zaměstnanců z této generace uvádí, že klíčové životní události, jako byla pandemie, ovlivnily jejich pohled na práci. Jaroslava Rezlerová, generální ředitelka ManpowerGroup ČR, potvrzuje:
„Tato generace je samostatná, rychle se učí a preferuje flexibilní pracovní prostředí. Přináší do pracovního prostředí čerstvé pohledy a inovace. Jsou skvělými týmovými hráči, pokud vidí smysl ve své práci. Příklady z praxe ukazují, že firmy, které se přizpůsobily potřebám generace Z, zaznamenaly zvýšenou produktivitu a nové přístupy.“
Podle ManpowerGroup Index trhu práce Q1 2025 je nábor a rozvoj dovedností generace Z prioritou pro 28 % zaměstnavatelů. Michaela Roško, Group HR Director Wikov Industry a.s., zdůrazňuje:
„Generace Z je pro nás klíčová. Přináší nové nápady a energii, které jsou pro naši firmu neocenitelné. Abychom je přilákali, sázíme na upřímnost, inovace a příběhy, které mají smysl. Chceme vytvořit prostředí, kde se mladí lidé cítí oceněni a mají možnost rozvíjet svůj talent.“
Nový trend – conscious unbossing
Generace Z odmítá tradiční firemní hierarchie a autoritativní vedení. Namísto toho upřednostňuje mentorský přístup, menší kontrolu a sdílenou odpovědnost. Jaroslava Rezlerová vysvětluje:
„Šéfa chtějí vnímat a brát spíše jako mentora, který jim poradí, když budou potřebovat, ale nebude jim nic nařizovat, ani je přehnaně kontrolovat. Ukazuje se stále více, že pro mladé je důležité, aby byli vnímáni jako rovnocenní partneři, než aby vykonávali jen to, co se jim řekne.“
Tento přístup si firmy osvojují nejen kvůli atraktivitě pro mladé pracovníky, ale také proto, že vede k vyšší produktivitě a angažovanosti zaměstnanců.

Smysluplná práce jako priorita, ale finance jsou pro ně stále důležité
Podle ManpowerGroup více než 75 % generace Z klade důraz na firemní kulturu a hodnoty. Mladí zaměstnanci očekávají od firem transparentnost, autentické jednání a odpovědnost vůči životnímu prostředí. Gabriela Kahounová, Group People & Culture Director HOPI HOLDING a.s., potvrzuje:
„Během pohovorů vnímáme, že generace Z klade velký důraz na možnost kariérního růstu a ESG aktivity. Transparentnost, společenská odpovědnost a udržitelnost jsou pro ně klíčové.“
Podle průzkumu Deloitte 69 % české generace Z věří, že firmy by měly dělat více pro udržitelnost.
Stres a vysoká fluktuace
47 % pracujících z generace Z plánuje v příštích šesti měsících opustit svou současnou práci, přičemž 52 % z nich pociťuje vysokou míru stresu. Jaroslava Rezlerová upozorňuje:
„Zaměstnavatelé musí s tímto faktem počítat. Tlačit na mladé a dělat dusno nefunguje. Když se jim nebude něco líbit, tak odejdou do jiné práce.“
Aby si zaměstnavatelé generaci Z udrželi, zlepšují technologické nástroje (76 %), zavádějí opatření pro pohodu zaměstnanců (75 %), nabízejí flexibilní pracovní dobu a kariérní růst (73 %). Gabriela Kahounová dodává:
„Také v HOPI HOLDING vnímáme potřeby mladé generace, která preferuje práci na dálku, chce profesně růst a cítit se v práci dobře. Proto se snažíme rozvíjet naši
e-learningovou platformu, kde zaměstnanci najdou zajímavá školení, letos otevíráme Talent program a důležité je pro nás i roční hodnocení zaměstnanců. Pravidelná zpětná vazba pomáhá nejen zaměstnancům, ale i celé společnosti k neustálému zlepšování.“
Budoucnost pracovního trhu
Generace Z přetváří pracovní trh a přináší nové nároky na zaměstnavatele. Některá odvětví, jako IT či telekomunikace, jsou již připravena, ale v jiných, například ve výrobě, bude přizpůsobení složitější. Jaroslava Rezlerová uzavírá:
„Jedno je jisté, budoucnost práce čekají velké změny, na které se budou muset zaměstnavatelé připravit a my jim v tom rádi pomůžeme.“
Zdroj: TZ ManpowerGroup, Komunikační agentura Seteva
Ilustrační obrázek vytvořila umělá inteligence