Sobota, 28 září, 2024

Filosofické myšlenky promítnuté do módních kolekcí  

Prošla tvrdou školou pařížské Haute Couture a zúročila, co se naučila – začínala s málem, vytrvala a vybudovala vlastní úspěšnou značku.

Deniso, módní značku DENISA DOVALA jste založila v roce 2016 a od té doby jste dosáhla mnoha úspěchů. Který z nich pro vás znamenal největší osobní výzvu a proč?

Asi největším úspěchem pro mne bylo u toho všeho setrvat. Dokonce jsem i slyšela od některých, že bych se už na tvorbu měla vykašlat a najít si normální práci. Ještě, že jsem to neudělala. Za úspěch také považuji i fakt, že jsem nesklouzla zcela k prodejní komerční tvorbě a mám prostor a finance na to se i umělecky vyjádřit a jednou za čas udělat kolekci, která je mou osobní a niternou zpovědí. 

„Asi největším úspěchem pro mne bylo u toho všeho setrvat. Dokonce jsem i slyšela od některých, že bych se už na tvorbu měla vykašlat a najít si normální práci.“

Vaše značka se vyznačuje používáním přírodních/zajímavých materiálů a ručním šitím každého kusu. Co vás vedlo k tomu, že jste se zaměřila konkrétně na tento způsob výroby?

V kolekcích, které jsou autorskou uměleckou tvorbou, se stavím k mnoha modelům jako k takovým sochám, které tvaruji, a to si žádá spoustu ručního šití. Pokud se jedná o materiály, tak miluji buďto efektní materiály, které se dají tvarovat a transformovat, a pro prodejní kolekce vybírám materiály, které jsou nejen pohodlné a příjemné, ale i funkční a pro klientku praktické. 

Co vás inspiruje při tvorbě nových kolekcí?

Signifikantní jsou pro mne především filozofická témata. Inspiruji se svými myšlenkami, které mě vedou k otázce lidské existence, reinkarnace našich duší, nebo třeba i k vesmíru či historii naší existence. 

Měla jste možnost pracovat v ateliéru světoznámé Iris van Herpen. Jak vás tato zkušenost ovlivnila?

Bylo to neskutečné, musela jsem hodně nabourat svou komfortní zónu. Všechno bylo neznámé, nové. Zároveň byla práce poměrně hodně náročná, měla jsem většinou jen den volna v týdnu, práce od pondělí do soboty od devíti do sedmi. Takže dost kruté. Vytvořila jsem však modely, které se staly součástí pařížské Haute Couture, a to bylo nádherné. Šila jsem šaty pro Beyoncé, pro Björk a další. Avšak věděla jsem, že by mě hodně trápilo, kdybych všechno to úsilí pak nevyužila pro svou vlastní tvorbu, a tak jsem si uvědomila, že moje cesta je jasná. Pracovat pouze sama na sebe a vybudovat silný kreativní brand. 

Stala jste se ambasadorkou projektu The ŽENY. Jaké hodnoty a myšlenky projektu jsou vám osobně nejbližší?

Já jsem tak trochu v hloubi duše feministka, ale zároveň tak strašně moc typická ženská, že už to ani více nejde. Proto projekt, který se zaměřuje na ženy, na jejich sílu, úspěchy a složité životní příběhy je podle mne přesně to, co bychom měli ve společnosti vídávat stále častěji – a jsem proto ráda, že máme zrovna The ŽENY

„Proto projekt, který se zaměřuje na ženy, na jejich sílu, úspěchy a složité životní příběhy je podle mne přesně to, co bychom měli ve společnosti vídávat stále častěji.“

Projekt se snaží poukázat na fakt, že překonávání složitých překážek je možné a je to hlavně potřeba. Jaké největší překážky jste musela vy sama při své cestě překonat? 

Teď jsem si vzpomněla na takové škaredé, ale pravdivé rčení, že peníze vládnou světu. Ano, ten problém nedostatku přišel do mé rodiny v mém dospívání, pokračoval na vysoké a v pracovních začátcích mne pořád doprovázel. A mohu říci, že v tvorbě a práci na vlastní značce dost brzdil. Naštěstí dnes tomu tak není a já to překonala. Dále to rozhodně je práce s vlastním egem a pocit neuznanosti, kdy jsem jednu dobu byla velice nešťastná právě kvůli pocitu profesní méněcennosti. Avšak vše bylo jen v hlavě a já jsem se toho naštěstí zbavila. 

Co byste poradila mladým ženám, které teprve začínají svou kariéru?

Buďte trpělivé. Pokud setrváte a poučíte se ze svých chyb, úspěch se dostaví. 

Děkujeme za rozhovor.

Zdroj: redakce


Ředitelka projektu: Mgr. Vindy Krejčí Šmehlík

Fotograf a kameraman: Adam Michna

Makeup: Kristina Dittrich

Hairstyling: Ing. Ellen Sýkorová

Styling: Luděk Šmehlík, DiS.

Grafika: Bc. Tereza Maštalířová

Backstage fotograf: Dominika Mlýnková

Backstage kameraman: Jonáš Moj

Webové stránky: Ing. Nikola Adámková

Produkce: Bc. Vanesa Hardt

Asistent marketingu: Adéla Wrzecionková

www.thezeny.cz

RELATED ARTICLES