Více než polovina Čechů už dnes při placení sahá po mobilním telefonu. Stále častěji ale zkoušejí i další platební inovace – například chytré prsteny a náramky, které už vyzkoušel každý desátý Čech. S rozšiřující se nabídkou nových platebních možností klesá i potřeba nosit fyzickou platební kartu. Dnes ji za nezbytnou považuje už jen 53 procent Čechů. Vyplývá to z nového průzkumu[1] společnosti Mastercard.
V České republice vlastní chytrý telefon 95 procent dospělých a většina lidí ho u sebe nosí častěji než peněženku. Proto se mobil stal nejpřirozenějším platebním nástrojem. Tento trend potvrzují i aktuální data – placení mobilem už vyzkoušelo 54 procent Čechů, což je meziroční nárůst o 10 procentních bodů.
„Český trh je dlouhodobě velmi otevřený technologickým inovacím, což se odráží i v oblasti plateb. Češi rádi zkoušejí nové způsoby placení, které jim přinášejí větší pohodlí a bezpečnost. Na datech jasně vidíme, že plastová karta ustupuje do pozadí a hlavním platebním nástrojem se stávají mobilní telefony, chytré hodinky a nově také prsteny a náramky. Trend je jasný – platíme tím, co máme nejblíže po ruce. A díky technologii tokenizace jsou tyto platby nejen pohodlnější, ale i bezpečnější,“ uvádí Jana Lvová, generální ředitelka společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.
Kromě mobilních telefonů jsou stále populárnější i platby chytrými hodinkami, které v současnosti využívá pětina Čechů – meziročně o 5 procentních bodů více. Lidé je volí především v situacích, kdy nemají po ruce telefon, nebo když chtějí platit rychle a bezstarostně, například při sportu nebo neplánovaných nákupech.
V podobných situacích Češi začínají využívat i úplné novinky na poli platebních inovací: náramky nebo prsteny. Jejich uživatelé na nich oceňují především design, ale také jejich funkčnost, protože se nemusí nabíjet. Aktuálně platbu prstenem vyzkoušelo 9 procent zákazníků, platebním náramkem pak dokonce 10 procent a jejich počet se postupně zvyšuje.
Rostoucí popularitu nositelné elektroniky potvrzuje i nárůst aktivovaných platebních karet v těchto zařízeních. V České republice se jejich počet od roku 2022 téměř zdvojnásobil. Nejvíce se přitom platby těmito chytrými zařízeními využívají v letních měsících, kdy jejich podíl roste až o 16 procent.
Klíčovou roli v těchto trendech hraje technologie tokenizace. Zatímco v roce 2021 tvořily podle dat Sdružení pro bankovní karty tokenizované platby jen 19 procent všech transakcí, v roce 2024 už dosáhly podílu 43 procent, tedy 1,3 miliardy transakcí.
O společnosti Mastercard
Mastercard podporuje výkon ekonomik a posiluje postavení lidí ve více než 200 zemích a teritoriích světa. Společně se svými zákazníky buduje Mastercard udržitelnou ekonomiku, v níž dokáže prosperovat každý. Společnost podporuje širokou škálu digitálních platebních možností, které zajišťují zabezpečené, jednoduché a chytré transakce dostupné každému. Vzájemné propojení technologií, inovací, partnerství a sítí společnosti Mastercard vytváří jedinečný soubor produktů a služeb, které lidem, firmám i veřejným úřadům umožňují naplňovat jejich maximální potenciál.
Zdroj: TZ Mastercard
[1] Průzkum Mastercard iResearch zrealizovala výzkumná agentura G82 v prosinci 2024 na reprezentativním vzorku 1 204 českých respondentů.