Pátek, 30 května, 2025

Železnice není jen o kolejích

Silná značka, skvělý základ a chuť jít dál. Ondřej Vaško přichází jako nový CEO do Stadler Praha s jasnou vizí: zachovat to, co funguje, a současně otevřít firmu novým technologiím, udržitelným řešením a trendům, které hýbou oborem. Věří v sílu spolupráce, zelenou budoucnost a motivovaný tým, který stojí za změnami.

Přebíráte vedení společnosti po Bohumíru Kráčmarovi, který tuto pozici zastával patnáct let. Čekají společnost nějaké zásadní změny?

Stadler Praha bude nadále stavět na osvědčené strategii nastavené předchozím panem ředitelem. Tato vize se v minulosti ukázala jako efektivní a přínosná. Současně si však uvědomujeme dynamický vývoj trhu a měnící se potřeby našich zákazníků, a proto náš firemní rozvoj v oblasti kolejových vozidel vylepšujeme o nové prvky a inovativní přístupy. Zaměřujeme se na modernizaci klíčových procesů, zavádění pokročilých technologií a rozšiřování nabídky o řešení, která reflektují nejnovější trendy pro kolejová vozidla. Naším cílem
je nejen zachovat dosavadní úspěchy, ale také posílit naši pozici a nabídnout ještě vyšší přidanou hodnotu našich produktů.

Představíte nám vaše klíčové priority a vize pro budoucnost společnosti?

Naše vize pro budoucnost je jasná – Stadler je světovým lídrem v oboru zelených technologií v železničních vozidlech, přinášíme inovativní řešení s vysokou přidanou hodnotou. Klíčové priority pro naši pobočku spočívají v dalším rozvoji a inovacích pro stávající produkty z portfolia naší firmy včetně zelených technologií.
Proto úzce spolupracujeme s kolegy z kompetenčních center z ostatních lokací, sdílíme zkušenosti a učíme se od sebe navzájem. Výměna know-how nám
umožňuje přebírat osvědčené postupy, rozšiřovat naše znalosti a neustále zlepšovat naše fungování.

Jak chcete jako nový CEO posílit firemní kulturu a motivaci zaměstnanců?

Stabilní firemní kultura a motivace zaměstnanců jsou pro mne klíčovými pilíři úspěchu společnosti. Chci nadále vytvářet prostředí, kde se každý cítí ceněný, má prostor pro kariérní i odborný růst a jasně vidí smysl své práce. Plánuji posílit otevřenou komunikaci, zapojit zaměstnance do rozhodovacích procesů a podpořit týmovou spolupráci napříč celou organizací.

Plánujete pro zaměstnance nové rozvojové programy či změny, které podpoří jejich profesní růst a spokojenost?

Máme hotové nové rozvojové programy, které zaměstnancům pomohou rozvíjet jejich dovednosti a kariérní možnosti. Zaměříme se na školení v oblasti leadershipu, rozvoji talentů, nových specializací nutných pro nové trendy v kolejových vozidlech. Důležitou součástí našich plánů je také podpora inovací – chceme dát zaměstnancům prostor pro nové nápady a zajistit, aby měli k dispozici potřebné nástroje pro jejich realizaci.

Budete rozšiřovat spolupráci s českými dodavateli?

Dlouhodobě spolupracujeme s českými dodavateli, kteří nám dodávají komponenty pro naše kolejová vozidla. Tato spolupráce je pro nás důležitá a chceme ji i nadále rozvíjet. V rámci našich plánů zvažujeme rozšíření
spolupráce i o nové dodavatele, kteří mají inovativní řešení nacházející uplatnění na našich produktech.

Jaká je vaše spolupráce s univerzitami?

Zde vidíme velký potenciál, proto plánujeme rozšířit naše aktivity v oblasti odborných stáží, trainee programů v ČR i na ostatních pobočkách Stadler. Dále rozvíjíme odborné workshopy a vedeme diplomové práce, které umožní studentům lépe poznat naše odvětví a rozvíjí jejich dovednosti. Zároveň se chceme zapojit do společných výzkumných projektů a podpořit inovace.

Jak se společnost Stadler podílí na vývoji technologií s nulovými emisemi a jaké jsou vaše zkušenosti?

Stadler vyrobil první bateriově-elektrickou jednotku na světě schválenou pro osobní dopravu již v roce 2017. Do konce roku 2024 bylo prodáno 280 vozidel s alternativním pohonem, z nichž mnohé jsou již úspěšně v provozu. Vedoucí postavení společnosti Stadler na trhu v oblasti „zelených řešení“ podporuje také Guinnessův světový rekord, který byl v březnu 2024 stanoven s jednotkou
FLIRT H2. Tento vodíkový vlak ujel v Coloradu (USA) 2 803 kilometrů na jedinou nádrž paliva – ujel tak dále než jakýkoli jiný vodíkový vlak před ním.
Naše pobočka momentálně pracuje na dvou projektech. Jedná se o nová bateriová vozidla pro Litvu a Dánsko. Zajišťujeme kompletní design od prvotního konceptu až po finální realizaci včetně certifikace vozidel. Rádi bychom v budoucnu pomáhali našim kolegům z ostatních poboček i při designu vozidel na vodíkový pohon.

Děkuji za rozhovor.

Nenechte si ujít další zajímavé příběhy. 📖 Nové číslo POSITIV Business & Style 1/2025 si přečtěte zde.

RELATED ARTICLES