Větší změnu své identity značka ŠKODA za posledních 30 let nezažila. Vedle nového designového jazyka chystá automobilka i modernizaci designu značky. Součástí této modernizace je i nové logo ŠKODA.
„S novou firemní identitou posouváme vzhled celé značky na vyšší úroveň. Vyvíjí se nejen naše produktové portfolio, ale také naši zákazníci. A my to vnímáme jako ideální příležitost, jak značku přizpůsobit desetiletí transformace a upravit její vzhled potřebám a očekáváním zákazníků. Naše nová korporátní identita podtrhuje moderní a osobitý design a jasně ukazuje náš přístup, který je v první řadě digitální. Jsem přesvědčen, že se zákazníkům bude líbit!“ shrnuje novinky Martin Jahn, člen představenstva společnosti ŠKODA AUTO zodpovědný za prodej a marketing.
Impulsem ke změně se mimo jiné stala strategie NEXT LEVEL ŠKODA Strategy 2030, která posouvá automobilku více k elektrifikaci a digitalizaci. Těmto dvěma trendům se musela přizpůsobit i identita značky, včetně zpracování loga a celkového přístupu k brandingu. „Čím dál intenzivnější využívání loga v různých digitálních formátech nás přimělo vytvořit jeho novou podobu ve dvojrozměrné grafice, které je na displejích i v tisku snáze rozpoznatelné a výraznější než stávající trojrozměrné provedení,“ vysvětluje principy změn Petra Mackeová z marketingového oddělení automobilky.
Stále zelená identita
Vedle nového pojetí grafiky doznal branding značky i dalších změn. Nově bude firma využívat slovní nápis ŠKODA a tradiční okřídlený šíp v prstenci více odděleně, z nápisu se stane hlavní komunikační nástroj. Toto typografické logo se objeví nejen na zádi aut ŠKODA, jako tomu bylo v posledních letech, ale také na přídi.
Aby nápis získal na výrazu, dostal novou podobu s integrovaným háčkem, pracuje se symetrií a kombinací oblin a hran. „Háček pro nás byl výzvou, z globální perspektivy bývá pro většinu našich zákazníků matoucí. V nové podobě bude integrovaný a splyne se symetrií loga, zákazníci na domácím trhu a některých dalších ho přitom v nápisu rozpoznají,“ popisuje významnou změnu Martin Pavlík, druhý člen marketingového týmu, který novou identitu značky připravoval.
Změnou, byť ne tak zásadní, prošel i symbol okřídleného šípu. Logo se dočkalo na první pohled patrného zjednodušení, nově bude vykresleno v ploché podobě a automobilka u něj může výrazněji pracovat s barvami. „Tato jednoduchá dvourozměrná verze vypadá působivěji zejména na mobilních zařízeních a umožňuje flexibilní integraci do různých formátů. ŠKODA AUTO touto změnou reaguje na posun k ještě větší digitalizaci komunikace. Součástí nové identity jsou totiž i dva nové odstíny zelené, smaragdová a elektrická zelená. Jen málokterá značka má zelenou barvu ve své DNA zakořeněnou tak jako ŠKODA. Nové odstíny zachovávají propojení s historií, zároveň ovšem přinášejí osvěžení a více odkazují na elektromobilitu,“ říká Petra Mackeová.
165 návrhů a více než rok práce
Na tvorbě nové identity značky pracoval jen velmi malý tým s podporou napříč celou automobilkou. Práce zabraly přes rok a z počátku tým pracoval s celkem 165 návrhy, z nichž postupně vykrystalizovala trojice „finalistů“. Tu pak automobilka podrobila důkladnému testu, kterého se účastnilo přes 2 200 respondentů z Česka, Německa, Itálie, Norska, Indie a Izraele. Na základě jejich zpětné vazby zvítězila právě představená podoba loga.
„Každá změna je výzva. Je přirozené, že někdo změny úplně nevítá, jiný je podporuje. V nové podobě identity sehrávají názory zákazníků klíčovou roli, což vychází z hodnot naší značky. Prostřednictvím klinických studií víme, že jsme v nové podobě značky dosáhli vyvážených a progresivních změn, které pamatují především na zákazníky a také reflektují naši strategii,“ konstatuje Martin Pavlík.
S novým logem se zákazníci a fanoušci značky ŠKODA začnou setkávat postupně. Nejprve se objeví v komunikačních materiálech, od roku 2024 se logo začne objevovat i na nově představovaných modelech. Postupně se logo a další prvky značky objeví v infotainmentech vozů a také u dealerů.
Zdroj: www.skoda-storyboard.com