Ačkoliv Čechy a Slováky spojuje vedle společné historie, podobného jazyka a blízké kultury také podobný vkus na auta, data z online tržiště Carvago ukazují i na zajímavé rozdíly. Češi pořizující vůz online si více než Slováci potrpí na prémiové modely v tradičních karosářských variantách sedan a kombi, zatímco na Slovensku mají výrazně vyšší nároky při výběru ojetého kabrioletu. Zákazníci nakupující online v obou zemích zároveň projevují odlišné preference než daný trh jako celek. Projevuje se to na skladbě nejprodávanějších značek nebo na podílu elektrických aut.
Jedním z nejvýraznějších rozdílů mezi oběma zeměmi je postoj k vozům kategorie SUV. Zatímco v České republice se mezi 10 nejprodávanějších modelů na Carvago nedostalo za prvních sedm měsíců roku 2025 ani jedno SUV (nejprodávanější Cupra Formentor skončila na 11. pozici), na Slovensku se v první desítce umístily hned dva modely – Volkswagen Tiguan a Volvo XC60. Obrázek potvrzují i celkové statistiky. Zatímco v ČR tvoří vozy SUV 34 % prodejů Carvago, na Slovensku je to o 10 procentních bodů více (44 %).
Nejprodávanější značky na Carvago*
Pořadí | CZ | SK |
1. | Volkswagen | Volkswagen |
2. | BMW | Audi |
3. | Audi | Mercedes-Benz |
4. | Ford | Škoda |
5. | Škoda | BMW |
6. | Mazda | Volvo |
7. | Opel | Ford |
8. | Hyundai | Hyundai |
9. | Volvo | Citroen |
10. | Citroen | Suzuki |
Poměrně kuriózní rozdíl vyšel najevo při porovnání nejprodávanějších vozů se stahovací střechou. Zatímco V České republice je jedničkou lehká, agilní a cenově dostupná Mazda MX-5, na Slovensku je letos nejprodávanějším kabrioletem Mercedes-Benz SL – tedy silný, komfortní a výrazně dražší luxusní vůz.
Nejprodávanější modely na Carvago*
Pořadí | CZ | SK |
1. | Škoda Octavia | Škoda Octavia |
2. | Volkswagen Passat | Volkswagen Tiguan |
3. | BMW 5 | Volkswagen Passat |
4. | Mercedes-Benz CLA | BMW 3 |
5. | Volkswagen Arteon | Volvo XC60 |
6. | Audi A6 | Citroen C4 Spacetourer |
7. | Volkswagen Golf | Volkswagen Golf |
8. | BMW 3 | Audi A5 |
9. | Seat Leon | Hyundai i30 |
10. | Volkswagen Touran | Škoda Superb |
Vyšší nároky slovenských zákazníků Carvago se promítají i do cenových statistik. Mediánová cena vozu zakoupeného slovenským zákazníkem dosáhla v přepočtu 630 198 Kč, což je o 72 194 Kč (téměř 13 %) více než v Česku. Zajímavostí je, že Slováci platí více za vozy, které jsou o rok starší (mediánový rok první registrace 2020 oproti roku 2021 v ČR). To logicky znamená, že sahají po modelech z vyšších a dražších kategorií. Slovenská preference dražších a komfortnějších vozů se odráží i v mírně vyšším podílu automatických převodovek (72 % na Slovensku vs. 68 % v ČR).
Podíly typů pohonu*
Pohon | CZ | SK |
Benzin | 44 % | 41 % |
Diesel | 28 % | 33 % |
EV | 15 % | 14 % |
Hybrid | 12 % | 11 % |
Ostatní | 1 % | 1 % |
Dalším zajímavým zjištěním je postavení značky Škoda. Přestože nejprodávanějším modelem na Carvago je v obou zemích Škoda Octavia, což se shoduje s celkovou situací na trhu nových i ojetých vozů v obou zemích, v pořadí značek obsadila Škoda na Slovensku čtvrté a v ČR dokonce až páté místo.
„Tento rozdíl jasně ukazuje na odlišný profil a motivaci zákazníka, který se rozhodne pro nákup vozu online. Zatímco průměrný kupující v kamenném autobazaru je často limitován lokální nabídkou, kde vozy Škoda z logiky věci dominují, online zákazník má daleko širší výběr a vyšší nároky. Vedle skladby nejprodávanějších značek a modelů o tom svědčí i výrazně vyšší mediánová cena a nižší stáří vozů prodaných přes Carvago v porovnání s českým, respektive slovenským trhem jako celkem,“ říká zakladatel Carvago Jakub Šulta.
Výrazný rozdíl mezi online prostředím a zbytkem trhu je patrný také u elektromobilů. Na Carvago tvoří 15 % prodejů v Česku a 14 % na Slovensku. To je násobně více, než kolik činí jejich podíl na celkových trzích v obou zemích (ČR 2 %, SK 3 %). V Česku je nejprodávanějším elektromobilem na Carvago Tesla Model 3, zatímco Slováci nejčastěji volí Volkswagen ID.4.
* Zdroj dat: Vlastní prodejní statistiky Carvago, 1. 1. 2025 – 31. 7. 2025