Sobota, 27 července, 2024

„Nejsem knihomol, vše musím vyzkoušet,“ říká náctiletý podnikatel

V Česku přibývá středoškoláků, kteří posilují dovednosti pro pracovní trh v rozvojových programech. Školní výuka odtržena od praxe jim nestačí. Mají chuť podnikat, podílet se na společensky prospěšných projektech a zkušenosti sbírají od odborníků z firem.

K nim patří i vášnivý kutil a vynálezce Miloš. Do programu pro mladé inovátory Samsung Solve for Tomorrow vstoupil na začátku maturitního ročníku. Příležitost pracovat na vlastní technologické inovaci s podporou velké firmy si nemohl nechat ujít. „Já jsem pro každou výzvu, rád se učím novým věcem a baví mě poznávat nové lidi. A nebudu lhát, chtěl jsem i vyhrát zajímavé ceny. Hlavně ale šlo o praktické zkušenosti a kontakty, ke kterým se student střední školy běžně nedostane. Anebo spíš neví, jak se k nim dostat,“ přiznal dnes už student Vysoké školy chemicko-technologické v Praze. 

Od vítězství jeho týmu v rozvojovém programu uplynul rok. Tři kluci a jedna dívka tehdy porotu okouzlili „chytrým“ svítícím patníkem, který má potenciál zachraňovat životy. Zrealizovat prvotní nápad do funkčního prototypu patníku jim trvalo osm měsíců. „Byli jsme studenty ekonomického lycea a pustili jsme se do technologie, která má na povel svítit, plašit zvěř, vyrábět vlastní elektřinu a vyžaduje jednodušší software. Sestrojit a naprogramovat takové zařízení byla velká výzva, ale i díky podpůrnému okolí a mentorovi v programu jsme to zvládli a stálo to za to! Já nejsem typ člověka, který by seděl celý den v knížkách a studoval teorii, to mě nebaví, já musím věci vyzkoušet. Najdu si k sobě lidi, určíme si jasnou vizi a jdeme si za ní,“ vzpomínal Miloš na účast v programu. 

Už jako malý si s mámou stavěl z lega, skládal z papíru a na chatě s tátou a dědou vyráběl různé „vychytávky“ – automatická krmítka, napáječky na vodu nebo speciální vybavení na zahradu. „Vyrůstal jsem s vrtačkou a ‚přímočarkou‘ v ruce, ale program Solve for Tomorrow mě posunul mnohem dál, naučil jsem se, jak fungují programovací aplikace, jaké technologie mohu při konstruování využít, zdokonalil jsem se v prezentování, v ‚managování‘ lidí a spoustu dalšího. Přidanou hodnotou programu jsou hlavně zkušenosti, praxe a spousta extra aktivit, které se hezky vyjímají v životopisu. Díky našemu vynálezu – chytrému patníku, jsme byli několikrát v médiích, přišly pozvánky do společností i pracovní příležitosti,“ shrnul Miloš běh událostí, nastartovaných v programu. 

Byl čerstvým maturantem a z profesních nabídek si mohl vybírat. V současnosti, rok po absolvování programu, se podílí na více projektech s tematikou bezpečnosti na silnicích, vede vlastní podnikání a s kamarády z vítězného týmu dál rozvíjí svůj srdcový „patník budoucnosti“. „Děda podnikal jako lakýrník aut a táta řídí sklad autorizovaného servisu jedné automobilky, takže kolem aut jsem se motal odjakživa. Ale k problematice nehodovosti na silnicích mě přivedla až účast v programu Solve for Tomorrow. Pak už jsem měl jasno. Hned po skončení programu jsem navázal spolupráci s neziskovkou Moje Vize 0 a absolvoval stáž u Státního fondu dopravní infrastruktury. Nyní působím v pracovní skupině s úkolem snižovat počty nehod na silnicích a dál se věnuji našemu patníku i vývoji dalších preventivních zařízení pro automobilovou dopravu,“ popsal mladý inovátor.

K tomu Miloš spoluvlastní firmu na výrobu a prodej sójových svíček, doučuje na středních školách účetnictví a mentoruje o chlup mladší studenty se stejně ambiciózními projekty „pro lepší budoucnost“. „Doba jde neúprosně vpřed a já vidím, že čím mladší studenti, tím rychleji se učí novým věcem. A to jsou třeba jen o tři až čtyři roky mladší než já. Například umělá inteligence – také ji využívám, ale zatím jen na psaní textů a oni s ní dokáží tvořit fotky, videa a mnoho dalších neuvěřitelných věcí. Přistupují k výzvám jinak, přemýšlí jinak a je radost s nimi pracovat. Člověk se toho hodně naučí a hlavně – je to zábava!“ dodal vždy usměvavý student ekonomiky a managementu.

Solve for Tomorrow

Program Solve for Tomorrow je součástí globálního závazku společnosti Samsung ke vzdělávání mladých lidí s cílem rozvíjet problémové a kritické myšlení studentů při řešení společenských problémů současného světa. V duchu hlavní vize „Together for Tomorrow. Enabling people. Education for future generations“ umožňuje budoucím inovátorům dosáhnout jejich plného potenciálu a stát se další generací vůdců, kteří budou průkopníky pozitivních sociálních změn.

Realizátorem programu Solve for Tomorrow je nevládní organizace JA Czech, která se věnuje rozvoji podnikatelského myšlení na českých školách od roku 1992.

Zdroj: TZ Solve for Tomorrow, Pear_media

RELATED ARTICLES