Na světové výstavě EXPO 2025 v japonské Ósace představí Česko originální umělecký koncept, který vznikl pod vedením uznávaného sochaře a designéra Ronyho Plesla. Expozice, inspirovaná životní filozofií Alfonse Muchy, propojí monumentální skleněné plastiky, současnou malbu Jakuba Matušky aka Maskera a imerzivní audiovizuální instalaci Lunchmeat Studia.
Koncept návštěvnické cesty kurátorsky zaštiťuje historička umění Lucie Drdová. Nadčasová expozice reflektuje téma české účasti: „Talent a kreativita pro život“.
Český pavilon na EXPO 2025: Umění, historie a moderní technologie
Český pavilon propojuje symboliku díla Alfonse Muchy se současným uměním. Multimediální instalace, inspirovaná Muchovým nedokončeným triptychem Tři věky (Věk lásky, Věk rozumu, Věk moudrosti), vytvoří dynamické prostředí, kde návštěvníci zažijí kulturní transformaci skrze interaktivní expozici.
„Český pavilon na EXPO 2025 představí návštěvníkům jedinečnou syntézu tradičního umění a moderní kreativity. Základním kamenem naší koncepce je dílo Alfonse Muchy, proto jsme symbolicky zvolili den jeho 165. narozenin, 24. července 2025, jako český národní den.“ vysvětluje Ondřej Soška, generální komisař české účasti na EXPO 2025.
Návštěvnická cesta: Sklo, světlo a umění
Český pavilon na EXPO 2025 bude hostit unikátní multimediální instalaci, vytvořenou týmem renomovaných umělců.
Klíčové prvky českého pavilonu:
- 🏛 „Stromy rostou z nebe“ – monumentální skleněné sousoší Ronyho Plesla, poprvé představené na Benátském bienále 2022
- 🎨 Dvě stě metrů dlouhý kresebně-malířsk narativ Jakuba Matušky aka Maskera –vizuální příběh se metaforicky roztáčí do spirály jako komentář lidského usilování od bazální každodennosti, subjektivního vnímání až po archetypální či dějinné konotace.
- 🔊 Audiovizuální instalace Lunchmeat Studia – třicetikanálová zvuková kompozice, interaktivní světelné efekty
- 🌿 „Herbarium“ od Lasvitu – zachycení krásy rostlin ve skle pomocí inovativní unikátní technologie
- 🔥 Technologie Vitrum Vivum – revoluční metoda tavení skla, umožňující tvorbu plastik bez technologických omezení – vyvinuté sklářem Jiřím Šínem ve spolupráci s Ronym Pleslem



„Vedle historického odkazu je neméně důležitým motivem téma samotného EXPO, které akcentuje zaměření se na utváření budoucí společnosti pro naše životy, respektive nutnost uvědomění, že každý jedinec je součástí většího celku. Podoba instalace je tedy dynamickým médiem, ve kterém je divák nepřímo, přesto však znepokojivě konfrontován s naléhavostí zásadních témat,“ doplňuje kurátorka návštěvnické cesty Lucie Drdová.
„Běžné technologie jsou odkázány na přítomnost hladiny, která vzniká v důsledku tavení skleněných tyčí v otevřené formě. Taková díla jsou pak velmi omezena strukturou, protože se buď musí lepit z několika kusů, nebo následně řezat a zbrousit do požadované podoby, ale i tvarem, protože takové formy jsou limitovány možností skládání skleněných tyčí do formy,“ vysvětluje autor výtvarného konceptu návštěvnické cesty českého národního pavilonu Rony Plesl.

Zdroj: TZ Kancelář generálního komisaře, Česká centra