Kulturní institut Česká centra společně s Kanceláří generálního komisaře EXPO a odbornou veřejností vyhodnotily přihlášky z otevřené výzvy pro kulturní program na blížící se světovou výstavu v Japonsku. O jeho konečné podobě se bude jednat s třicítkou uchazečů. Jsou mezi nimi například společný projekt České filharmonie a Cirku La Putyka či Národní divadlo Brno. Nechybí zástupci progresivních osobností a uskupení, jako je varhanice a skladatelka Katta Vox, písničkářka Anna Blomqvist Vaverková či kolektiv Lunchmeat, který propojuje elektronickou hudbu s digitálním uměním.
Porota během září vybírala finalisty z rekordních 186 přihlášek. Kulturní program doplní byznysový rozměr české účasti na výstavě EXPO 2025 v Ósace.
Vzhledem k architektuře českého pavilonu, jejíž součástí je multifunkční auditorium, i jeho atraktivní a dostupné poloze se hledají projekty určené především pro vnitřní prezentaci. Ústředním tématem výstavy je Vytváření budoucí společnosti pro naše životy. Tématem české účasti pak Talent a kreativita pro život.
„Velmi si vážíme zájmu kulturní obce o zapojení se do programu českého národního pavilonu na EXPO 2025. A těší náš, že jsme měli k dispozici bohatý výběr projektů. Všem zájemcům děkujeme. V tuto chvíli jsme v kontaktu s umělci či uměleckými skupinami a tělesy, které postoupily do užšího výběru. S nimi budeme diskutovat o parametrech a možnostech financování jejich účasti. Program musí tvořit nejen individuálně výrazné projekty s mezinárodní reputací, ale i v celku musí reprezentovat rozmanitou a inspirující českou uměleckou a kulturní scénu,“ říká Přemysl Pela, programový ředitel kulturní části české účasti na EXPO 2025.
„Koncept české účasti na EXPO 2025 jsem postavil na síle českého talentu a kreativity, které prokazatelně pomáhají překonávat i ty nejvzdálenější hranice – a to nejen v minulosti, ale i v současnosti. Jsem přesvědčen, že český kulturní program uchvátí japonské publikum a posílí naše vzájemné vztahy v následujících letech. Stejně jako tomu bylo po úspěchu československého pavilonu v roce 1970. Musím říct, že jsme úplně nadšení, kolik přihlášek nám přišlo. Tak obrovský zájem kulturní obce jsme upřímně nečekali, moc si toho vážíme,“ říká generální komisař české účasti na EXPO 2025 Ondřej Soška.
Mezi úspěšnými projekty najdeme osvědčené stálice české hudební scény, které pro japonské publikum fungují v podstatě jako synonyma pro Česko. To jsou především projekty z oblasti klasické hudby. Ukáží se nicméně v současném světle – doplněné o inovativní a cross-žánrové propojení s dalšími uměleckými soubory. Platí to i o plánovaném vystoupení České filharmonie a Cirku La Putyka.
„Česká filharmonie si v rámci zahajovacího večera festivalu Smetanova Litomyšl vyzkoušela spolupráci s Cirk La Putyka. Na základě tohoto úspěšného projektu, který bavil jak hudebníky, tak publikum, jsme tento projekt prostřednictvím otevřené kulturní výzvy nabídli organizátorům EXPO 2025 a jsme rádi, že byl vybrán do programu Národního dne české účasti, na který se velmi těšíme a věříme, že osloví japonské publikum, které je známé svou láskou k české hudbě,“ říká generální ředitel České filharmonie David Mareček.
Vedle programové kvality projektu porota zohledňovala zejména česko-japonskou kulturně-uměleckou vazbu. Pro české umělce a umělkyně jde o mimořádnou příležitost se prezentovat na světové scéně, součástí jednání s nimi je tak i kofinancování jejich účasti.
Jiné projekty zaujaly porotu svou tvůrčí inovativností či využitím moderních technologií, například zástupci scénického umění a nového cirkusu či progresivní hudební scény. Program neopomene ani nejmenší návštěvníky EXPO, pro ně se chystají loutkařská představení a dětské hudební produkce.
Mladá generace umělců bude zastoupena také violoncellistou Tomášem Jamníkem, který mimo Česko působí také v německé metropoli. „Pokud má někde smysl propagovat českou kulturu, je to právě v Japonsku, kde je vždy vřele vítána a očekávána. Při každé návštěvě této země obdivuji, jak moc si váží klasické hudby – překrásné a akusticky vyladěné sály bývají zaplněny nadšenými posluchači, kteří leckdy vytváří atmosféru jako na rockovém koncertě. Myslím, že se od sebe navzájem stále můžeme mnoho naučit,“ dodává k účasti na kulturním programu českého národního pavilonu.
Odbornými partnery kulturní výzvy jsou Institut umění – Divadelní ústav, příspěvková organizace Ministerstva kultury podporující prezentaci živého umění v zahraničí, a servisní organizace Nová síť podporující živé umění a otevřenou kulturu. Nová síť je mimo jiné správcem Českého kulturního networku Nová síť, který sdružuje více než 30 organizací napříč regiony Česka.
Kulturní výzva byla vyhlášena v červenci 2024, přičemž běžela zhruba dva měsíce. V polovině září pak zasedla odborná porota. Finalizace kulturního programu bude probíhat v následujících dvou měsících.
O českém pavilonu na EXPO 2025
Kancelář generálního komisaře vyhlásila v prosinci 2022 po více než dvaceti letech otevřenou anonymní architektonickou soutěž o návrh národního pavilonu pro EXPO 2025. Přihlásilo se do ní 38 soutěžních týmů, z nichž odborná porota v čele se světově uznávanou architektkou Evou Jiřičnou vybrala v březnu 2023 vítězný design ve tvaru skleněné spirály od studia Apropos Architects. Nosnou konstrukci stavby budou tvořit moderní dřevěné panely, fasádu pak umělecké sklo, které má v Česku několikasetletou tradici. Národní pavilon nabídne důstojné zázemí české účasti na EXPO 2025, které se bude konat od dubna do října 2025 na umělém ostrově Yumeshima v Ósackém zálivu. V pavilonu se bude nacházet stálá expozice, multifunkční auditorium, zázemí pro obchodní jednání, restaurace, VIP lounge a před pavilonem bude pro návštěvníky k dispozici odpočinková zóna s výhledem na moře.
Zdroj: TZ Kancelář generálního komisaře, EXPO